chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms

Inlägg i kategorin "Branscher"

Restaurangveckan - veckans blogginlägg

För den som inte själv är i branschen är det nog omöjligt att förstå hur krävande det faktiskt kan vara att driva restaurang. Därför gör vi allt vi kan för att erbjuda ett brett och fullgott utbud av produkter med tryck särskilt för restauranger. Oavsett om det handlar om en pizzeria belägen i en förort, en restaurang mitt i stadskärnan, ett värdshus i anslutning till en av våra många europavägar eller en annan inrättning som serverar mat är grundförutsättningarna de samma. Nöjda kunder och stabil omsättning är nyckelfaktorer. Detta kan även vara en avgörande skillnad mellan en verksamhet som inte tar sig igenom uppstartsfasen och en verksamhet som etablerar sig som en given aktör.

Med individualiserade produkter kan man enkelt skapa eller förstärka känslan av en förstklassig inrättning. Genom att tillhandahålla särpräglade menyer är kunder alltid varse om vilket ställe de besöker. Det skapar inte sällan positiva associationer mellan utbudet och själva verksamheten, vilket såklart även gäller en anpassad barmeny. Ta chansen att etablera renommé redan i samband med första intrycket. Förstärk ytterligare denna gynnsamma koppling genom att erbjuda unika bordstabletter och servetter. För lite mer speciella tillfällen kan en särpräglad vinpåse beprydd med verksamhetens logotyp, varumärke, slogan eller övrigt kännetecken verkligen göra skillnad.

Genom att alltid se till att anställda har profilkläder som tydligt förmedlar att de såväl är där för kunderna som att de står bakom inrättningens värdegrund ges helt klart ett seriöst intryck. Eller varför inte ett förkläde som tydliggör vad man hoppas att sina kunder ska få uppleva? Denna sortens produkter kan med fördel även användas som giveaways vid evenemang eller som bonus för återkommande kunder. Om restaurangen har blivit en viktig del av människors dagliga rutin så kan dessa riktade produkter verkligen förstärka känslan av samhörighet mellan verksamheten och orten.

Boka gärna in mig för att brainstorma ihop hur just du kan sticka ut ur mängden. Maila eller ring oss på kontaktuppgifterna nedan.

Lycka till!

Visas i Branscher av Colourpicture

Kioskveckan

Sverige har ett kärt förhållande till den traditionella kiosken och gatuköket. Även om man dessa dagar kanske inte ser lika många korvkiosker som förr i tiden så finns det fortfarande fler än tusen av dem utspridda i landet. Mycket av det ansvar som dessa inrättningar tidigare axlade har nu tagits över av pizzerior. Och som svenskar älskar vi verkligen pizza. Särskilt på nyårsdagen när det enligt utsago äts tre gånger så många av dem jämfört med en vanlig dag. Man kan ju fråga sig hur många servetter som går åt. Men oavsett om man driver en mer formell restaurang eller en liten hörnbutik är det definitivt viktigt att presentera verksamhetens bästa sida för både nuvarande och framtida besökare.

Få kan väl neka hur praktiska traditionella skyltar eller traditionell självhäftande vinyl är. Men detta är inte de enda sättet att hålla omgivningen à jour gällande vad man faktiskt kan erbjuda. Genom att använda rätt produkt med rätt tryck ger man den egna verksamhet många fördelar. Parasoll har den unika funktionen att de ger ofta välbehövlig skugga, samtidigt som de kan förmedla ett budskap genom att särskilt tryck. Det kan bli en oanad möjlighet att presentera vad man faktiskt erbjuder. Flaggor kan ge oss en fingervisning om vindstyrka, men de har genom alla tider även använts för att etablera närvaro på längre avstånd. Med rätt symbolik blir de i sin natur svåra att missa.

Även om man redan har ett stabilt kundflöde bör man definitivt inte underskatta fördelarna med merförsäljning. Låt en myntmatta, tydligt tillgänglig vid kassan, informera om tillval och tillägg till standardbeställningar. För att återkoppla till pizzan. Vågar vi föreslå att nyårsdagen officiellt borde bli pizzans dag? Eller vore det att snedvrida konkurrensen? Kanske är det för känsligt. Det är nog bäst att låta kunderna avgöra.

Visas i Branscher av Colourpicture

Bilreklam bilfoliering utskuren vinyl

Sverige har en lång och spännande historia när det kommer till bilism. Trots att vi kanske tar bilkörandet för givet så var det en gång i tiden en laddad företeelse. Om vi unnar oss en resa genom tiden tillbaka till 1950-talet så finner vi begreppet motorburen ungdom som ganska tätt förknippat med folkparker och populärkultur. Bland vissa ansågs fyrtiotalistgenerationens bilnöjen vara ett hot mot samhällsordningen. Men bilens avgörande vikt var omöjlig att missförstå. Särskilt eftersom dåtidens bilreklam använde sig utav en tydlig symboliken kring frihet och nöje. Numera är bilar däremot så vanligt förekommande att de knappast associeras med särskilda folkrörelser eller företeelser. Den har helt enkelt blivit vardag. Och de blir fler och fler. Under bara de senaste tio åren har antalet fordon i trafik ökat med hela 15%.

Den enorma bilismen gör bilar till ett särdeles utmärkt sätt att sprida ett budskap till en enormt stor målgrupp. Bilfoliering är dessa dagar så vanligt förekommande att såväl företag som privatpersoner använder utskuren vinyl för att förmedla vad de nu vill uttrycka. Eftersom foliering är både kostnadseffektivt och skonsamt mot bilen är det ett flexibelt och anpassningsbart sätt att väcka uppmärksamhet hos omgivningen. Då det går snabbt och enkelt att anpassa bildekaler efter särskilda modeller så skapas en helt klart unik reklamyta. Att foliera bil är därför definitivt på uppsving.

Hur ser framtiden ut för bilismen i Sverige? Och går det fortfarande att hitta en särskild bilkultur i vårt avlånga land? Eller har bilen blivit något som helt enkelt bara är. Vi har inga definitiva svar. Men vad vi kan garantera är att alla lägger märke till en väl folierad bil. Och när bilen ändå är i rullning finns ingen anledning att inte ta chansen att nå ut till nya målgrupper, fler personer och aldrig låta någon ta miste om att man faktiskt är på plats.

Visas i Branscher av Colourpicture

Hotellveckan

2017-05-28 15.26

Den femte branschveckan har nu tagit fart! Denna veckan tar vi en titt på vad man kan göra i hotellbranschen med trycksaker.

Hotellbranschen har ökat otroligt mycket de senaste åren, enligt statistik från SCB så ökade rumsintäkterna med nästan 10% 2015-2016. Med denna ökningen så ökar såklart också den konkurrenskraftiga marknaden som hotellbranschen ligger i. Hotellbranschen är idag otroligt konkurrenskraftig och därför måste alla i branschen arbeta fullt ut med sin marknadsföring och exponering. Vi tror att trycksaker kan öka både försäljningen och marknadsföringen för ett hotell.

När man som kund kommer till ett hotell för semester så vill man bli omhändertagen och inte behöva ta hand om några vardagliga problem eller stress. Varför inte använda trycksaker för att ge kunden något som får dem att känna sig välkomna? En personlig hälsning på sin incheckningsmapp från hotellets personal med kanske en eller två dryckkupongen i baren kan gå långt och kommer uppskattas av kunden.

Visa upp hotellets namn och varumärke genom dörrhängare, fönstervinyler eller stortryck på fasaden. Men glöm inte att lämna en penna eller två till kunderna! I förra veckans blogginlägg om Säljarbranschen beskrev vi hur otroligt starkt marknadsföringsverktyg reklampennan är, ni hittar inlägget här!

Som kund på hotellet så önskas oftast frukost, lunch eller middag. Hos oss kan ni hitta nästan allt som behövs vid bordet, bland annat servetter, dukar, underlägg och kaffekoppar. På detta sätt så kommer kunderna inte glömma vad för hotell dem bodde på när dem ska rekommendera en vän.

Gör hotellrummen unika med ljudabsorberande tavlor för att göra det så tyst och lugnt för kunden som möjligt. Inuti ett stort hotell kan det vara svårt att lokalisera sig, därför använder sig hotell av små skyltar för att guida kunderna dit dem vill. Vi har skyltar av alla möjliga material och former, kolla vårt sortiment här och se om det finns något som ni skulle kunna tänka er att använda i er verksamhet.

 

Att beställa från oss på Colourpicture är otroligt enkelt och väldigt kundanpassat då ni som kunder väljer vad ni vill ha, hur det ska se ut och när ni vill ha era varor levererade. Om ni skulle behöva hjälp eller har några frågor så får ni mer än gärna kontakta oss för experthjälp!

Visas i Branscher av Colourpicture

Säljarveckan

2017-05-19 06.30

Nu kör vi igång vår tredje branschvecka och denna veckan består av tips och tricks hur du lyckas som säljare med hjälp av trycksaker!

Som säljare är det viktigt att göra ett bra intryck av dig själv och produkten du säljer för att kunden ska komma ihåg dig.

Innan möten brukar säljare arbeta med proaktiv försäljning, med det menar vi att säljaren gör sin research och finner en eller flera lösningar på kundens behov eller problem. Att arbeta som säljare innebär att du alltid måste vara energisk, positiv och ha rätt mindset för att lyckas. Kunden kommer inte behålla en säljares visitkort om säljaren inte presenterar några lösningar på kundens problem eller om säljaren är trött, negativ eller okunnig. 

En bra metod att arbeta efter som säljare är EASE-metoden. EASE står för:

  • Earn the right to sell
  • Ask
  • Solution
  • Execute

Earn the right to sell
Detta innebär att du måste förtjäna att sälja till kunden, dvs. kunden måste känna ett förtroende för dig, din produkt och att relationen kommer vara lönsam.

Ask
Vad vi menar med ask är att man som säljare måste ställa tillräckligt många relevanta frågor för att få full kunskap om vad kundens behov är.

Solution
Som säljare måste man ta fram en eller flera relevanta lösningar på kundens behov eller problem.

Execute
Gå på avslut, hur ska du leverera lösningen till kunden på det mest optimala sättet? Hur följer du upp med kunden?

 

Hos oss på Colourpicture kommer ni hitta allt som behövs för ett optimalt säljkit, allt med eget tryck! Säljkitet bör bestå av är exklusiva visitkort för att kunden ska komma ihåg dig som person och företaget du arbetar för, en snygg folder eller mapp med plats för ett extra visitkort och en penna, kanske pennan innehåller samma information som visitkortet då visitkort ofta tappas bort eller hamnar i den traditionella "visitkortshögen". Visste ni att en penna har en livslängd på minst 8 månader och under de 8 månaderna exponeras den mer än 3000 gånger och byter ägare 4-5 gånger, detta innebär att en penna som kostar ca 10 kr har en exponeringskostnad på 0,3 öre, dvs en rekordlåg kontaktkostnad om man jämför med andra marknadsföringstyper.

Om man ska hålla i ett större möte så kan det vara bra att ha med sig en snygg rollup med kontaktuppgifter och logga som kunderna ser medans du håller i mötet. Att vara förberedd är det viktigaste som säljare 'know your audience', genom att vara förberedd kan du besvara frågor kunden kan ha innan kunden själv har kommit på dem.

En säljare jobbar konstant och därför kan ett anteckningsblock vara bra att ha med sig för att komma ihåg vad kunden behöver hjälp med nu och i framtiden.

Att använda sig av alla dessa produkter och verktyg kommer ge dig en starkare USP (unique selling point) då kunden lättare kommer ihåg dig och ditt varumärke.

Visas i Branscher av Colourpicture

Butiksveckan

2017-05-18 11.17

Den sjätte branschveckan är här! Vi fokuserar på hur trycksaker fungerar i butiksbranschen denna veckan!

Vi i e-handelsbranshen vet hur mycket e-handeln ökar samtidigt som retailbutikerna minskar. Därför är det viktigt att antingen börja använda sig av andra kanaler, så som e-handel. Vad som är otroligt viktigt i dagsläget som retailer är att synas. "Syns man inte, finns man inte"

I butiksbranschen handlar mycket om hur man får in kunder till sin butik. Att ha ett attraktivt skyltfönster är en av de viktigaste aspekterna man måste tänka på. Här kommer 4 vanliga misstag som förekommer i butiker:

1. Man väljer för många produkter att visa upp.

Man kan ibland tro att destu fler produkter kunden ser destu mer attraktiv blir butiken. Det stämmer inte alltid då ögat inte hinner vila och ta in de beslutsamma faktorerna av produkterna. Gör såhär istället: Lämna utrymme mellan produkterna, använd er av text i form av vinyler och prioritera för er målgrupp. Ge kunderna den tiden som dem behöver för att hitta produkten eller beslutet att gå in.

2. Man tänker inte på hur belysningen påverkar kunden.

En del produkter behöver hjälp att sticka ut. Belysning kan ge det lilla extra som behövs för att produkten ska sticka ut och visa sig för kunden. En enkel spotlight kan hjälpa till med detta problemet.

3. Smutsigt, stökigt eller mörkt skyltfönster.

Detta är en självklar punk men måste ändå lyftas fram. Att rengöra sina skyltfönster är en av de absolut viktigaste punkterna. Många kunder ser skyltfönstet på språng och det finns ingen kund som blir attraherad av ens produkter om det är fullt av fingeravtryck och annat smuts på fönstret eller produkterna. Att ha det stökigt är också avgörande, i punk ett skriver vi att man ska välja rätt antal produkter. Destu mindra produkter du har framme, destu mindre stökigt blir det. Om ni har mörk färg i er butik så kan det vara bra att hitta någon form av display som vinyl, affisch eller en banner i en stark färg som fångar upp kundens uppmärksamhet.

4. Man planerar inte skyltningen.

Att planera är grunden i all visuel marknadsföring. Man kan planera hur du vill, månadsvis, kvartal eller per år. Det viktiga är att man faktiskt har en plan över hur man ska skifta produker och display. Ett tips på planering är högtider och säsonger, det kan vara bra att använda displayer som är lätta att byta. Ni hittar sådana här.

Dessa misstag är väldigt basic för många retailers men det finns dem som behöver veta detta.

Tilltala sinnen med inredningen

Att tillsätta en härlig arom i ens butik kan enligt statistik öka köpbeslutet med 40%, detta eftersom både synintrycket och luktsinnet aktiveras. Att tillsätta en härlig arom ger också er butik en unik känsla som kommer fästas i kundens sinne. 

Att inreda butiken med trycksaker som är personaliserade för din målgrupp kan definitivt öka både försäljning och marknadsföring. Det är viktigt att verkligen tala till kunden med inredningen, kunden vill känna sig välkommen och kanske till och med som hemma.

Visas i Branscher av Colourpicture

 

Andra veckan av branschveckorna! Denna veckan fokuserar vi på Bygg och fastighetsbranschen!

Vi tror att trycksaker kan öka både försäljning och marknadsföring i alla branscher.

I Bygg och fastighetsbranschen är det viktigt att synas för sina kunder, men även att säkerheten skall vara optimal på arbetsplatsen. På Colourpicture hittar ni alla trycksaker som kan behövas för er bransch, för att öka säkerheten på arbetsplatsen kan ni använda er av våra varningsskyltar som funkar i alla väder. Varningsskylten är tillverkad i plåt och fungerar även bra som fasadskylt men går lika bra att ha den inomhus.

Att synas för kunderna och från utsidan av arbetsområdet är också viktigt, en fasadvepa längst staketet eller annat stortryck är väldigt bra exponering av ert varumärke. Finns i många olika typer, former och material. Ett annat sett att synas utifrån är med våra reklamflaggor.

Visas i Branscher av Colourpicture

Mäklarveckan

2017-05-08 15.17

 

Vi på Colourpicture tror att man kan använda trycksaker med eget tryck i varje bransch. Vi kommer därför börja med branschveckor där vi kommer hjälpa till med tips och tricks om hur man står ut i olika branscher och hur man ökar marknadsföring och försäljning genom trycksaker!

Först ut är mäklarveckan! Här kommer ni hitta tips och tricks om hur man som mäklarfirma kan stå ut i mängden med trycksaker med eget tryck!

Vi kan i princip trycka på allt och har otroligt bra mäklarskyltar. Våra skyltar är gjorda av 5 mm kanalplast med dubbeltryck i färg och finns i två storlekar. Att marknadsföra sig är inte alltid så lätt som mäklare eftersom det är ett arbete där man aldrig är kvar på samma ställe länge, därför har man mäklarskyltar. Mäklarskyltarna hjälper till att locka in kunder till visningar samt för att hjälpa kunder att komma fram till rätt visning.

Vi tror att trycksaker med eget tryck kan öka både försäljning och marknadsföring. Våra skyltar byter man väldigt lätt då benen passar till alla våra mäklarskyltar, för att byta motiv så behöver man bara beställa en annan skylt och använda samma ben. Vi har även ett stort utbud på mappar med eget tryck, det kan vara bra för att ge kunden ett lyxigt intryck av firman.

Utöver våra skyltar så har vi även en digital avståndsmätare som man kan få med eget tryck! Utmärkt att kunna erbjuda kunderna en avståndsmätare som är enkelt att hantera. Dessutom har vi fönstervinyler som är perfekta att använda på sitt mäklarkontor. Fönstervinyler är ett starkt verktyg inom marknadsföring och kan se otroligt stiligt ut. Våra dörrhängare kan också användas för att synas, om man till exempel har en visning i ett lägenhetshus, varför inte hänga upp en dörrhängare med information angående visningar så att alla som går förbi ser att det finns en lägenhet till salu?

Visas i Branscher av Colourpicture

Digitaltryck, HP, textiltryck, banderoll, tryckeribranschen, aluminium, trä

En rapport från den brittiska branschorganisationen Smithers Pira från slutet av förra året förutspår en växande trend inom den europeiska tryckeribranschen fram till år 2021. Denna tillväxt i omsättning sker trots en minskning av volymen av den totala volymen tryckt material. Utvecklingen drivs av av en snabb tillväxt av bland annat textiltryck samt nya värdeskapande teknologier inom digitaltryck.

Traditionellt tryck krymper - ny tryckteknik tar över

Den traditionella tryckeribranschen som representeras av offsettryck i stora upplagor av till exempel böcker, tidningar och reklammaterial har stadigt minskat. Detta beror på att denna typ av media fått en mindre roll i samhället allt eftersom konsumenter av media allt mer vänt sig till digitala alternativ som nyhetssidor på internet, e-böcker och video-on-demand tjänster.

Utvecklingen kan illustreras genom siffror från Smithers som visar att volymen mätt i tryckta A4-sidor minskat från 16 biljoner (=tusen miljarder)ned till totalt 13 biljoner mellan 2011 och 2016. Minskningen spås fortsätta fram till 2021. Men trots detta växer tryckeribranschens omsättning i sin helhet.

Digitaltryck som använder sig av bläckstråle- och laserteknik har visat sig vara lönsammare för tryck i mindre upplagor och allt eftersom teknologin blivit mer avancerad har möjligheten för tryckerierna att skapa värde för sina kunder ökat.

Vi ser en ökning i antal kvadratmeter inom produktsegmenten banderoller, tyger och tryck på hårda material så som aluminium, skummad PVC och trä inleder Daniel Wisarve VD på Colourpicture.se”

Med digitaltryck är det kostnadseffektivare att producera små upplagor och det finns också möjlighet att skapa variationer i en specifik trycksak. Detta gör att en tidning till exempel kan sälja annonser specifikt riktade mot prenumeranter i olika områden eller till och med till annonser riktade mot enskilda individer. För bokförlag ökar möjligheterna att lönsamt trycka upp små mängder av titlar som säljer i små volymer eller till och med enstaka exemplar print-on-demand.

Möjligheten till värdeskapande som digitaltryck erbjuder har lett till att trots att det endast utgjorde 2.5% av volymen tryckt material i Europa 2016 så stod digitaltrycket för ca 15% av omsättningen.

En annan intressant sektor där digitaltryck har inneburit en revolution är textiltryck. Mellan 2016 och 2021 förutspås de marknaden växa med en genomsnittlig takt av 17.5% per år. Digitalt textiltryck ger kläd- och inredningsföretagen möjligheten att snabbt producera små kollektioner för att utnyttja trender på lokala marknader. Mängden onlinetryckerier som erbjuder privatpersoner möjligheten att designa egna textiltryck för till exempel t-shirts vittnar också om en teknologi på stark frammarsch.

Detta visar på att vi valt att satsa på rätt typ av produkter mot vår målgrupp online säger Daniel Wisarve VD Colourpicture.se”

En representant för den traditionella delen av tryckeribranschen som inte backat är förpackningstryck. Förpackningar till fysiska produkter har inte på samma sätt ersatts av digitala medier och förpackningstryck har haft en stadig och kontinuerlig tillväxt.

Tryckeribranschen växer

Ovanstående faktorer bidrar alla till att den totala omsättningen för den europeiska tryckeribranschen beräknas öka de kommande fem åren från 156 biljoner 2016 till 160 biljoner euro 2021. Detta visar på en bransch som anpassat sig till en marknad i förändring och där många möjligheter att ta marknadsandelar finns för innovatörer som hittar nya sätt att använda den nya teknologin.

Vi i Sverige ligger cirka 3-4 år efter Sydeuropa gällande investeringar i ny teknik så vi har en spännande tid framöver avslutar Daniel Wisarve VD Colourpicture.se”

Visas i Branscher av Colourpicture