Vi avslutar säljarveckan med en intervju från en säljare hos Sector Alarm Malmö!

Oskar Lilja är en av de bästa Sector Alarm säljarna i Sverige och han har gått med på en intervju över hur säljaryrket ser ut och fungerar idag för honom.

Sector Alarm är en leverantör av total trygghet och säkerhet till både företag och privatpersoner. Företaget är etablerad i nästan hela Norden och har över 400 000 kunder bara i Sverige, vilket gör dem till den näst största aktören på den svenska marknaden.

Vad har du med dig på dina kundmöten?

- Jag har alltid med mig lämpligt material för den kund jag ska möta, alltid penna, visitkort och folder samt det viktigaste, kontraktet!

Vad anser du vara det viktigaste att tänka på som säljare?

- Det beror på vad det är man säljer, men för mig så handlar det om att ha rätt 'mindset' för att lyckas. Om du inte har rätt inställning och tänker att man inte kommer lyckas så bör man byta yrke.

Hur avslutar du dina möten och uppföljningar?

När en kund har accepterat affären så frågar jag alltid kunden om vad dem tycker är det bästa med affären så att dem kommer ihåg det ifall dem skulle bli osäkra. Ibland ber jag kunden om feedback på hur jag är som säljare. Jag brukar alltid bli personlig med kunden för att skapa en bra relation nu och i framtiden. Jag lämnar alltid kontaktuppgifter ifall kunden skulle ha några frågor, annars brukar jag alltid ringa upp dem för att höra hur det har gått samt för att skapa en starkare relation med kunden.

Vilka egenskaper anser du vara viktiga hos en säljare?

- En säljare måste vara socialt kompetent, ha en vinnarskalle, vara positiv, öppensinnad och framförallt orädd.

Tror du att trycksaker så som visitkort och reklampennor skulle kunna öka dina resultat?

- Ja, det beror helt på sammanhanget och vad med säljer. Rent generellt så tror jag definitivt att trycksaker kan öka ens resultat, kunder gillar att känna sig speciella och det tror jag trycksaker kan bidra med.

Hur många visitkort gör du av med i veckan?

- Om jag har en riktigt bra vecka så kan jag nog göra av med 10-20 kort. Det beror på om jag har vanliga kundmöten eller om jag står på mässa eller liknande.

Varför är det viktigt att göra första intrycket bra hos en kund?

- Man brukas säga att de första 5 sekunderna är avgörande till sälj. Om man inte lyckas att fånga kundens intresse under den tiden så kommer inte kunden acceptera affären nu eller i framtiden.


Vi tackar Oskar för att han deltog i säljarveckan och kunde ge oss en intervju att presentera!

 


 

 

 

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!