Hur man som frilansare får bra omdömen av sina kunder och hur viktigt det är för sitt varumärke

Dina kunder är din mest värdefulla tillgång, så gör det bästa av dem genom att få dom att höja dina arbeten till skyarna. En av de viktigaste sakerna när man jobbar som frilansare är att helt enkelt tjäna pengar. Men hur tjänar man då bra med pengar i denna branschen? 

Kort och gott så tjänar man pengar genom att attrahera kunder, producera högkvalitativt arbete och sedan få betalt för det. Detta är något som är mycket enklare än vad det låter. När du producerat något som du själv är nöjd med, och som du tror att även kunden var nöjd med, kan du be dem att lämna kommentarer som du kan presentera på din hemsida. Positiva kommentarer och citat från nöjda kunder lockar ännu fler kunder eftersom att det nu inte bara är du som påstår dig vara duktig, utan även betalande kunder.

Den ultimata tidpunkten för att be om ett yttrande från en nöjd kund är direkt efter du lämnat över produkten. Om du märker att kunden gillar produkten så är det stor chans att han går med på att säga några positiva ord om dig och dina färdigheter. Om du inte har möjlighet att ta det vid överlämningstillfället så kan du alltid fråga vid ett senare tillfälle via telefon eller mail.

Det viktigaste är att göra det medan projektet är färskt i kundens minne, så att han kan ge ärliga och uppriktiga kommentarer och det är dessutom då som kunden är mest entusiastisk över produkten. 

Det svåraste med detta är faktiskt att göra ett bra arbete som gör kunderna mer än bara nöjda. Men med mycket övning och noggrannhet kommer man långt. Några saker man bör tänka på när man tar sig an ett projekt är att man lyssnar noga på vad kunden vill ha, och om du har en bra idé så föreslå mindre förändringar som gör designen bättre. Försök att inte ändra på för mycket av ursprungsidén. Ta heller inga risker genom att anta jobb som du är osäker på om du klarar av. Öva istället när din kunskap tryter och lär dig det som krävs för att anta jobbet. På så vis riskerar du inte att du inte kan leverera.

Ta del av våra guider!

- Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
- Hur man tapetserar som designeliten gör
- Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Lycka till!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!