7 Anledningar till varför kataloger fungerar än idag

Vi vet att kataloger är en av den äldsta och mest pålitliga form av marknadsföring. Katalogernas roll förändras och har utvecklats till ett kraftigt kommunikationsverktyg. Forskning antyder att utvecklingen av katalogen har säkerställt en viktig del i omnichannel-marketing. Här är 7 anledningar till varför kataloger fungerar:

Tillgänglighet

Fördelarna med kataloger är deras enkla användningsområde, pålitligheten och tillgängligheten. Dem är bärbara, målsättande och designade för omanvändning. Medans internet spelar en roll i all retail så erbjuder katalogen ett komplett brand-in-the-hand med alla produkter tillgängliga direkt för kunden. Enligt en statistik från länderna i Norden så kollar 38% av alla kunder först i en katalog innan dem går in på webben och beställer.

Information

Kataloger är en enkel källa av information som besvarar de flesta frågorna direkt på sidorna. Pris, utseende, färg, storlek och färg kommuniceras snabbt ut till kunden. Enligt forskning så säger 34% kunder att kataloger har en mer relevant produktinformation. Informationen utvecklas med QR koder och ger kunden en genväg direkt från boken ut i webben för mer bilder, videor och information.

Trafikledande

Eftersom personer som läser katalogen är intresserade över produkterna så kommer också katalogerna driva personerna till hemsidan för att genomföra ett köp. Kunderna kommer till hemsidan via vouchers och QR koder.
En katalog erbjuder kunderna en väg in i märkets värld och ger dem en blick som går bortom skyltfönstret. Att använda bra design och papper kommer leda till att produkterna blir mer tilltalande för kunden och kan göra att kunden kommer genomföra ett köp. Katalogen stärker ditt varumärke och produceras idag med en bra kombination av underhållning, utbildning och reklam.

Inriktningsmöjligheter

Katalogen är bara en av många delar som kunden berör och borde alltid vara en del av omni-kanal strategi för de flesta retailers. Kataloger fungerar bäst när deras distribution är inriktad till kunder som är intresserade över produkterna på många sätt. Ett bra ställe att rikta sina kataloger kan vara på kunder med liten internetåtkomst, oftast äldre personer.

Från papper till pixel integration

Kataloger ses ofta som en ‘kolla i bok’, den visar vad som är tillgängligt i en fysisk eller virtuell affär. Dessa typer av kataloger kommer ge inspiration, en mer intressant presentation av alla produkter genom färger och modeller samt visa kunderna in i affärerna. Hur som helst så kommer det leda till potentiella köpare fysiskt eller virtuellt.

Effektivitet

Väldigt många större märken tycker fortfarande att katalogen är deras förstahandsval till sälj. Katalogerna kombinerat med direkt och omedelbarheten av e-handel, höjer effektiviteten av båda delarna. När man spårar köp via koder i katalogerna så kan man använda detta till att optimera och effektivisera layouten för nästa katalog.

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!