branding, marknadsföring, varumärke, logga

Att vara igenkänningsbar innebär att man har attribut som redan vid första anblick gör att personer förstår vem man är och att personer som tidigare har varit i kontakt med en förknippar attributen med den en positiv upplevelse. Att direkt uppfattas som trovärdig och auktoritativ är såklart bättre än att ha ett stort antal personer som inte vet vem man är.

Det finns en "hemlighet" som är återkommande i all reklam och leder till försäljning, återkoppling och nya möjligheter. Det är förstås inte en hemlighet på riktigt, men man kan nästan tro det för många ignorerar det hela eller anser att det inte är särskilt nödvändigt. Hemligheten kallas för branding. Oavsett om du gör det på personlig eller professionell nivå så skapar du ett fenomen som efterfrågas av de som tar del av din kommunikation. Det leder till en sorts förtrogenhet med ditt namn / varumärke, vilket över tiden övergår till en auktoritär position och tillit.

Hur får du förtroende?

Tillit är en uppsättning positiva uppfattningar om ett företag eller en person. Detta värdefulla koncept bygger på ett flertal olika komponenter. En framgångsrik försäljning innebär att man övertygar någon om att pengarna personen spenderar faktiskt är en investering, ett fördelaktig utbyte. För att vårda den här tron måste vi ha en utmärkt produkt eller tjänst, som kommer med vissa garantier. Det är också nödvändigt att de uppfattningar kring oss själva och produkten bygger på en genomgående och övertygande kommunikation.

Om vi bara postar bilder på kattungar och fotografier från semestern på Facebook, är det svårt för folk att se oss som en seriös och auktoritativ professionell aktör. I sociala kanaler borde vi förmedla vår professionella framtoning genom att visa vår kompetens med innehåll som visar hur vi hjälper våra kunder.

Att sälja på nätet är inte så mycket annorlunda från att sälja offline. Vår identitet, det vill säga vad vi förmedlar och hur omgivningen uppfattar oss, är vad som avgör huruvida kunder förlitar sig på oss.  För att få återkoppling på våra sociala nätverk eller på vår blogg måste vi locka människor genom att tillgodose deras behov. Människor söker ständigt efter information som hjälper dem i sitt arbete och i sin vardag. Om vi vet hur vi ska fånga upp detta behov med begripligt och användbart innehåll, kommer vi att skapa intresse för oss själva och det vi gör. På LinkedIn är det, till exempel, de mest populära profilerna som framstår som mest professionella och som dagligen lockar personer från samma bransch. Eftersom återkoppling kräver att man har delat med sig av sin kunskap så måste man vara närvarande. Att uppnå auktoritet innebär att man delar med sig av något som marknaden vill ta del av. Ju mer informationen som mottagarna tar del av, desto mer auktoritativa anses vi våra i vår bransch. Som Philip Kotler säger:

"Marknadsföring är inte konsten att hitta bra sätt att sälja det du har skapat, utan snarare konsten att skapa verkligt värde för kunden. (...) Marknadsföring består i att ge värde åt ditt varumärke. Om du inte är ett varumärke så är du en vara, och om du är en vara så kan du bara tävla genom att fokusera på prissättningen."

Att vara ett varumärke och inte att vara betyder:

  1. Arbeta tills dina idoler blir dina konkurrenter 
  2. Arbeta tills du inte längre behöver presentera dig själv 
  3. Arbeta tills ditt bankkonto har samma antal siffror som ditt telefonnummer 


Den sista punkten är den svåraste, men den uppnås om man på rätt sätt utför de två första punkterna. Lär dig hur dina större konkurrenter kommunicerar och realiserar sina bästa strategier och bli ett varumärke i din bransch. Om du gör det så vet alla som uppskattar dig och frågar dig om råd att du är en auktoritet. Därefter kommer det bli avsevärt mycket enklare att sälja. Personlig branding syftar inte till att göra oss kända, utan snarare att etablera vårt varumärke, vilket är vårt ansikte och vårt namn. Marknaden konsumerar utifrån uppfattningar och vill ha trygghet och bli försäkrad om kvalitet. Vår ekonomi är inte längre en behovsekonomi. Människor letar inte längre efter den bästa produkten till det lägsta priset. De söker erfarenhet, passion och service. De letar efter andra människor som är precis som dem själva!

Vår designatelje kan hjälpa er med att skapa en logga eller andra typer av trycksaker till ert varumärke

 

Egen print on demand-lösning av era trycksaker

Det ska vara snabbt och enkelt att skapa trycksaker Vi presenterar till dig, en egen personlig PrintPortal (print on demand-lösning) med ert företags grafiska profil.

I PrintPortalen samlar du dina trycksaker på ett ställe och säkerställer er grafiska profil på era trycksakert. På några minuter har du skrivit ett nytt reklambudskap, justerat pris och skickat iväg din beställning i PrintPortalen. Colourpicture PrintPortal ger dig verktyget som håller din grafiska profil redo när du snabbt vill ändra ditt reklambudskap. Varför en egen PrintPortal? För att samla allt på ett ställe. Säkerställa er grafiska profil och därmed inger ett mer seriöst intryck. Ni spar tid och sparar pengar genom att ta del av er volymrabatt hos oss.

Är du nyfiken och vill veta mer?

 

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg