Hur bra är du på att kommunicera?

Var tydlig i din marknadskommunikation!

 

Det här med att anpassa sitt budskap efter sin publik är något som de flesta säkert hört talas om. Man brukar ju säga att man ska “tala med bönder på bönders vis”, men vad menar man egentligen? Här går vi igenom några do’s and don’ts så att din marknadskommunikation kan bli ännu vassare.


Våga vara personlig – men inte för personlig

Ett budskap som ska nå en publik i ett informativt eller säljande syfte bör vara sakligt – eller? Självklart så måste fakta stämma, inte bara för att det är lag på att man inte får luras i reklam eller annan marknadskommunikation, utan för att ärlighet varar längst och dina kunder kommer inte uppskatta att bli förda bakom ljuset. Men om du vet vem dina kunder är, om du har koll på målgruppen, så kan du kosta på dig att vara lite mer personlig. Det kan vara något så enkelt som att använda sig av lite harmlös slang om din målgrupp är yngre människor. Här vill vi varna för att vad som är “Inne” ändras otroligt fort bland unga idag, så var försiktig med budskapet och vad du använder dig av. Ett bra tips här är att ta in en ungdom och fråga vad han eller hon tycker om ditt budskap, och sättet du förmedlar det på. Förhoppningsvis har ungdomen koll på vad som är inne och ute just nu.

Förenkla utan att dumförklara din publik

Reklam och annan marknadskommunikation gör sig bra i ett enkelt och lättbegripligt format. När målgruppen är högutbildade, till exempel jurister, revisorer eller liknande så höjs ribban såklart – det är inte så lätt att läsa en facktidning för revisorer om man inte läst ekonomi tidigare! I andra änden av spektrumet hittar vi reklam av enklare slag, till en bred målgrupp. Exempel på detta skulle kunna vara ICA-reklamen, som de flesta skrattar åt och känner igen sig i. Vi är av meningen att enkelhet är att föredra, eftersom att din marknadskommunikation bör upplevas inkluderande – inte exkluderande! Vi tror att om du bjuder in folk istället för att stänga dem ute, så når du en bredare målgrupp, (kanske till och med bredare än du tänkt dig), och förhoppningsvis resulterar det i mer försäljning också. Samtidigt är det viktigt att se upp med hur du kommunicerar, så att kunderna inte känner sig dumma som behöver få allting förenklat. Sikta mot lättsamt och lättillgängligt, så blir det inte fel tror vi.

Interaktion höjer känslan av gemenskap

De bästa ambassadörerna för ditt varumärke är dina nöjda kunder. Låt dem bli en del av din kommunikation! Använd kundundersökningar, kundfeedback och liknande. Var inte rädd för att skylta med bra citat, till exempel i din butik eller din restaurang. Kunderna känner att de är delaktiga på ett helt annat sätt, vilket är positivt för er relation i det långa loppet. Det gäller också att vässa ditt budskap – varför inte fråga kunder vad de tycker är bra kommunikation? Hur vill de få information, erbjudanden och liknande från dig? Det höjer också känslan av medbestämmande hos kunden, vilket gör relationen längre och förhoppningsvis mer givande för båda parter.

Det är viktigt att vara tydlig, ärlig och personlig i sin kommunikation mot sina kunder. Kan du anpassa ditt budskap efter din målgrupp så är hälften vunnet. Detta underlättas av att ha ständig kontakt med marknaden och med kunderna, så att du är säker på dels vem din målgrupp är och hur de vill ha kontakt med ditt företag. Keep it simple och ta inte budskapet på alltför stort allvar, utan lek fram det – inom rimliga gränser. Det är vårt recept på lyckad marknadskommunikation. Rätt budskap, på rätt sätt och till rätt målgrupp.


Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!