Att designa en logga eller grafisk profil är en kreativ process som är fylld med fallgropar både för den erfarna grafisk designern och den frilansande nybörjare. En grafisk design börjar sitt liv vid klientens beställning för att sedan växa fram med hjälp av din färdighet, disciplin och kreativitet.

En lyckad logotyp, grafisk profil och bra branding drar kunder till ett företag. Grafik, text, färg och form talar direkt till kundernas känslor. Med en bra känsla blir de benägna att titta närmare på produkten eller tjänsten vilket leder till ett köp. En mindre lyckad design kan däremot ha en direkt avskräckande effekt. För att hjälpa dig på vägen finns det fyra grundprinciper att ha i åtanke när du arbetar fram en ny design, och även ett antal fallgropar att undvika.

  1. Process. Börja med att lyssna till kunden och se till att följa instruktionerna! Om du är osäker är det bättre att stämma av en gång till. Som den kreativa personen som du är har du en massa idéer. Kom bara ihåg att det inte är din design, utan din klients. Se också till att inte lova för mycket – var realistisk när du uppskattar leveranstiden!

  2. Originalitet. Var inte rädd att tänka utanför ramarna och vara original. Framför allt undvika den stockfoton som kan finnas på hundra andra ställen! Var gärna original utan att för sakens skull överdriva – ingen vinner från övertänkande. Enkel design utan krusiduller räcker långt.

  3. Typsnitt. Ett typsnitt kan hjälpa eller stjälpa ditt budskap. Raka linjer eller romantiska kurvor? Lägg tid på att välja ett typsnitt som framhäver designen och undvik att strula till det med för många olika typsnitt! Se också till att kerningen är perfekt – detaljerna är viktiga.

  4. Språk. Kolla stavningen och grammatiken en sista gång, sedan ytterligare en gång! Inget avskräcker mer än en felstavning, tvetydig särskrivning eller grammatiska fel.

 

Offertförfrågan

Visas i Grafisk formgivning av

Colourpicture