Hur bra är du på att kommunicera?

Tips på hur man exponerar sitt skyltfönster!

 

Idag vill vi bjuda på en mini-guide på hur du kan optimera din utomhusexponering. Många företag som saknar en direkt front (alltså skyltfönster och liknande) inser inte alltid potentialen i en bra utomhusexponering. Vi tyckte det var ett lämpligt ämne, nu när våren verkar vara på gång på allvar. Här ger vi lite goda råd om hur du kan tänka kring detta.

 

Tänk på hur vädret kan påverka ditt budskap

Det kanske kan verka uppenbart att vädret avgör hur din exponering syns – det är nog ingen som hänger ut sina små öppet-flaggor när det är full storm ute. Det vi menar är snarare att tänka på att ha robusta flaggor, skyltar och liknande när du ska skylta ute. Bra material är plast, glas och liknande. Vädret kanske inte rår på din informationstavla som du satt upp utanför kontoret, men de som ska läsa den vill nog helst inte stå och bli blöta heller. Att planera i förväg och sätta upp ett litet tak ger en betydligt bättre upplevelse för besökaren.

Var kritisk, och ta hjälp av dina kunder

Kanske känns det lite svårt att vara självkritisk när man varit duktig och skyltat om hela sitt skyltfönster, putsat rutorna och satt ut de nya flaggorna. Det är inte så konstigt, trots allt är företagets exponering något man bryr sig mycket om (och det borde vara så!) Detta till trots så är vårt tips att gå ut från butiken, kontoret, restaurangen eller vad det nu gäller, och gå ett varv runt kvarteret. När du sedan kommit tillbaka, försök att ta på dig kundens “glasögon” – se allt med deras ögon! Om något känns fel, så är det förmodligen inte rätt. Allt måste stämma, så gör dina förändringar och gå sedan ett varv till. Eller be någon annan att göra det. Varför inte fråga en eller ett par kunder vad de tycker? Troligtvis kommer du få tips och idéer som du själv aldrig hade kommit på. Här är det viktigt att inte vara för stolt för att lyssna på bra idéer, oavsett om de kommer från en medarbetare eller en kund eller besökare.

Anpassa ditt budskap efter din målgrupp, och välj rätt målgrupp

Detta råd är kanske mer allmängiltigt för reklam och marknadskommunikation, det är nästan lite kliché över det – men vi tycker att det är en väldigt viktig punkt att ha koll på. Nyckeln till bra kommunikation är att första den du försöker nå fram till. Ta reda på vad som är viktigt för dem! Vill de ha tydliga, raka budskap med pris, villkor och andra hårda fakta direkt på skyltfönstret? Vad är mest intressant på en mäklares skyltar med objekt till salu? Vet man det så har man ett stort övertag mot konkurrenterna. Föreställ dig att du är kunden. Vad vill du ha reda på, varför har du besökt företaget? Det är viktiga frågor att besvara för att få större förståelse för kunden.

Det finns många fler saker att tänka på än dessa tre, såsom att maximera sin exponering, se till att hitta ytor som så många som möjligt ser. Det finns optimala mönster, färger och liknande för att förmedla vissa budskap. Vi tror att man kan komma långt på sunt förnuft och att sätta sig in i kundens situation och tankesätt.

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!