visitkort, logo, logotyp, grafik, formgivning, grafisk profil

Oavsett om du är en frilansare som ständigt arbetar på att bygga upp sin visuella identitet eller äger ett företag som behöver profilera sig så kan man svårligen klara sig utan en särskilt viktig sak; visitkort vars genomslag helt klart blir bättre om de är originella och väl genomtänkta. Om du behöver några riktigt bra idéer för visitkort  har du kommit till rätt ställe! Även om kommunikationen har blivit alltmer digital så kan du vara säker på att kunderna uppskattar ett ett originellt och väl utformat visitkort  som etablerar ditt varumärke eller företaget du jobbar för.

Här är vår lista med 8 bra idéer för visitkort: allt ifrån de mest användbara formaten, till teckensnitt och färger som passerar till olika sorters visitkortsmodeller... Vi har sammanfattat tipsen i 8 punkter för originella visitkort 

1. Korten måste vara förenliga med företagets självbild

Bland de idéer för visitkort som vi föreslår idag finns det en punkt som väger tyngre än alla andra: Den grafiska framställningen och formgivning måste vara i perfekt harmoni med varumärkets eller företagets övriga visuella framtoning (webbplats, logotyp, broschyrer, brevpapper och i vissa fall även med din curriculum vitae, portfolio och fakturornas layout). Som vi kommer att se i nästa idé för visitkort  kommer detta att påverka valet av färger och teckensnitt, men även påverka när man skapar ny grafisk profil.

2. Vilken programvara bör du använda för att förverkliga din visitkortsidé?

Om du har några idéer för visitkort att implementera bör du använda ett professionellt layoutprogram som Abobe InDesign eller några av de många gratis alternativen som du kan hitta online med hjälp av vår guide . De flesta professionella grafiska formgivarna kommer sannolikt att föredra Adobe InDesign som låter dig skapa olika layouts för projekt som kommer att skrivas ut, men det finns även gratis eller prisvärda program som skapar bra förutsättningar för att skapa visitkortsmallar.

3. Använda visitkortsmallar: ja eller nej?

Att använda visitkortsmallar i ur och skur är kanske inte en bra idé... Kännetecknet måste alltid handla om originalitet! Det finns inget värre än ett standardiserat och opersonligt visitkort som påminner om tusentals övriga. Men det betyder inte att visitkortsmallar är helt värdelösa. Om du är en grafisk formgivare med begränsad erfarenhet så kan de vara en utmärkt inspirationskälla. Layoutprogram som Mirosoft Word eller Canva låter dig söka igenom databaser med hundratals idéer, men även Behance har en hel del att erbjuda. Från dessa eller från redan utförda arbeten kan du lära dig mycket om hur olika element bör placeras och även ta en viss originell idé för visitkort och omarbeta utifrån dina personliga preferenser och företaget grafisk profil.

4. Storlek och typ av kort för visitkortet

Bland de olika visitkortsmodellerna som du hittar kommer du att märka att det rektangulära formatet är det mest utbredda. Huvudsakligen av praktiska skäl: Det rektangulära visitkortet kan bekvämt placeras i plånboken eller i en helt vanlig ficka. I dessa fall används ett format på 85 x 55 mm eller 90 × 55 mm . För att skriva ut ett visitkort är det lämpligt att använda ett papper med hög ytvikt som är tidsbeständigt. Dessutom är dessa praktiska att hantera, eleganta och ligger bra i handen. Förutom att använda de vanliga formaten kan du såklart ge fantasin fritt spelrum och experimentera med mer ovanliga format. För detta kan du hitta inspiration från de mest originella varianterna av visitkort som du hittar på nätet.

5. Idéer för lättlästa visitkort

När du följer vår lista med bra visitkortsidéer bör du absolut inte bortse från fördelaktiga teckensnitt och hög läsbarhet . Om det krävs särskild ansträngning för att läsa kortet kommer det att förbises av många och vara irriterande för den som faktiskt är intresserad.

För att tecken och bokstäver ska kunna läsas måste de stå i kontrast till bakgrunden och ha tillräcklig storlek för grafik och format skriv inte för smått och använd inte färger som överensstämmer med din grafiska profil.

För att få ett professionellt visitkort är det bäst att undvika de mest fantasifulla teckensnitten, såvida inte ditt företag faktiskt drar nytta av det, till förmån för enkla och rena linjer.

Typsnitt av typen Sans Serif, d.v.s. teckensnitt utan seriffer, används ofta för att de framstår som moderna, rena och kommer i ett stort och varierat utbud. Under de senaste åren har Gotham, exploderad i bruk och blivit väldigt populärt till följd av att Obama använde typsnittet under sin kampanj inför presidentvalet år 2008.

Bland de mest unika tecknen idag finner vi även Mensrea, som kombinerar ett stort antal stilar. Andra är: Nibbles, ett linjärt typsnitt särskilt inspirerat av gastronomins värld och som är idealiskt för branding; Auro, en välavvägd personlighet och vänlig framtoning, en funktionell och läsbar grupp typsnitt för både små och stora tryck; Deleplace, ett modern och förfinat typsnitt som samtidigt står på antikens axlar.

6. Val av färger för visitkort

Valet av färger måste alltid göras på grundval av specifika kriterier: om det finns en särskild företagsprofil med färger är det alltid bra att använda dem, för en mer detaljerad diskussion om vikten av enhetlighet så kan du se första punkten i vår lista över idéer för visitkort. Så till exempel om logotypen är grön är det inte så lämpligt att använda röd som färg på visitkortet fokusera på en enskild primär färg!

Valet av färg har stort inflytande på hur andra uppfattar oss: kalla färger som blå kan förmedla allvar och förtrolighet medan varma färger som gult och rött ger en bild av att vara extrovert och fantasifylld .

7. Låt visitkortet vara effektivt

Visitkortet är i sin natur ett litet kort med kortfattad text som ska vara effektiv och lätt att förstå. Ditt visitkort kommer att bli bra om du kan lyckas uppnå dessa tre mål:

  • Förmedla vem du är

  • Kommunicera ditt företags egenart

  • Ge enkel och tydlig kontaktinformation

  • Ha gärna en call to action på baksidan av visitkortet

Därför är det nödvändigt att välja de element som realiserar detta. Detta är viktigare än allt annat så som foton eller extrainformation.

Ett bra visitkort måste innehålla namn eller företagsnamn, roll inom företaget, adress, telefonnummer, e-post, adress för hemsida och sociala medier. Det vill säga uppgifter som är väsentliga för framtida kontakt.

8. Originella visitkort: särprägel

Antalet kreativa idéer för riktigt bra visitkort är oändliga men ändå begränsade då man måste förhålla sig till företagets övergripande visuella profil, primära marknad och vad man faktiskt försöker uppnå.

För att få originella visitkort är det en bra idé att använda sig av olika representativa element det vill säga saker som gör att man kan särskiljas från andra. Inspiration kan hämtas från företag med liknande profilering. Särpräglade eller enkla former, färger eller nyanser och mycket mer kan vara element som används för att förstärka företagets grafiska profil samt väcka intresset hos folk.

Vi är säkra på att denna lista med visitkortsidéer kommer hjälpa dig att väcka intresse hos framtida kunder!

Boka gärna in mig för att brainstorma ihop hur just du kan sticka ut ur mängden. Maila eller ring mig på kontaktuppgifterna nedan.

Lycka till!

Daniel Wisarve
VD/Säljare
Colourpicture Europe AB
p:042-13 77 00  m: 073-064 96 78
a:Box 7088
 250 07 Helsingborg
w:www.colourpicture.se  e: daniel@colourpicture.se
 
Gratis e-bok: Webbshop med alla era trycksaker inkl er grafiska profil