Kioskveckan

Sverige har ett kärt förhållande till den traditionella kiosken och gatuköket. Även om man dessa dagar kanske inte ser lika många korvkiosker som förr i tiden så finns det fortfarande fler än tusen av dem utspridda i landet. Mycket av det ansvar som dessa inrättningar tidigare axlade har nu tagits över av pizzerior. Och som svenskar älskar vi verkligen pizza. Särskilt på nyårsdagen när det enligt utsago äts tre gånger så många av dem jämfört med en vanlig dag. Man kan ju fråga sig hur många servetter som går åt. Men oavsett om man driver en mer formell restaurang eller en liten hörnbutik är det definitivt viktigt att presentera verksamhetens bästa sida för både nuvarande och framtida besökare.

Få kan väl neka hur praktiska traditionella skyltar eller traditionell självhäftande vinyl är. Men detta är inte de enda sättet att hålla omgivningen à jour gällande vad man faktiskt kan erbjuda. Genom att använda rätt produkt med rätt tryck ger man den egna verksamhet många fördelar. Parasoll har den unika funktionen att de ger ofta välbehövlig skugga, samtidigt som de kan förmedla ett budskap genom att särskilt tryck. Det kan bli en oanad möjlighet att presentera vad man faktiskt erbjuder. Flaggor kan ge oss en fingervisning om vindstyrka, men de har genom alla tider även använts för att etablera närvaro på längre avstånd. Med rätt symbolik blir de i sin natur svåra att missa.

Även om man redan har ett stabilt kundflöde bör man definitivt inte underskatta fördelarna med merförsäljning. Låt en myntmatta, tydligt tillgänglig vid kassan, informera om tillval och tillägg till standardbeställningar. För att återkoppla till pizzan. Vågar vi föreslå att nyårsdagen officiellt borde bli pizzans dag? Eller vore det att snedvrida konkurrensen? Kanske är det för känsligt. Det är nog bäst att låta kunderna avgöra.

Daniel Wisarve
VD/Säljare
Colourpicture Europe AB
p:042-13 77 00  m: 073-064 96 78
a:Vasatorpsvägen 1
 254 57 Helsingborg
w:www.colourpicture.se  e: daniel@colourpicture.se
 
Checklista för hur du skyltar i butik