Dekorativa ballonger har faktiskt en riktigt oväntat lång historia som sträcker sig flera hundra år bak i tiden. Redan kring 1400-talet så förekom de i ett stort antal kulturer. Då var de däremot tillverkade av diverse naturmaterial, och hade inte riktigt samma fysiska egenskaper som vi har kommit att förknippa med moderna ballonger. Den numera traditionella latexballongen dök upp på 1800-talet som ett avsevärt mycket mer kostnadseffektivt och flexibelt alternativ till den äldre tidens ballonger. Kort därefter lanserades ballonger med tryck och färgade ballonger. Det var förmodligen denna utveckling som gjorde att ballongerna blev ett populärt sätt att förmedla budskap.

Svåra att inte lägga märke till

Ballonger med tryck har den unika egenskapen att de helt enkelt är svåra att inte lägga märke till. Det är helt enkelt något särskilt med deras utformning som gör att de drar blickar till sig. Även om reklamballonger i ganska stor utsträckning har kommit att bli förknippade med företag och deras representation, så är de numera även väldigt tillgängliga för privatpersoner. Förbättringar gällande tryckteknik och kostnadseffektiviseringar har gjort att all kan dra nytta av dem. Det krävs inte längre oskäligt stora upplagor för att ballongerna ska bli prisvärda.

Därför har de blivit populära att framställa inför många olika evenemang. Oavsett om det handlar om barnkalas, möhippa eller en invigning så kan ballonger med tryck såväl förhöja stämningen som befästa ett budskap. Eftersom ballongerna i ej uppblåst utförande har en väldigt låg vikt och är enkla att förvara så kan man ha dem liggande tills de gör som mest nytta. Ha ett eget utbud och plocka fram för kalas, eller tryck ditt firmanamn och använd dem för representation. Dessa ballonger med eget tryck är minst lika populära på mässan som de är i vid särskilda evenemang. Låt dem prydas med ett minnesvärt tryck så kommer de helt klart att bli en succé.