Vi har alla stött på det någon gång - den kreativa "blockeringen." Ena dagen är ditt huvud fyllt med så många idéer som du inte hinner skriva ner dem alla, nästa dag är du helt tom - och det känns som att ingen tid i världen kommer att kunna hjälpa dig att bli klar med ditt projekt. Men när du står inför en deadline eller är under tidspress, är kreativitet en nödvändighet. Så hur kan du komma ur dessa stunder av blockering? Hur avslutar du ditt projekt, även när du inte känner dig kreativ?

Mason Currey gjorde en undersökning på hundratals konstnärer och författare inom olika områden inför skrivandet av sin bok "Daily Rituals: How Artists Work". "Mitt mål med boken Daily Rituals var att visa hur flera briljanta och framgångsrika människor fann en balans mellan att dagligen arbeta hårt och att även kunna koppla av från jobbet", säger han. "Och jag hoppas att läsare kommer att kunna ta med sig några kreativa strategier eller vanor som de kan tillämpa på sina egna liv." Att använda de sex strategierna i din dagliga process kommer att hjälpa dig att övervinna de kreativa hinder som du ibland kan stöta på.

1. Släpp tanken om inspiration

Konstnären Chuck Close sa, "Inspiration är för amatörer. Resten av oss bara dyker upp och sätter igång. "En av de största bovarna när det gäller kreativa blockeringar är idéen om att du måste vänta tills inspirationen kommer, innan du sätta igång med ditt skapande. Att lära sig att släppa den tanken, kan hjälpa dig att komma igenom stunder av osäkerhet och tvivel. "Jag tycker att det är en viktig insikt för alla som strävar efter att göra ett kreativt arbete, säger Mason. "Du kan inte vänta tills du är på rätt humör – du måste snarare driva projekt framåt genom dagliga ansträngningar." 

2. Arbeta dagligen

En viktig del i att kunna slutföra ett projekt är att arbeta med det varje dag. En annan betydande faktor är att du arbeta på även när du känner dig oinspirerad. Stephen King har bemästrat detta och arbetar varje dag året runt- även på hans födelsedag och på helgdagar – ända tills han har skrivit 2.000 ord. Detta innebär att han arbetar längre vissa dagar än andra - men att han arbetar varje dag.

Många människor utför sitt kreativa arbete på samma tid varje dag. Mason implementerade detta i sitt eget liv efter sin forskning. "Jag har uppmärksammat vilken tid på dagen jag är som mest kreativ", säger han. "För mig är det tidigt på morgonen, ju tidigare desto bättre. Trots att jag inte gillar att gå upp tidigt började jag tvinga mig att stiga upp klockan 5:30 och sätta igång att jobba med detsamma och det har blivit en vana. Jag får ofta mer gjort under de första timmarna på dagen, än vad jag lyckas åstadkomma resten av dagen. "

3. Ta en promenad

Många av de tillfrågade konstnärerna och författarna i "Daily Rituals" tog promenader som en del av sina rutiner. Georgia O'Keefe började sin dag tidigt på morgonen med en ensam promenad, medan William Faulkner föredrog att ta en promenad efter lunch för att göra ett avbrott i sin arbetsdag. Immanuel Kant tillbringade sina morgnar med att arbeta och tog sig sedan en promenad för att besöka sin vän Joseph Green. Filosofen Friedrich Nietzsche sa, "Alla riktigt bra tankar är uppkomna under promenader," och kanske hade han rätt.

En Stanford University-studie fann att promenader, även på löpband, faktiskt ökar kreativiteten både under promenaden och även kort därefter. Det kan vara särskilt användbart för att stärka divergent tänkande - den typ av tänkande som är bra för brainstorming och bidrar till extra inspiration i svåra stunder.

4. Upprepa dig

Den japanska romanförfattaren Haruki Murakami finner repetition att vara en av de viktigaste aspekterna i hans kreativa liv. När han skriver går han upp klockan 4:00 och arbetar fem till sex timmar i följd. "Jag håller mig till denna rutin varje dag utan variation," sa han 2004. "Upprepningen i sig blir det viktiga - det är en form av mesmerism. Jag använder detta för att nå ett djupare sinnestillstånd "

"Många av författarna och konstnärerna i min undersökning sa liknande saker om nyttan av en icke varierande rutin och betydelsen av upprepning i sitt arbetsliv", säger Mason.

Psykologen William James, påstod utifrån sina erfarenheter att: "Ju fler detaljer i vårt dagliga liv som vi kan göra till en enkel automatiserad vana, desto mer kommer våra högre tankeförmågor att bli frigjorda för att kunna göra sitt rätta arbete. Det finns ingen eländigare människa än den som inte har någon annan vana än obeslutsamhet. "Ju fler upprepade vanor vi kan skapa i vårt liv, desto mer kan vi fokusera vår tankeförmåga på att utveckla en kreativ rytm som kan förbättra vårt arbete och hjälpa oss igenom kreativa blockeringar.

5. Hitta en balans

"Jag tycker att det svåraste med kreativt arbete är att hitta en balans mellan att driva dig själv framåt utan att driva på för hårt," säger Mason." Om du tror på konstnärer som Chuck Close, ska du arbeta varje dag oavsett om du känner dig inspirerad eller motiverad. Men samtidigt vill du inte att ditt kreativa arbete ska bli ett glädjelöst slitande – givetvis kan att arbeta för hårt eller för länge bli kontraproduktivt. Och ändå måste du absolut göra dina timmar för att få resultat. Nästan alla framgångsrika kreativa företag har skapats genom år av lärotid och experimenterande. Så jag tycker att det är upp till var och en att finna sin egen balans mellan att arbeta hårt och kunna koppla av från jobbet för återhämtning och inspiration."

Att hitta din balans mellan att arbeta hårt och låta ditt kreativa jag återhämta sig vara svårt - speciellt när du älskar ditt arbete. Men det är en nödvändighet om du vill kunna skapa ditt bästa arbete. Att lära av framgångsrika författare och konstnärer är ett bra sätt att upptäcka sina egna behov som konstnär. 

6. Acceptera kampen

En av de bästa sakerna som hjälper mot kreativ torka är att inse att du inte är ensam. Även de mest otroliga och fruktsamma konstnärerna har upplevt tider av självtvivel och har kämpat med sitt arbete.

"Det är värt att komma ihåg att även de mest kända eller framgångsrika figurerna ofta kämpade med sitt arbete," säger Currey. Konstnären Louise Bourgeois skrev i sin dagbok, "Jag jobbar som ett arbetsbi och känner att jag åstadkommer väldigt lite." Och Joyce Carol Oats sa, "Att få det första utkastet färdigt är som att putta en jordnöt över ett mycket smutsigt golv med sin näsa."

Att acceptera kampen som en del av den kreativa processen kan hjälpa dig att komma igenom den tuffa perioden och komma ut på andra sidan, istället för att få fastnat i själva kampen. Använd verktyg som Photoshop eller Illustrator för att ständigt lägga in dina idéer och tankar digitalt och vänta på den rätta idéen ska poppa upp.

Oavsett om du skapar för nöje eller för arbete, kommer kreativiteten med hårt arbete och uthållighet framför allt. John Adams sa: "I grund och botten är det så att om jag gör saker regelbundet, hamnar jag inte i kreativa blockeringar eller får hemska kriser."

Att hålla dessa saker i åtanke och utöva din kreativitet regelbundet hjälper dig att göra ditt bästa arbete, även om du fastnar.

 

Egen print on demand-lösning av kreativ reklam

Det ska vara snabbt och enkelt att skapa kreativ reklam. Vi presenterar till dig, en egen personlig PrintPortal (print on demand-lösning) med ert företags grafiska profil.

I PrintPortalen samlar du all din reklam på ett ställe och säkerställer er grafiska profil på er reklam. På några minuter har du skrivit ett nytt reklambudskap, justerat pris och skickat iväg din beställning i PrintPortalen. Colourpicture PrintPortal ger dig verktyget som håller din grafiska profil redo när du snabbt vill ändra ditt reklambudskap. Varför en egen PrintPortal? För att samla allt på ett ställe. Säkerställa er grafiska profil och därmed inger ett mer seriöst intryck. Ni spar tid och sparar pengar genom att ta del av er volymrabatt hos oss.

Är du nyfiken och vill veta mer?

 

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg