Det är viktigt att ha rätt produktbilder, det kan vara stor skillnad på köpa bilder eller fotografera själv

Hur man som nyföretagare kan växa med ett starkt varumärke

De företag som har ett starkt varumärke har ett försprång i sin utveckling och lönsamhet. Men hur tänker framgångsrika företag när de bygger sitt varumärke?

Lönsamhet är ett av målen med all form av entreprenörskap men hur man når fram till detta mål kan variera enormt beroende på bransch och strategi. En sak som de flesta företag aktivt behöver jobba med är att bygga sitt varumärke. Kortfattat kan man säga att varumärket är alla de faktorer som styr hur man som företag ses av omvärlden.

Ha varumärket i tankarna från starten

Som nyföretagare har man mycket att vinna genom att redan från starten i sitt företags resa ha en klar strategi för hur man ska bygga sitt varumärke.

Med ett starkt varumärke har ett företag mycket större möjligheter att kommunicera sitt budskap till marknaden och potentiella kunder. Detta kan vara instrumentalt för företagets tillväxt. Men frågan är vad skiljer ett framgångsrikt varumärke från ett mindre lyckat och hur ska man i sitt entreprenörsskap aktivt jobba med att stärka sitt varumärke?

Det allra viktigaste nyckelordet är tydlighet. I allt marknadsföringsmaterial är det viktigt att du själv vet exakt vad det är du försöker kommunicera. Att effektivt kunna framföra sitt företags budskap i kort form är otroligt viktigt. Detta är svårare än det kan verka, tänk på att budskapet ska kunna kokas ner till endast en minnesvärd kort fras eller mening. Ta en titt på hur stora internationellt kända varumärken jobbar med detta.

Du kan börja resan idag

Det kan låta som detta är något som främst används av stora redan etablerade företag men strategin kan användas av företag av alla storlekar även för de helt nystartade. Genom att redan tidigt ha en klar bild av vad man försöker kommunicera och utveckla konsekvens i sin stil kommer man stå ut från mängden och se till att ens varumärke inte lätt glöms bort. Om man saknar denna konsekvens kommer man istället bidra till förvirring och otydlighet, detta bygger inte ett effektivt varumärke.

En konsekvent och tydlig stil i företagets kommunikation är alltså av högsta vikt. Men det säger inget om vad kommunikationen ska bestå av. Vad är det man ska försöka säga egentligen? Man kan beskriva det med ett enkelt ord - Kundvärde. Om du har formulerat din affärsidé på ett bra sätt bör du vara helt på det klara vad det är för värde just ditt företag erbjuder sina kunder. Om du till exempel driver ett städföretag då är det saker som tidsbesparing, effektivitet, renhet och personlig service som kan vara det vill kommunicera.

Du bör också tänka över dina formuleringar och ordval för att dessa ska skapa den rätta känslan. Vill du kommunicera enkelhet och trygghet eller nytänkande och dynamik? Genom rätt ordval kan du försäkra dig om att din kommunikation skapar rätt associationer hos dina kunder.

Ladda ner våra E-guider!

Ida Thorin
042-13 77 00
kontakt@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!