Hållbara förpackningar

När det kommer till ekologiska och hållbara omslag och förpackningar så har de i stor utsträckning kommit att bli förknippade med en helt vanligt brun pappåse, vilka ofta känns extremt livlösa, tråkiga och helt opersonliga.

Denna sorts förpackning väcker sällan engagemang, och de har allt annat än hög igenkänningsfaktor. Fördelarna med dem är, så klart, att de är fria från skadliga ämnen och representerar att miljövänligt alternativ. Men vill man etablera sitt varumärke finns det avsevärt mycket bättre alternativ.

Här ska vi titta närmare på några företag som har lyckats kombinera ekologiska förpackningar med banbrytande design.

Hippo&Crate

Hippo&Crate med design av Alphabet

Detta företag har inte bara lyckats leverera en unik förpackning, utan även en unik tjänst. De erbjuder kunder en prenumeration på vardagsprodukter så som tandborstar och tandkräm. Dessa levereras per post till prenumeranten, och i en intervall som motsvarar förbrukningsbehovet.

Förpackningen avspeglar företagets ambition att kunna tillhandahålla produkter och samtidigt göra så litet klimatavtryck som möjligt. För att undvika en onödig mängd bläck har de valt att använda minimalismen till sin fördel. Förpackningen pryds av en konkret logotyp, och är anpassad för just de produkter som den innehåller.

Design: Alphabet

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

När välrenommerade Lacoste bestämde sig för att lansera en begränsad upplaga av ekologiska pikétröjor så valde de även att minimera transportkraven. Genom att vakuumförpacka tröjorna och placera dem i återvunna förpackningar så lyckades de göra dem väldigt lättransporterade och även miljövänliga.

De är ett tydligt exempel på hur helhetstänk och målmedvetenhet leder till att slutresultatet blir en produkt som ger en unik helhetskänsla. Lacoste har verkligen satt trenden, då många av övriga företag inom textilbranschen till synes valt att inte prioritera miljöneutralitet särskilt högt.

Design: Mind Design och Tom Dixon

 

 

Dutch Harvest Hemp Tea 

Dutch Harvest Hemp Tea med design av Tenzing och Walther Otto Müller

Dutch Harvest har gjort sig kända för deras ekovänliga produktutbud. Därför är det inte så konstigt att de lanserar ett te som är både miljövänligt och hampabaserat. Med förpackningen valde de ett unikt grepp där den miljöneutrala förpackningen fyller en praktisk funktion, eftersom den är försedd med ett titthål som låter den blivande köparen se hur teet ser ut. Unikt är att hela förpackningen är helt och hållet biologiskt nedbrytbar.

Genom att använda smakfulla färger poängterar de produktens egenart utan att låta den ta för mycket fokus från det som säljs. Förpackningen har inspirerat många och är numera något utav en trendsättare när det kommer till klimatneutrala teförpackningar.

Design: Tenzing
Illustrator: Walther Otto Müller

 

Offertförfrågan

Offert inom 24 timmar

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg