chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Inlägg i kategorin "Grafisk formgivning"

Det finns mycket man bör hålla koll på när man håller på med print-design. Här följer några begrepp, program, ord m.m. som kan vara bra att känna till. 

Acrobat

Acrobat är en programvara utvecklad av Adobe som låter designers skapa, redigera och skriva ut filer i PDF.

Justering

Att justera anpassningen av texten i din layout kan dramatiskt förändra utseendet på hela din design. Experimentera med justeringen genom att flytta texten i olika riktningar och se vad som passar bäst rent visuellt.

Balans

Om det finns en sak som alla lyckade utskriftslayouter har gemensamt är det att de är bra balanserade. Balans innebär delvis hur man använder sig av tomma utrymmen och design för att få betraktaren att fokusera i huvudsak på en specifik sak i designen. Dålig balans innebär till exempel att man har för mycket tomrum på ena sidan av layouten medan den andra sidan är fullproppad med grafik. Försök balansera designen så att den väger lika tungt på bägge sidor.

Bindning

När du trycker din design kan den behöva vara bunden om dokumentet består av flera olika sidor. Det finns många alternativ för bindning av ett utskriftsdokument, som är anpassade efter den produkt som designen ska tryckas på (t.ex. pocketböcker, broschyrer, visitkort m.m.). Några av de olika bindningsmetoderna kallas; sadelhäftning, limbindning, linnetrådsbindning och Wire-O.

Bitmappsgrafik

Bitmappsgrafik består av ett antal små pixlar, men skiljer sig i formatet från andra pixelgrafiker som t.ex. vektorgrafik. Om man i efterhand ändrar storleken på bitmappsgrafik kan det resultera i förlust av kvalitet i form av synliga och fula pixlar. Se därför till att enbart använda bitmappsbilder med mycket hög kvalitet och upplösning om du tänker trycka det på något material.

Detta är bara några få av alla ord, begrepp och program som man bör ha koll på som grafisk designer, så om du vill lära dig mer behöver du bara hålla utkik efter nya inlägg här på vår sida.

Lycka till! 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning av Daniel Wisarve

Tips för dig som ska designa skyltar och billboards

Om du har i uppdrag att utforma en skylt för ett företag eller en aktuell händelse som ska visas runt omkring i staden så finns det ingen anledning att gripas av panik. Att designa en skylt är inte så annorlunda från andra designuppdrag som du kanske tror och här nedan finns några tips till som kan hjälpa dig på vägen.

Att tänka på rent generellt när man designar skyltar och billboards

Den största skillnaden från vanliga designprojekt är att man måste tänka på skalan. Skyltar som ska synas i stan behöver vara stora och det är något man måste tänka på. Man måste också tänka på läge, färger, typografi, kontraster och det material man ska trycka på.

Tänk på storlek och skalor

Skyltar och billboards är förmodligen bland de största designprojekten man kan ta på sig. Det betyder att du inte kan utforma din design på samma sätt som du hade gjort när du designer ett visitkort t.ex. Se till att din design inte blir pixlig när du förstorar den och se även till att texten och bilden blir synlig från långa avstånd.

Tänk på läget där skylten ska synas

Det är viktigt att man har en ungefärlig bild av var skylten ska synas någonstans, och även om man inte har kommit på en exakt adress för placeringen måste man ha en ungefärlig bild av området. Tänk i termer om primär placering.

Saker du bör fundera på är t.ex om din skylt kommer synas tillsammans med himlen, då är det kanske inte så smart att ha en blå eller grå bakgrund. 

Tänk på färger och grafik

När du designar skyltar och billboards brukar generella regler för grafisk design gälla, men på stora skyltar kan man faktiskt vara lite mer extrem med färger och grafik. Det viktiga är att synas utan att det blir för rörigt. Använd gärna starka färger som är typiska för företaget.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning av Daniel Wisarve
Ytterligare fler tips till dig som vill bli bättre i InDesign

Här kommer fler tips till dig som vill bli bättre och mer effektiv i Adobe InDesign, och vi hoppas att även dessa tips kan komma att hjälpa dig i ditt arbete.

Att ändra enheter snabbt och effektivt

Det finns flera sätt som man kan använda sig av när man vill ändra enheter, och vissa sätt är enklare och snabbare än andra. Det bästa tipset vi kan ge här är att du struntar i att gå igenom InDesigns preferenser och istället går direkt till infopaletten. För att öppna infopaletten går du in i Fönster> Info, och förhoppningsvis kommer du att se en liten triangel i fönstret. Klicka på triangeln och välj sedan önskad enhet.

Att fördela objekt på ett jämnt sätt

För att fördela objekt på ett jämnt sätt går du in i Fönster> Objekt & Layout> Justera. I det övre högra hörnet av fönstret klickar du på knappen med en triangel på och väljer sedan ”Visa alternativ”. En extra panel med titeln ”Fördela avstånd”, eller ”Distribute Spacing”, kommer då att dyka upp. Välj sedan markeringsverktyget och välj de objekt som du vill fördela. 

Platshållartext eller ”Placeholder text”

För att lägga till en platshållartext väljer du textverktyget, ritar en textram och går till Typ> Fyll med platshållartext, eller Type> Placeholder text.

När du lägger till en platshållartext så kan du trycka på Caps lock för att få ett annat typsnitt.

Staplade ramar, eller ”Stacked Frames”

Om du har en massa text eller bildramar ovanpå varandra kan du på ett enkelt sätt gå igenom dem en efter en. För att göra detta håller du ner Command på Mac, eller Ctrl på PC, och klickar dig fram tills du når det element du vill komma åt. I Indesign är det förinställt att man börjar med den översta ramen och arbetar sig ner mot botten.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning Utbildning av Daniel Wisarve
Tips på hur man skapar vacker, upprepande mönsterdesign

Det är något speciellt med att skapa egna mönster och det ger lite av en mental utmaning eftersom att man måste pussla ihop allt på rätt sätt, lite som att bygga lego eller spela Tetris. Och när man har lyckats med att skapa ett eget mönster som dessutom är snyggt, så får man en riktigt bra känsla.Att kunna skapa olika mönster är dessutom riktigt roligt och enklare än vad man kan tro, samtidigt som att det är en viktig del i arbetet som designer.

Släta ytor vs. ojämna ytor

När man designar ett mönster på en slät yta, som till exempel en tapet, är det extremt viktigt att man tänker på skalor så att allt ser jämnt och snyggt ut på den plana väggen. Om du däremot designar något som ska tryckas på tyg, som till exempel ett kuddfodral är skalorna inte riktigt lika viktiga, utan här bör du mer tänka på färger och kontraster. Ljusrosa och ljus orange färg är t.ex. två färger som kan upplevas som samma nyans på ojämna ytor.

Använd befintliga illustrationer

Ett bra tips om du inte vill göra ett mönster snabbt, eller bara öva lite, är att använda dig av befintliga illustrationer som du antingen gjort själv, eller får lov att använda rent juridiskt. När du då lägger till element eller ändrar former i illustrationerna kommer du snabbt se mönstret växa fram och ta form.

Rita för hand och följ konturerna

För att skapa ett så snyggt mönster som möjligt, börja med att rita en mängd olika motiv och former för hand på ett papper. Använd sedan ett transparent ritpapper och en ritplatta med tillhörande penna och följ sedan konturerna för att få in det i arbetsrutan i det program som du använder. Det är viktigt att alla linjer och konturer är slutna och att det inte finns några avbrott i dem, annars blir det problem när du ska fylla motiven med färg.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning Utbildning av Daniel Wisarve
Trender inom grafisk design 2015

När man jobbar som grafisk designer är det viktigt att man håller sig uppdaterad och vet vad som är trendigt för tillfället. Det är nämligen inte alltid en klient eller en kund vet exakt vad de vill ha, utan kanske säger något i stil med ”gör något modernt och trendigt”, eller ”gör något tidlöst men som ändå är up to date”. För att inge ett professionellt intryck är det då smart att man direkt kan börja bolla idéer och känna till det som är på modet för tillfället. Därför tänkte vi hjälpa till lite genom att presentera några av trenderna som kommer prägla 2015. 

Dubbelexponerade fotografier

Att dubbelexponera en bild innebär att man exponerar en och samma bildruta, eller fotografi, två gånger så att den ena exponeringen överlappar den andra. Oftast när man gör dubbelexponerade bilder är bilderna snarlika förutom det att till exempel ett objekt har förflyttats från en plats till en annan. 

Dubbelexponering kom tillbaka på modet för ett par år sedan och används i mycket populärkultur, som bokomslag, filmposters och intros till TV-serier.

”Low-Poly”-bilder

Low-polybilder är något som började bli väldigt populärt förra året, men kommer bli ännu större under 2015.

Low-polybilder kan skapas i olika program som till exempel Adobe Illustrator eller i olika 3D-program och precis som det låter så är low-polybilder bilder med få antal polygoner. Tänk dig ett gammalt Playstation-spel med grafik från tidigt 2000-tal där texturen är mycket kantig. Man kan säga att low-poly-bilder länge har varit något som ansetts fult och oattraktivt i branschen, men som idag har fått en mer konstnärlig bemärkelse, särskilt när det kommer till grafisk design.

Zentangle

Zentangle-bilder kan både skapas för hand och i program som Illustrator, och är en typ av design som integrerar olika mönster och linjer som går in i varandra och skapar vackra abstrakta bilder. Dessa bilder passar utmärkt som bakgrunder eller som tryck på till exempel visitkort, fototapeter och musmattor.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Taggar:

Visas i Grafisk formgivning av Daniel Wisarve

Termer man bör känna till när man jobbar med typografi

Som grafisk designer är det mycket viktigt att man är duktig på att skapa bra typsnitt och att man är bevandrad inom typografi. Därför vill vi hjälpa dig som ny designer att förstå dig på de viktigaste och mest grundläggande termerna inom typografi. Nedan listas några av de vanligaste termerna som vi hoppas kan vara till hjälp.

Kontrast

Kontrast är något som generellt är en subjektiv åsikt och något som man kan gå på känsla efter, men det handlar om att få olika typsnitt att samarbeta väl när de visas i samma bild. Det ger ett intryck av variation och kan få till exempel en logotyp att få nytt liv, men om kontrasten är för stor kan man förlora harmonin i projektet. När man pratar om kontrast pratar man även om skillnaden i tjocklek på de olika typsnitten.

Tracking

När man pratar om tracking syftar man på det utrymme som finns mellan bokstäver i ett komplett ord eller mening. Tracking förväxlas ofta med Kerning och om man gör misstaget att förväxla dessa termer kan man framstå som oproffesionell och okunnig, så det är viktigt att man förstår sig på skillnaden. Mer om kerning finns i nästa stycke.

Kerning

Till skillnad från tracking så handlar kerning om avståndet mellan två separata tecken i ett ord, och inte utrymmet mellan bokstäver i hela ordet. Kerning är konsten att skapa ett typsnitt där bokstäverna är sammansatta på ett symmetriskt och harmoniskt sätt. 

Leading

Leading beskriver det vertikala utrymmet mellan varje rad av typsnittet.

Justering

I ett stycke med justerad text, är innehållet arrangerat på det sätt att det inte finns något vitt utrymme i slutet av en rad. Det vill säga att texten börjar i den vänstra kanten och avslutas i den högra, oavsett hur långt ordet eller meningen är.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Taggar:

Visas i Grafisk formgivning av Daniel Wisarve

Fler termer som en grafisk designer bör ha koll på

Vi hoppas att du hade nytta av termerna vi postade sist, men det var bara en liten del av alla termer man bör känna till. Som grafisk designer är det mycket viktigt att man både kan använda sig av rätt termer samt att man förstår vad andra menar när de pratar i termer. Här nedan kommer ett par termer till som vi hoppas att du kan ha användning för.

Typografi

För att uttrycka sig enkelt är typografi konsten att arrangera ett typsnitt. Det är en av grunderna i grafisk design och något som varje designer bör plugga in i minsta detalj.

Skillnaden mellan ett enkelt, vanligt typsnitt och ett riktigt bra typsnitt är ofta det som får en skillad designer att sticka ut. Och att själv kunna upptäcka ett fel i ”kerning” (det utrymme som finns mellan två tecken) kan ibland vara riktigt tillfredsställande. Så gör dig själv en tjänst och lär dig allt som finns att veta om typografi.

Rutnät, eller ”Grid”

Det bästa och enklaste sättet att beskriva ett rutnät, eller en ”grid”, i grafisk design är en serie  korsande vertikala och horisontella linjer som används för att organisera och strukturera innehåll. Vare sig om du jobbar i InDesign, Photoshop eller Illustrator så kan ett rutnät hjälpa dig att få din sammansättning på rätt sätt samtidigt som du även kan balansera ditt typsnitt och ditt bildspråk.

Vanliga rutnätssystem har oftast en stor header längs med toppen och lika stora ikoner som följer under headern. Det finns dock ingen gräns på vad du kan skapa i ett rutnät så det är bara fantasin som sätter gränser. Rutnätssystemet är en utmärkt resurs som kan hjälpa dig i ditt arbete som grafisk designer, du kan till exempel jobba med mallar och öva dig på att bli ett proffs när det kommer till att skapa perfekta typsnitt.

Så sätt dig ner framför ditt favoritprogram och börja öva så att du sedan kan briljera med dina kunskaper!

Ta del av våra guider!

- Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
- Hur man tapetserar som designeliten gör
- Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Lycka till!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning av Daniel Wisarve

Termer som en grafisk designer bör ha koll på

När man jobbar som grafisk designer finns det några termer som kan vara väldigt nyttiga att lära sig. Här nedan listar vi några av de vanligaste termerna som förekommer i många designprogram och i hela branschen.

 

Raster- och vectorbilder

Rasterbilder, eller som det ibland kallas, bitmappsbilder, är uppbyggda av tusentals pixlar som bestämmer sätter både färg och form på bilden. Foton är en typ av rasterbilder och Photoshop är det vanligaste programmet för att redigera rasterbilder. I Photoshop kan du själv göra om pixlarna och ändra både formen och färgen. Problemet när man jobbar med rasterbilder är att de består av ett visst antal pixlar, så om du till exempel vill förstora en bild så kommer Photoshop att behöva kompensera data som leder till en försämrad bildkvalitet.

 

Vectorbilder (som till exempel kan skapas i Adobe Illustrator) utgörs istället av punkter, som var och en har en definierad  X och Y koordinat. Dessa punkter går i linjer som sedan utgör formen och i dessa former kan du sedan fylla i med den färg du vill. Eftersom att bilden är uppbyggd på detta sätt kan man enkelt ändra storlek utan att kvaliteten försämras.

 

DPI och PPI

Upplösning är en annan viktig term som kan vara svår att hålla koll på. Det finns två huvudsakliga akronymer som används när man talar om upplösning; DPI och PPI.

 

DPI står för ”Dots Per Inch” och hänvisar till antalet punkter som finns per tum på en utskriven sida. DPI är något man bara behöver bry sig om när man jobbar med ett projekt som ska tryckas, eller som ska skrivas ut.

 

PPI däremot står för ”Pixel Per Inch”, och som man enkelt kan lista ut handlar det här om hur många pixlar det finns per tum. PPI jobbar man med när man gör digitala projekt till till exempel en hemsida, och kom ihåg att kvaliteten försämras när du förstorar en bild med pixlar.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning Frilans av Daniel Wisarve

Ytterligare tips till nybörjare i Adobe Illustrator

Om du hade hjälp av våra föregående tips för nybörjare i Adobe Illustrator, så ska du ta en titt även på dessa. Här följer nämligen några fler tips som hjälper dig i ditt arbete i Illustrator.



 

”Warpa” objekt på ett enkelt sätt

Om du tycker att dina objekt är lite tråkiga och monotona, kan du använda dig av effektverktygen för att förvränga, rugga, rynka, svälla och andra effekter för att förändra objektet på ett subtilt sätt.

 

För att hitta effekterna går du in i Verktygspanelen (Tool panel) och klickar på breddverktyg (Width tool). Detta gör så att en utfällbar meny dyker upp där du kommer se en rad olika alternativ och effektverktyg. Effektverktygen är penselbaserade så allt du behöver göra är att klicka på valfri effektpensel och börja rita. Om du dubbelklickar på en effekt kommer du in i inställningar för det specifika verktyget där du kan ändra alternativ. Så det är bara att börja experimentera!

 

Redigera typsnitt på ett snabbt sätt

Något av det bästa med Illustrator är dess användarvänliga och helt underbara textverktyg. Med detta verktyg blir det enkelt att lägga ut ett typsnitt som en del av en illustration, samtidigt som det är riktigt bra för att redigera ett typsnitt. Skriv ut ett teckensnitt, gör den större med teckenpanelen (Character panel). Välj sedan rutan som texten är i (alltså inte själva texten) och gå till Typsnitt>Skapa konturer (Type>Create outlines).

 

När du gjort detta kan du börja redigera bokstäverna genom att justera Bézier-punkterna. Detta är bra när du vill experimentera med nya varianter på standardtypsnitt eller utforma och designa nya snitt.

 

Att välja snarlika objekt

När du har vant dig vid att rita mer komplicerade former och figurer och byggt upp en illustration i Illustrator, kanske du vill ändra färg på olika objekt samtidigt. Vissa objekt kan dock delvis gömma sig under andra objekt vilket gör att det kan uppstå problem.

 

För att göra det lite lättare för dig själv, välj ett av dina objekt och gå sedan till Välj>Samma (Select>Same) och välj sedan önskat alternativ (t.ex. fyllningsfärg). Om du gör på detta sätt kommer alla dina objekt att markeras automatiskt, vilket gör att du enkelt kan ändra alla på en gång med hjälp av färgrutepanelen.

Lycka till!

 

Ta del av våra guider!

  • - Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • - Hur man tapetserar som designeliten gör
  • - Guiden till hur du skyltar bäst i butik
  • - Få e-boken Photoshop bibeln gratis
 

Ladda ner dom gratis idag här!

Visas i Grafisk formgivning Mjukvara Utbildning av Daniel Wisarve

 Ytterligare tips till nybörjare och de som vill bli bättre i Adobe Photoshop CS6



Lägg till prickiga och streckade linjer

För att lägga till de nya prickade eller streckade linjerna runt ditt bildobjekt, klickar du bara på ”dropdown” till höger om punktstorleken i det övre alternativfältet, samtidigt som Shape-verktyget är aktivt. Du aktiverar Shape-verktyget snabbast genom att trycka på ”U” på ditt tangentbord. Härifrån kan du välja fast, streckad eller prickad linjestil. Här finns även en knapp som heter ”Fler alternativ” (More options) där du kan justera längden på strecken och mellanrummet mellan dem.

 

Redigera perspektiv i vidvinkelbilder

Med det nya verktyget Adaptive Wide Angle, som finns i filtermenyn, kan man enkelt fixa ett fotos geometri genom att verktyget automatiskt skriver in fotots brännvidd. Med Adaptive Wide Angle kan du även  rita linjer på böjda kanter för att räta ut dem.

 

Förändra en specifik aspekt i ett teckenformat

Många Photoshop-användare har fått för sig att man behöver definiera varje aspekt i ett typsnitt för att skapa ett nytt teckenformat, men detta är något som inte stämmer. Om du till exempel vill att en stil ska ändra typsnittet från standardsvart till rött, kan du enkelt ändra färg eller punktstorlek i det övre alternativfältet. Klicka på menyikonen i rutan för Teckenstilar (Character Style) och välj ”nytt teckenformat” (New character style). Nu har du skapat en ny teckenformatmall som endast består av de färgändringar eller punktstorleksändringar som du gjorde tidigare.

 

Sök efter ett specifikt lager

När man ska hitta ett lager i sitt projekt, men inte vet vart man ska söka är det mest logiska kanske att man letar i menyn för just lager. Men det är inte här du hittar sökfunktionen för lager, utan istället klickar du på ”sök lager” (Find layer) i menyn för valmöjligheter (Select menu). Detta gör så att en sökruta dyker upp på lagerpanelen, där du kan skriva ett lagernamn för att filtrera panelens innehåll efter det du sökte på.

Lycka till! 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning Mjukvara Utbildning av Daniel Wisarve
  1. 1
  2. 2
  3. 3