chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms
  1. 1
  2. 2

Inlägg i kategorin "Frilans"

Så får du respons

2015-03-23 06.43

Så får du respons

Som frilansare så är det många gånger roligt att få respons från kunderna Det är på så vis som du får reda på vad du kan bli bättre på och vad det är som kunden tycker att du göra väldigt bra.

Tyvärr så kan det många gånger vara svårt att få respons eftersom att stressade kunder med mycket att göra oftast inte tänker på att ge det. Responsen glöms helt enkelt bort vilken kan kännas väldigt tråkigt för dig eftersom att det är just responsen som kan hjälpa dig att utvecklas. 

Enkla tips för att lyckas få respons

Där finns en del små tips som du kan använda dig av för att få respons av kunder som kanske annars skulle glömma bort att ge dig det. 

Ett enkelt tips för att få respons men också för att visa att du bryr dig om dina kundrelationer är att följa upp med kunden. Skicka iväg ett välskrivet mejl och fråga om kunden är nöjd mm. Tänk på att skicka dessa mejlen under tidiga mornar eller under sena kvällar. Då är det nämligen mest troligt att kunden har tid över att svara på mejls som annars inte skulle kännas speciellt viktiga i jämförelse med andra. 

Du kan också välja att skicka iväg ett direkt meddelande till kunden via sociala medier. Det är enklare att få ett direkt svar av kunden då men du kan också kännas påträngande. Det är viktigt att du inte försöker för mycket då kan du istället uppfattas som jobbig och irriterande. Och det vill du inte. 

I vissa fall så får du helt enkelt ge upp och gå vidare. Inte alla kunder lämnar respons så när du känner att du verkligen försök utan att försöka för mycket så är det bäst att lämna det hela och hoppas på att du får någon form av respons nästa gång. 

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Våga starta eget

2015-03-08 15.55

Våga starta eget

Den största anledningen till att människor i dag inte vågar starta en egen verksamhet är för att dem är rädda för att misslyckas. Flera av de personer som faktiskt har en väldigt bra idé trycker ner sig själva med en massa ”tänk om” och ”kommer andra människor verkligen att gilla detta?” Och så slutar det hela sedan med att dem bestämmer sig för att inte starta det hel för att där finns en chans att dem inte kommer lyckas. 

De som inte vågar stjälper sig själv väldigt ofta. För det kommer garanterat gå mycket bättre än vad dem fån början trott. Genom att våga kommer du kunna ta dig riktigt långt. Planera det noga och försök få med allt i dina beräkningar. 

Tro på att du är tillräckligt bra

Att du hela tiden jämför dig med andra och ser dig som sämre än andra kommer inte att ta dig någon stans. Först måste du börja tro på att din idé är riktigt bra, du måste tro på den helt och hållet och du måste framförallt tro på att du är tillräckligt bra för att starta upp det hela och ta ditt företag någonstans. 

Det är när du planerar för dig själv och tror på det du gör som det går bra även i svåra perioder. Att starta upp ett eget företag är inte alltid lätt men när du väl är igång så handlar det om att lösa alla problem och göra det bästa av det hela utan att få tanken på att ge upp. 

Ställ dig inte frågan ”kommer människor att betala för det här?” Vänd det hela istället och ställ dig själv frågan ”hur kan jag få människor att betala för det här?” Gör du på det viset kommer du garanterat att komma långt. Gå inte på den håliga grusvägen utan plöj din egen i den riktning du vill ha den. 

Låt dig inte känna dig sämre än andra utan inspireras istället. Allt för många gräver ner sina fantastiska idéer för att dem inte vågar plöja sin egen väg.  Du måste våga för att fler bra idéer ska födas!

Ta del av våra guider!

- Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
- Hur man tapetserar som designeliten gör
- Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Lycka till!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

 

 

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Hur man som frilansare får bra omdömen av sina kunder och hur viktigt det är för sitt varumärke

Dina kunder är din mest värdefulla tillgång, så gör det bästa av dem genom att få dom att höja dina arbeten till skyarna. En av de viktigaste sakerna när man jobbar som frilansare är att helt enkelt tjäna pengar. Men hur tjänar man då bra med pengar i denna branschen? 

Kort och gott så tjänar man pengar genom att attrahera kunder, producera högkvalitativt arbete och sedan få betalt för det. Detta är något som är mycket enklare än vad det låter. När du producerat något som du själv är nöjd med, och som du tror att även kunden var nöjd med, kan du be dem att lämna kommentarer som du kan presentera på din hemsida. Positiva kommentarer och citat från nöjda kunder lockar ännu fler kunder eftersom att det nu inte bara är du som påstår dig vara duktig, utan även betalande kunder.

Den ultimata tidpunkten för att be om ett yttrande från en nöjd kund är direkt efter du lämnat över produkten. Om du märker att kunden gillar produkten så är det stor chans att han går med på att säga några positiva ord om dig och dina färdigheter. Om du inte har möjlighet att ta det vid överlämningstillfället så kan du alltid fråga vid ett senare tillfälle via telefon eller mail.

Det viktigaste är att göra det medan projektet är färskt i kundens minne, så att han kan ge ärliga och uppriktiga kommentarer och det är dessutom då som kunden är mest entusiastisk över produkten. 

Det svåraste med detta är faktiskt att göra ett bra arbete som gör kunderna mer än bara nöjda. Men med mycket övning och noggrannhet kommer man långt. Några saker man bör tänka på när man tar sig an ett projekt är att man lyssnar noga på vad kunden vill ha, och om du har en bra idé så föreslå mindre förändringar som gör designen bättre. Försök att inte ändra på för mycket av ursprungsidén. Ta heller inga risker genom att anta jobb som du är osäker på om du klarar av. Öva istället när din kunskap tryter och lär dig det som krävs för att anta jobbet. På så vis riskerar du inte att du inte kan leverera.

Ta del av våra guider!

- Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
- Hur man tapetserar som designeliten gör
- Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Lycka till!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Stick ut ur mängden

2015-03-01 13.36

Stick ut ur mängden

Hela tiden kommer där allt fler designers. Det är ett populärt yrke och ibland kan det kännas svårt att veta hur du ska göra för att kunder ska välja dig. Varför ska dem välja dig och ingen annan. Det enkla svaret på den frågan är helt enkelt stick ut!

Var någonting som dem andra inte är och fyll gärna din portfolio med mycket. Har du en bra portfolio med mycket av det som du gjort och potentiella kunder kan se vad du går för och vad det är du kan få fram. På så vis kommer flera kunder att dras till just dig och ingen annan. 

Försök att ara så bra att det är otroligt svårt att motstå dig. Uppdatera din portfolio ofta och var noga med att skriva in olika datum. På så sätt kan dem även se hur du utvecklas. 

Bjud på någonting extra

Ett annat bra sätt att sticka ut ur mängden på är att ge det där lilla extra. Ge någonting litet speciellt åt kunden som en ren bonus bara för att. Kunden kommer garanterat att uppskatta detta och kommer sedan berätta detta för vänner och bekanta vilket gör att ryktet om dig kommer kunna spridas otroligt snabbt. 

Sist men inte minst våga ge. Bjud lite på de egenskaper som du har. Du kan exempelvis blogga om olika tips och trix när du skapar en design och du kan exempelvis lägga upp en Tutorial på någonting så att dina kunder och de som tycker att du är intressant känner att du ger någonting ut över det vanliga. Att du verkligen är speciell på ditt eget sätt och vis. Att du sticker ut helt enkelt. 

Försök att hela tiden komma på nya sätt att bli bättre på så kommer du få fler fantastiska idéer på hur du kan sticka ut ännu mer.  

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Termer som en grafisk designer bör ha koll på

När man jobbar som grafisk designer finns det några termer som kan vara väldigt nyttiga att lära sig. Här nedan listar vi några av de vanligaste termerna som förekommer i många designprogram och i hela branschen.

 

Raster- och vectorbilder

Rasterbilder, eller som det ibland kallas, bitmappsbilder, är uppbyggda av tusentals pixlar som bestämmer sätter både färg och form på bilden. Foton är en typ av rasterbilder och Photoshop är det vanligaste programmet för att redigera rasterbilder. I Photoshop kan du själv göra om pixlarna och ändra både formen och färgen. Problemet när man jobbar med rasterbilder är att de består av ett visst antal pixlar, så om du till exempel vill förstora en bild så kommer Photoshop att behöva kompensera data som leder till en försämrad bildkvalitet.

 

Vectorbilder (som till exempel kan skapas i Adobe Illustrator) utgörs istället av punkter, som var och en har en definierad  X och Y koordinat. Dessa punkter går i linjer som sedan utgör formen och i dessa former kan du sedan fylla i med den färg du vill. Eftersom att bilden är uppbyggd på detta sätt kan man enkelt ändra storlek utan att kvaliteten försämras.

 

DPI och PPI

Upplösning är en annan viktig term som kan vara svår att hålla koll på. Det finns två huvudsakliga akronymer som används när man talar om upplösning; DPI och PPI.

 

DPI står för ”Dots Per Inch” och hänvisar till antalet punkter som finns per tum på en utskriven sida. DPI är något man bara behöver bry sig om när man jobbar med ett projekt som ska tryckas, eller som ska skrivas ut.

 

PPI däremot står för ”Pixel Per Inch”, och som man enkelt kan lista ut handlar det här om hur många pixlar det finns per tum. PPI jobbar man med när man gör digitala projekt till till exempel en hemsida, och kom ihåg att kvaliteten försämras när du förstorar en bild med pixlar.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning Frilans av Daniel Wisarve

Hur ska man välja mellan att jobba som frilansare och att jobba som intern?

När man är färdigutbildad vill man så klart komma ut i arbetslivet så snabbt som möjligt. Men hur ska man veta om man vill jobba som frilansare eller som intern på en copybyrå? Vi har vägt för och nackdelar som förhoppningsvis kan hjälpa dig i valet.
 

Frilans

Att jobba som frilansare innebär en stor frihet, samtidigt som man har ett stort ansvar som kräver mycket tid och planering. 

 

Fördelar: 

  • Du bestämmer själv vilka tider du jobbar
  • Du bestämmer själv hur mycket du ska jobba
  • Du har större frihet att sätta deadlines
  • Du har större möjlighet att välja din egen kundkrets
  • Du kan jobba hemifrån
  • Du kan själv bestämma priser för dina tjänster
  • Du får ta eget ansvar och sköta ett eget företag

 

Nackdelar:

  • Det finns ingen säkerhet i att det alltid finns kunder
  • Du är en av många andra frilansare som slåss om jobben
  • Du har inga kollegor som du kan bolla idéer med när du jobbar
  • Du missar eventuella kurser och utbildningar som vissa företag erbjuder gratis
  • Din inkomst kan variera från månad till månad


Intern

Att jobba som intern på en copybyrå eller liknande är dock något helt annat. Här är det mer trygghet i att det finns jobb, men desto mindre frihet och flexibilitet. Det kan dock vara en bra idé att starta sin karriär på ett bolag där man har struktur och kan öva på sina färdigheter.

 

Fördelar:

  • Du behöver inte oroa dig över om du lyckas hitta tillräckligt med jobb och projekt
  • Du har en fast inkomst
  • Du har kollegor som du kan diskutera idéer med och få konstruktiv kritik av
  • Du får erfarenhet i branschen och struktur i ditt arbete

 

Nackdelar:

  • Du har mycket mindre frihet när det kommer till kundkrets, projekt, jobbtider och deadlines
  • Det blir svårare att utveckla sin egen stil som designer

Om man fortfarande har svårt för att bestämma sig så är ett tips att man kan börja jobba på en byrå för att få erfarenhet och struktur. Sedan när man känner sig redo kan man ta steget att testa sin egen väg.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Ska man ta betalt för den tid det tar att lära sig att färdigställa ett projekt?



Om du någonsin har blivit ombedd av en klient att göra något som ligger utanför din expertis kan det ibland vara svårt att veta om du ska ta betalt för den tid det tar att lära sig att utföra arbetet. Kanske vill de att du ska designa en fototapet, canvastavlor, etiketter, muggar med tryck, eller något annat som du kanske inte är så van vid. Istället för att tacka nej till ett projekt kan du ta tillfället i akt och lära dig att utforma dessa projekt för framtida klienter. Om du tror att du i framtiden kommer ha nytta av erfarenheten, behöver du kanske inte ta betalt för den tid det tar att lära sig, men om klienten vill ha något unikt kan det vara lämpligt. Här nedan finns tre kriterier som du kan tänka på om du funderar på om du ska ta betalt för den extratid det tar att lära sig ett projekt.

 

Är projektet unikt?

Alla projekt som är unika för klienten bör bekostas av klienten själv eftersom att du inte kommer kunna ha nytta av erfarenheten i framtiden. Dessa saker kan till exempel vara; att lära sig en proprietär programvara, förstå sig på företagets affärsdata för att kunna göra grafer, rapporter eller infographics eller att utforma en mall för nyhetsbrev i en mjukvara som klienten besitter så att de kan uppdatera nyhetsbrevet veckovis.

 

Kommer du ha användning av erfarenheten i framtiden?

Om din klient ber dig att utforma någonting i till exempel Joomla eller andra program som andra klienter i framtiden kan be dig om, är det inte alltid rimligt att ta betalt för den tid du lägger för att lära dig programmet. Tänk på de framtida klienter som ber om ett projekt i Joomla, och du kan svara att du faktiskt har lite erfarenheter av programmet. Att lära sig nya program är alltid en bra investering om du jobbar som frilansande designer.

 

Behöver du betala för att lära dig?

Om en klient ber om ett projekt som kräver att du går en utbildning, eller att du måste skaffa licens för att färdigställa projektet, bör klienten stå för dessa kostnader. Du kan dock inte förvänta dig att en klient ska betala för att du ska lära dig de saker som förväntas av en designer. Detta innefattar grundläggande utbildning i till exempel Photoshop och Illustrator. De saker du däremot ska ta betalt för är till exempel att lära sig att behandla känslig information i ett företags databas, eller att lära sig specifika marknadstekniker och webbmallar.

Lycka till!

 

Ta del av våra guider!

  • - Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • - Hur man tapetserar som designeliten gör
  • - Guiden till hur du skyltar bäst i butik
  • - Få e-boken Photoshop bibeln gratis
 

Ladda ner dom gratis idag här!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve
Ytterligare tips till dig som vill börja frilansa samtidigt som du pluggar

I de tidigare artiklarna där vi gav tips till studerande som vill börja frilansa tog vi upp några väsentliga saker som man bör tänka på. I denna uppföljande artikel går vi igenom vikten av kontrakt, samt ger tips på hur du kan utforma ett kontrakt som täcker alla väsentliga delar.

 

Upprätta ett kontrakt

Att frilansa är att ha ett företag, så det är viktigt att du behandlar det som ett. Precis som du skulle göra i ett företag, måste du som frilansare upprätta ett kontrakt för att täcka det mest väsentliga i uppdraget, som t.ex; betalning (hur mycket, betalningsvillkor, vem som signerar, delbetalningar och deposition), räckvidden på uppdraget (resumé, resultat och avsättningar för klienten) och tidsskala. Detta är för både din och klientens säkerhet om något skulle gå snett till under projektet. Se även till att skriva med i kontraktet att du äger copyrighten ända fram tills betalningen är mottagen. 

 

Gå igenom avtalsmallar

För att vara säker på att du inte missar att ha med något i ditt avtal eller kontrakt, kan det vara en bra idé att gå igenom några avtalsmallar för att se vad som är viktigast. AIGA:s standardavtal är en bra mall att följa, men är dock utformad för frilansare i USA. 

 

Om du känner någon annan som frilansar kan du fråga om du kan ta en titt på hur deras kontrakt brukar se ut. Annars går det alltid att vända sig till organisationer som AOI, som kan ge dig råd och gå igenom ditt kontrakt.

 

Läs igenom din klients kontrakt

Som frilansare kommer du förhoppningsvis att få många uppdrag, vilket gör att det är viktigt att läsa igenom varje klients kontrakt noggrant innan du antar ett jobb. Klienters kontrakt kan nämligen se mycket annorlunda ut från tillfälle till tillfälle. Kanske innehåller din klients kontrakt ett sekretessavtal och om du missar det kan det få juridiska konsekvenser.

Lycka till! 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Lär dig att ge och ta emot konstruktiv kritik

 

Att ge kritik tycker många är väldigt mycket enklare än att ta emot kritik och visst kan det vara så att det är enklare att se fel hos andra än vad det är att förstår att du själv också kan göra fel utan att det behöver vara en dålig sak. Alla gör vi fel ibland men att berätta för någon på ett bra sätt att dem faktiskt har gjort fel kan vara aningen svårare. 

När du ger kritik oavsett vad det gäller så är det viktigt att du inte gör personangrepp. Utan verkligen bara tar fram det som var fel i det dem arbetat med eller dylikt. Försök säga det med lärorika och ömma ord istället för att låta hård. Det viktiga är att personen som får kritiken tar emot den på ett bra sätt istället för att höra den och där efter må dåligt. För händer det så är det svårt att lära sig någonting av det hela. 

Ta emot kritik på ett bra sätt

Att ta emot kritik tycker många är någonting av det jobbigaste som finns. Men när du tar emot kritik så är det viktigt att tänka på att du kan lära dig någonting av den. Gräv inte ner dig över det lilla fel du gjort eller över att det finns saker du gör som skulle kunna förbättras. Försök istället bli glad över att någon faktiskt berättar det för dig så att du kan göra någonting åt saken. 

Hade du inte vetat om vad det är du behöver jobba på så hade du faktiskt inte heller kunnat jobba på det. Det är därför kritik är så bra eftersom att med hjälp av kritik så kan du hela tiden bli bättre och utvecklas inom det du gör. Och kan på så vis också erbjuda bättre tjänster. 

Passa därför alltid på att bli glad av kritik. För du kan omvandla den till någonting väldigt bra om du bara vill. 

Lycka till! 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve

Fler tips till dig som vill börja frilansa samtidigt som du pluggar

 

Som vi tidigare nämnt kan det vara bra för duktiga elever att kick-starta sin frilanskarriär redan innan man tar examen. Här nedan följer fler tips om hur du kan bete dig i yrkeslivet för att utöka ditt nätverk.

Identifiera dina mål

Hur mycket eller lite du än har att göra i skolan finns det alltid en begränsad tid som du kan lägga på att frilansa, så det kan vara till stor hjälp att veta varför man frilansar. Skriv ner några mål som du kan arbeta efter, t.ex. vilka typer av klienter du vill arbeta med eller den typ av erfarenhet du hoppas få. Eftersom att du har begränsad tid när du studerar kan du ha dessa mål i åtanke när du väljer vilka projekt du ska ta dig an. Det är en förmån som du kanske inte kommer att ha när du börjar arbeta på riktigt.

 

Skaffa dig rätt utrustning

Att ha obegränsad tillgång till en dator är självklar nödvändigt för att kunna frilansa. Det behöver inte vara en Mac, men många klienter och frilansare föredrar just en Mac med tanke på att de oftast klarar av designprogram, som Photoshop och Illustrator, bättre än en PC. På datorn är det även viktigt att du skaffar dig Adobe Creative Suit, eller en Creative Cloud-prenumeration. På detta sätt har du tillgång till alla dina projekt vart du än befinner dig och du kan dessutom öppna och redigera projekten på en annan dator eller i mobila enheter.

 

Många skulle även påstå att du behöver skaffa dig en bra skrivare för att kunna skriva ut dina projekt, men inte vi. Här på Colourpicture.se kan du nämligen ta del av en mycket smidig och enkel tjänst där du kan skriva ut dina projekt via en molntjänst med uppkopplade skrivare och tryckpressar, samt få dina projekt hemskickade till dig, eller direkt till din klient. På detta sätt kan du spara massvis av pengar, samtidigt som du sparar värdefull tid.

 

Starta professionellt

Det är viktigt att dina klienter uppfattar dig som professionell redan från start, så låt dig inte bli för uppspelt när du får din första beställning. Om du t.ex. accepterar ett uppdrag via telefon, eller på plats hos en klient, bör du sedan skicka ett mail som bekräftar detta. I mailet kan du även skriva med dina villkor (som du dessutom ska ha med på din hemsida) så att du försäkrar dig om att klienten är med på noterna. På detta sätt säkerställer du uppdraget samtidigt som klienten får en professionell bild av dig.

Lycka till! 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Frilans av Daniel Wisarve
  1. 1
  2. 2