Den sjätte branschveckan är här! Vi fokuserar på hur trycksaker fungerar i butiksbranschen denna veckan!

Vi i e-handelsbranshen vet hur mycket e-handeln ökar samtidigt som retailbutikerna minskar. Därför är det viktigt att antingen börja använda sig av andra kanaler, så som e-handel. Vad som är otroligt viktigt i dagsläget som retailer är att synas. "Syns man inte, finns man inte"

I butiksbranschen handlar mycket om hur man får in kunder till sin butik. Att ha ett attraktivt skyltfönster är en av de viktigaste aspekterna man måste tänka på. Här kommer 4 vanliga misstag som förekommer i butiker:

1. Man väljer för många produkter att visa upp.

Man kan ibland tro att destu fler produkter kunden ser destu mer attraktiv blir butiken. Det stämmer inte alltid då ögat inte hinner vila och ta in de beslutsamma faktorerna av produkterna. Gör såhär istället: Lämna utrymme mellan produkterna, använd er av text i form av vinyler och prioritera för er målgrupp. Ge kunderna den tiden som dem behöver för att hitta produkten eller beslutet att gå in.

2. Man tänker inte på hur belysningen påverkar kunden.

En del produkter behöver hjälp att sticka ut. Belysning kan ge det lilla extra som behövs för att produkten ska sticka ut och visa sig för kunden. En enkel spotlight kan hjälpa till med detta problemet.

3. Smutsigt, stökigt eller mörkt skyltfönster.

Detta är en självklar punk men måste ändå lyftas fram. Att rengöra sina skyltfönster är en av de absolut viktigaste punkterna. Många kunder ser skyltfönstet på språng och det finns ingen kund som blir attraherad av ens produkter om det är fullt av fingeravtryck och annat smuts på fönstret eller produkterna. Att ha det stökigt är också avgörande, i punk ett skriver vi att man ska välja rätt antal produkter. Destu mindra produkter du har framme, destu mindre stökigt blir det. Om ni har mörk färg i er butik så kan det vara bra att hitta någon form av display som vinyl, affisch eller en banner i en stark färg som fångar upp kundens uppmärksamhet.

4. Man planerar inte skyltningen.

Att planera är grunden i all visuel marknadsföring. Man kan planera hur du vill, månadsvis, kvartal eller per år. Det viktiga är att man faktiskt har en plan över hur man ska skifta produker och display. Ett tips på planering är högtider och säsonger, det kan vara bra att använda displayer som är lätta att byta. Ni hittar sådana här.

Dessa misstag är väldigt basic för många retailers men det finns dem som behöver veta detta.

Tilltala sinnen med inredningen

Att tillsätta en härlig arom i ens butik kan enligt statistik öka köpbeslutet med 40%, detta eftersom både synintrycket och luktsinnet aktiveras. Att tillsätta en härlig arom ger också er butik en unik känsla som kommer fästas i kundens sinne. 

Att inreda butiken med trycksaker som är personaliserade för din målgrupp kan definitivt öka både försäljning och marknadsföring. Det är viktigt att verkligen tala till kunden med inredningen, kunden vill känna sig välkommen och kanske till och med som hemma.

 

 

 

Att beställa från oss på Colourpicture är otroligt enkelt och väldigt kundanpassat då ni som kunder väljer vad ni vill ha, hur det ska se ut och när ni vill ha era varor levererade. Om ni skulle behöva hjälp eller har några frågor så får ni mer än gärna kontakta oss för experthjälp!

 

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!