chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms
  1. 1
  2. 2

Inlägg i kategorin "Grafisk formgivning"

Krita

Oavsett om man satsar på en designkarriär eller bara vill förbättra sina privata bilder så är det väldigt viktigt att ha tillgång till kraftfulla grafik- och redigeringsprogram. Även om Adobes produktserie, så som Photoshop, Illustrator och Lightroom har kommit att bli något utav de facto-standard när det kommer till grafikredigering så bör man inte utgå från att riktigt bra grafikprogram måste kosta pengar. På senare tid har antalet bra gratisprogram blivit allt fler, och många av dem kan definitivt mäta sig med betalprogrammen.

Den som letar efter budget- eller gratisalternativ behöver inte oroa sig för att vara utelämnad till andrahandsvalen. Nu för tiden finns det ett stort antal grafikredigeringsprogram som är gratis och har precis lika omfattande funktionalitet som de ofta väldigt dyra professionella alternativen. Imponerande nog så kan många av dessa program även användas direkt i webbläsaren, online utan att man behöver installera något. Därför behöver man sällan kompromissa mellan funktionalitet och smidighet.

Här ska vi titta närmare på några av de gratisprogram som kommer att ta ert projekt till nya höjder.

1. Inkscape
Inkscape är ett gratis grafikprogram som är baserat på öppen mjukvara och erbjuder en fullskalig arbetsmiljö för vektorgrafik. Det är i stor utsträckning anpassat för filformatet SVG, men stödjer import och export av ett stort antal andra vanligt förekommande format. Lika så finns programmet tillgängligt för såväl Windows som Mac OS X och Linux. Därför är Inkscape en perfekt arbetsmiljö för den som samarbetar med personer på många olika plattformar.

2. Gimp
När det kommer till Photoshop-utmanare så har Gimp en riktig särställning. Detta var nämligen det första gratisprogram som kunde mäta sig med dyra professionella alternativ. Med ett stort antal verktyg, filter och funktioner har det blivit en favorit bland de som ritar på frihand eller sysslar med fotoredigering. Då Gimp uppdateras regelbundet så kan man alltid vara säker på att ha tillgång till de senaste och mest användbara funktionerna.

3. Gravit Designer
Uppstickaren Gravit Designer är unik på det sättet att programmet är tillgängligt både online och på i stort sett samtliga moderna operativsystem. Däribland Windows, Linux, Mac OS X och Chrome OS. Med ett stort antal funktioner för smidig vektorgrafik kan man med Gravit Designer exportera till många format såsom PDF samt SVG, och även lagra bilderna i en molntjänst.

4. Pixlr
För den som gillar att kunna arbeta på språng så är Pixlr ett perfekt fotoredigeringsprogram för mobila enheter. Med stöd för både Android och iOS är det ett alternativ för de stunder då man känner inspiration, eller behöver redigera något på plats. Det är tillgängligt gratis på App Store och Google Play, beroende vilken sorts enhet man själv har.

5. Krita
Trots att det funnits ända sedan slutet av 90-talet så är Krita fortfarande förhållandevis okänt. Det finns tillgängligt för Windows, Mac OS X och Linux. Det har blivit enormt populärt bland illustratörer, på grund av den stora uppsättningen av smidiga förinställningar som bidrar till smidigt arbetsflöde. Utan att kompromissa med teknik så förkortar Krita vägen från idé till färdigt projekt.

 

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

 

Att designa en logga eller grafisk profil är en kreativ process som är fylld med fallgropar både för den erfarna grafisk designern och den frilansande nybörjare. En grafisk design börjar sitt liv vid klientens beställning för att sedan växa fram med hjälp av din färdighet, disciplin och kreativitet.

En lyckad logotyp, grafisk profil och bra branding drar kunder till ett företag. Grafik, text, färg och form talar direkt till kundernas känslor. Med en bra känsla blir de benägna att titta närmare på produkten eller tjänsten vilket leder till ett köp. En mindre lyckad design kan däremot ha en direkt avskräckande effekt. För att hjälpa dig på vägen finns det fyra grundprinciper att ha i åtanke när du arbetar fram en ny design, och även ett antal fallgropar att undvika.

  1. Process. Börja med att lyssna till kunden och se till att följa instruktionerna! Om du är osäker är det bättre att stämma av en gång till. Som den kreativa personen som du är har du en massa idéer. Kom bara ihåg att det inte är din design, utan din klients. Se också till att inte lova för mycket – var realistisk när du uppskattar leveranstiden!

  2. Originalitet. Var inte rädd att tänka utanför ramarna och vara original. Framför allt undvika den stockfoton som kan finnas på hundra andra ställen! Var gärna original utan att för sakens skull överdriva – ingen vinner från övertänkande. Enkel design utan krusiduller räcker långt.

  3. Typsnitt. Ett typsnitt kan hjälpa eller stjälpa ditt budskap. Raka linjer eller romantiska kurvor? Lägg tid på att välja ett typsnitt som framhäver designen och undvik att strula till det med för många olika typsnitt! Se också till att kerningen är perfekt – detaljerna är viktiga.

  4. Språk. Kolla stavningen och grammatiken en sista gång, sedan ytterligare en gång! Inget avskräcker mer än en felstavning, tvetydig särskrivning eller grammatiska fel.

 

Offertförfrågan

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture



Begreppet typografi dyker ofta upp i ett stort antal sammanhang, men blir sällan tydligt definierat. Vad det däremot åsyftar är helt enkelt den grafiska presentationen av text och bild i tryck. Det handlar om hur man arrangerar text så att det bidrar till en enhetlig grafisk framställning. Det fyller syftet att presentera all text i ett visst sammanhang på ett sätt som gör att läsaren får känslan av att texten härrör från en och samma avsändare, och även bidrar till en enhetlig framtoning. Typografi är därför både oumbärligt och oerhört vanligt förekommande. Så vanligt att det ofta tas för givet.

Historiskt sett så sträcker sig typografi ända tillbaka till antiken. Grekerna var ett av de första folken att börja harmonisera typsättning för att underlätta läsning. Därefter kom det att bli ett givet sätt att säkerställa att text blev enhetlig och tydlig. Nu för tiden har typografi kommit att bli standardiserad med hjälp av ett flertal populära typsnitt. Här ska vi titta närmare på några gemensamma drag när det kommer till fonter och typografi.

Vad är en serif? Och bör man använda dem?

Två begrepp som dyker upp regelbundet är ”serif” och ”sans serif”. Detta är något väldigt grundläggande när det kommer till typografi, och åsyftar helt enkelt huruvida det förekommer en serif. Men vad är egentligen en serif? Det är helt enkelt ett avslutande streck som dyker upp i vissa typsnitt. Och sans? Det betyder utan. Så vad det hela handlar om är hurivida typsnittet är med eller utan avslutande streck. För- och nackdelar med seriffer har diskuterats länge, och det finns inget givet svar. Generellt sätt så anses däremot typsnitt med seriffer vara enklare att läsa. Men vetenskapliga studier har inte lyckas bekräfta detta påstående. Därför verkar det vara upp till var och en att avgöra huruvida det är en bra idé eller inte. Vilken stil bör man använda på texten? Samtliga typsnitt kan framställas i ett flertal olika stilar. Absolut vanligast är normal, kursiv och fetstil. Dessa används för att emfasera och variera texten. Utöver detta så framställs typsnitt i de flesta fall i ett stort antal variationer, däribland extra fet, tunn och så vidare. Dessa olika stilar har sin grund i ett typsnitts ursprungliga utformning. Så det som är mest avgörande är såklart vilket typsnitt som man använder. Men olika stilar kan användas för att betona delar av texten. Använd därför olika stilar för att se till att vägleda läsaren i hur texten ska tolkas. Spelar typsnitt någon roll? Gör det någon skillnad vilka typsnitt man använder? Om man bara har kommit i kontakt med standardtypsnitten så kanske man inte tänker att saker och ting gör så stor skillnad. Men det har mycket att göra med att dessa är anpassade till att fungera i de flesta sammanhang. När man däremot väl ser ett riktigt malplacerat typsnitt så förstår man varför det är viktiga att spendera lite extra tid på sitt val.

På samma sätt som fel typsnitt kan dra ned helhetsintrycket så kan rätt typsnitt göra mycket för att förhöja framställningen. När du väl har hittat ett typsnitt som passar så är det viktigt att se till att tillämpa det på allt material som man framställer. En enhetlig grafisk profilering är ett sätt att skapa ett stort mått av igenkänning utan särskilt omfattande ansträngningar. Välj därför typsnitt med omsorg.

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture


Ett begrepp som har börjat diskuteras på senare år är bildsamhället. Vad det åsyftar är att vi i allt större utsträckning kommunicerar genom bilder, snarare än de traditionella kommunikationskanalerna tal och skrift. Betyder detta att skriftspråket är dött? Så långt behöver vi inte dra det hela. Vad det däremot betyder är att du nu för tiden är viktigare än någonsin att ha en enhetlig grafisk profil och säkerställa att man kommunicerar så effektivt som möjligt. Här kommer några tips som hjälper dig på vägen.

1. Var inte rädd för att inspireras

Det finns ett numera klassiskt påstående som säger att bra artister kopierar medans riktigt bra artister stjäl. Detta påstående har härletts till ett stort antal olika personer, och numera kan ingen med någon större säkerhet säga var det kommer ifrån. Vad det åsyftar är däremot att man inte ska vara rädd för att ta andras idéer och kombinera med ens egen vision för det projekt man för tillfället arbetar med. Tillåt dig själv att inspireras.

2. Kom ihåg att tänka målmedvetet och strukturerat

Den första frågan man bör ställa sig är vad man egentligen vill uppnå. För det spelar ingen roll hur effektiv bild man har om den inte träffar det mål som man har satt för sig själv. Vill du kommunicera med din målgrupp eller helt enkelt framställa något som alla kommer ihåg? Svaret är väldigt avgörande för huruvida du kommer att uppnå effektiv kommunikation. Försök därför inte att visualisera slutet av projektet förrän du har tagit de inledande stegen och kommit igång. Att noggrant tänka igenom varje enskilt steg leder med största sannolikhet till att avsevärt mycket bättre resultat än om man bara hoppade blint in i vad man nu ska göra.

3. Använd internet som en informationskälla

Detta tips kanske låter konstigt. Men om man är osäker på hur man gör något är det en perfekt idé att göra en enkel sökning. I de flesta fall så hittar man svaret direkt. Oavsett om det handlar om förslag på användbara program eller hur man uppnår en viss grafisk effekt så har internet med största sannolikhet svaret. Med tanke på att internet är en gigantisk kunskapsbas så är det ganska konstigt att vi inte mer ofta vänder oss till den för svar på våra frågor.

4. Var öppen för folks åsikter

Om man är öppen för vad folk anser om det man presterar så får man många helt gratis möjligheter att förbättras. Genom att inte ta människors åsikter som kommentarer gällande ens egen person kan man kanalisera det till att förbättra och öka sin kreativitet. Att släppa på sin egen prestige är ett felsäkert sätt att nå nya höjder.

5. Se till att du utför projektet på ditt sätt

Få saker är så svåra som att göra något man inte har fallenhet för. Genom att se till att projektet både motsvarar dina egna förmågor och samstämmer med dina ambitioner kan du vara säker på att det hela blir avsevärt mycket mer framgångsrikt än om du försöker göra något enligt någon annans kriterier.

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

Med rätt grafisk formgivning får du fler kunder

Den grafiska designen är omedvetet det första du tänker på när du besöker en hemsida. Om allt är designat på rätt sätt så känner besökaren att det bara stämmer utan att kunna sätta fingret på vad det är och det är också det som är meningen. Allt har betydelse – storlek på text, linjer, färger och vilka bilder som används. Ett bra samspel mellan alla element är det som gör skillnad. Vad ska visas i mobilen och inte? Behöver verkligen allt vara med där?

Hur grafisk design lyfter företagets hemsida

– Det som jag tycker är roligt med webbdesign är att inget företag är det andra likt. Alla har olika saker de vill lyfta fram så hemsidan fyller sin funktion. Jag tycker utmaningen med en hemsida är att få kunden att stanna och klicka sig vidare in på hemsidan. Efter att sidan är klar är mätning en annan sak som jag tycker är mycket viktigt och som många glömmer. För tro det eller ej – även en webbdesigner kan ha fel. Man vet egentligen ingenting förrän man har testat. När en sida är klar så lämnas den ofta där men det är ju nu det roliga arbetet börjar! Testa, testa, testa. Mät hur många som lämnar din sida direkt, gör en liten justering och mät igen!

Detsamma gäller med ett företags grafiska profil. En grafisk profil ska fungera i alla lägen oavsett om det gäller stora skyltar, mindre trycksaker eller webb. Det jag tycker är roligt med att ta fram ett företags grafiska profil är att jag får vara med från början och sätta en prägel på ett visst företag. Men även om det bara ska göras små justeringar i en redan befintlig profil så är det kul för jag är ”tvungen” att sätta mig in i just det företaget och hur det fungerar i alla frågor runt omkring. Till exempel vilket miljötänk de har och vilken ton de vill förmedla till sina kunder samt vilka värden de har.

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

Detta är en guide till dig som vill göra egna, skalbara bilder till websidor och tryck med hjälp av pixelgrafik och passar perfekt om du vill göra en fototapet, affisch eller varför inte ett t-shirttryck? För att skapa perfekt pixelgrafik på detta sätt behöver du använda dig av ios-appen Adobe Color för att skapa harmoniska färgscheman. Man behöver även använda sig av Adobe Illustrator för att skapa den perfekta, skarpa pixelgrafiken. Tack vare att man använder sig av sin mobiltelefon kan detta vara ett sätt att komma ifrån skrivbordet och ge variation i arbetet.

1. Använd aldrig standardfärgerna i Illustrator

Standardfärgerna i Illustrator kan vara ganska tråkiga och överanvända, så vad du än gör, använd inte dessa. Använd istället appen Kuler för att få ett mycket bredare färgschema med vackra paletter. Logga in med ditt Adobe ID i Kuler-appen och börja leta efter häftiga färger. Appen använder nämligen kameran i telefonen för att hitta färger och skapa paletter baserat på det du väljer att peka kameran emot.

2. Spara paletterna

Så fort du sparar något i Adobe Color-appen, kommer detta att dyka upp i Color-panelen i Illustrator. Det blir på detta sätt mycket enkelt att integrera färgerna i ditt projekt.

3. Skapa fyrkantig grafik

För att säkerställa att grafiken blir skarp när den till exempel visas på webben är det till stor hjälp om man skapar exakta, kvadratiska ritytor. På detta sätt kommer mitten av ritytan alltid falla i hörnet av en pixel, istället för i mitten av en.

4. Förhandsvisning av pixlar

Se till att färgläget är inställt på RGB och rastereffekterna till skärmen (72ppi). Du kan nu ställa in förhandsgranskningsläget till pixlar vilket gör att när du zoomar in på projektet kommer kanterna att vara pixlade istället för släta linjer.

5. Problemfria pixlar

Välj verktyget för rityta (artboard tool) och klicka på ikonen för referenspunkter (rutnätet av kvadrater). Om du väljer rutan längst upp till vänster, kommer ritytan automatiskt alltid ändra storlek på det vänstra hörnet, vilket gör att pixlarna inte kommer ändra storlek. När du gör detta så dubbelkolla även att X- och Y-värdena inte har några decimaler. Öppna sedan upp ”visa-menyn” och se till att ”Pixel preview” är markerat.

6. Gruppering 

Klicka i ”Align to Pixel Grid” i Transform-panelen, för att säkerställa att projektet kan flyttas i små, exakta steg. För att spara tid kan du klicka Select>Object>Not Aligned to Pixel Grid, för att redigera dessa objekt som en grupp.

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

Att designa sitt eget material har ett väldigt stort antal olika fördelar. I många fall är det väldigt prisvärt då man inte blir tvungen att förlita sig på mellanhänder som ofta trissar upp priserna. Tvärt om kan man utifrån egen förmåga framställa professionella dekaler. När man har kontroll över design och utformning så kan man även designa egen logga och få ett utförande som är precis som man själv önskar det. Designa egen text eller skapa en logotyp som är riktigt minnesvärd och förmedlar precis det som du känner för. Det finns även stora möjligheter att framställa dessa för särskilda ändamål, så som exempelvis cross dekaler egen design eller för helt andra ändamål. Alternativen är många.

Dekaler är alltid populära

I grund och botten är en dekal ett märke som går att fästa på en yta för att förmedla en logotyp eller ett budskap. De började bli väldigt populära under 1800-talet och blev snabbt en favorit för att de på ett enkelt sätt möjliggjorde att man förmedlade information och spred budskap. Nu har tekniken kommit långt och dekaler går att framställa i ett stort antal olika utföranden. Det som vi i dagsläget förknippar med dekaler kan härledas till 1940-talets utveckling av vinylbaserade dekaler. Dessa hade fördelen att de var väldigt robusta och tåliga. Det var även under den perioden som färgdekaler blev populära.

Även om vi numera ofta tar dem för givet så fyller de ett flertal praktiska funktioner. De är inte bara bra som reklamprodukter, utan kan även vara väl användbara i bilens rutor för att stänga ute sol. Se därför till att välja den sorts dekaler som är bäst lämpade för det som du tänker använda dem för. Utbudet är stort och det finns omfattande möjligheter att välja dekaler som förbättrar er profilering. 

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture
Ytterligare fler tips till dig som vill bli bättre i InDesign

Här kommer fler tips till dig som vill bli bättre och mer effektiv i Adobe InDesign, och vi hoppas att även dessa tips kan komma att hjälpa dig i ditt arbete.

Att ändra enheter snabbt och effektivt

Det finns flera sätt som man kan använda sig av när man vill ändra enheter, och vissa sätt är enklare och snabbare än andra. Det bästa tipset vi kan ge här är att du struntar i att gå igenom InDesigns preferenser och istället går direkt till infopaletten. För att öppna infopaletten går du in i Fönster> Info, och förhoppningsvis kommer du att se en liten triangel i fönstret. Klicka på triangeln och välj sedan önskad enhet.

Att fördela objekt på ett jämnt sätt

För att fördela objekt på ett jämnt sätt går du in i Fönster> Objekt & Layout> Justera. I det övre högra hörnet av fönstret klickar du på knappen med en triangel på och väljer sedan ”Visa alternativ”. En extra panel med titeln ”Fördela avstånd”, eller ”Distribute Spacing”, kommer då att dyka upp. Välj sedan markeringsverktyget och välj de objekt som du vill fördela. 

Platshållartext eller ”Placeholder text”

För att lägga till en platshållartext väljer du textverktyget, ritar en textram och går till Typ> Fyll med platshållartext, eller Type> Placeholder text.

När du lägger till en platshållartext så kan du trycka på Caps lock för att få ett annat typsnitt.

Staplade ramar, eller ”Stacked Frames”

Om du har en massa text eller bildramar ovanpå varandra kan du på ett enkelt sätt gå igenom dem en efter en. För att göra detta håller du ner Command på Mac, eller Ctrl på PC, och klickar dig fram tills du når det element du vill komma åt. I Indesign är det förinställt att man börjar med den översta ramen och arbetar sig ner mot botten.

Lycka till!
 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

Termer man bör känna till när man jobbar med typografi

Som grafisk designer är det mycket viktigt att man är duktig på att skapa bra typsnitt och att man är bevandrad inom typografi. Därför vill vi hjälpa dig som ny designer att förstå dig på de viktigaste och mest grundläggande termerna inom typografi. Nedan listas några av de vanligaste termerna som vi hoppas kan vara till hjälp.

Kontrast

Kontrast är något som generellt är en subjektiv åsikt och något som man kan gå på känsla efter, men det handlar om att få olika typsnitt att samarbeta väl när de visas i samma bild. Det ger ett intryck av variation och kan få till exempel en logotyp att få nytt liv, men om kontrasten är för stor kan man förlora harmonin i projektet. När man pratar om kontrast pratar man även om skillnaden i tjocklek på de olika typsnitten.

Tracking

När man pratar om tracking syftar man på det utrymme som finns mellan bokstäver i ett komplett ord eller mening. Tracking förväxlas ofta med Kerning och om man gör misstaget att förväxla dessa termer kan man framstå som oproffesionell och okunnig, så det är viktigt att man förstår sig på skillnaden. Mer om kerning finns i nästa stycke.

Kerning

Till skillnad från tracking så handlar kerning om avståndet mellan två separata tecken i ett ord, och inte utrymmet mellan bokstäver i hela ordet. Kerning är konsten att skapa ett typsnitt där bokstäverna är sammansatta på ett symmetriskt och harmoniskt sätt. 

Leading

Leading beskriver det vertikala utrymmet mellan varje rad av typsnittet.

Justering

I ett stycke med justerad text, är innehållet arrangerat på det sätt att det inte finns något vitt utrymme i slutet av en rad. Det vill säga att texten börjar i den vänstra kanten och avslutas i den högra, oavsett hur långt ordet eller meningen är.

Lycka till!

Taggar:

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture

Fler termer som en grafisk designer bör ha koll på

Vi hoppas att du hade nytta av termerna vi postade sist, men det var bara en liten del av alla termer man bör känna till. Som grafisk designer är det mycket viktigt att man både kan använda sig av rätt termer samt att man förstår vad andra menar när de pratar i termer. Här nedan kommer ett par termer till som vi hoppas att du kan ha användning för.

Typografi

För att uttrycka sig enkelt är typografi konsten att arrangera ett typsnitt. Det är en av grunderna i grafisk design och något som varje designer bör plugga in i minsta detalj.

Skillnaden mellan ett enkelt, vanligt typsnitt och ett riktigt bra typsnitt är ofta det som får en skillad designer att sticka ut. Och att själv kunna upptäcka ett fel i ”kerning” (det utrymme som finns mellan två tecken) kan ibland vara riktigt tillfredsställande. Så gör dig själv en tjänst och lär dig allt som finns att veta om typografi.

Rutnät, eller ”Grid”

Det bästa och enklaste sättet att beskriva ett rutnät, eller en ”grid”, i grafisk design är en serie  korsande vertikala och horisontella linjer som används för att organisera och strukturera innehåll. Vare sig om du jobbar i InDesign, Photoshop eller Illustrator så kan ett rutnät hjälpa dig att få din sammansättning på rätt sätt samtidigt som du även kan balansera ditt typsnitt och ditt bildspråk.

Vanliga rutnätssystem har oftast en stor header längs med toppen och lika stora ikoner som följer under headern. Det finns dock ingen gräns på vad du kan skapa i ett rutnät så det är bara fantasin som sätter gränser. Rutnätssystemet är en utmärkt resurs som kan hjälpa dig i ditt arbete som grafisk designer, du kan till exempel jobba med mallar och öva dig på att bli ett proffs när det kommer till att skapa perfekta typsnitt.

Så sätt dig ner framför ditt favoritprogram och börja öva så att du sedan kan briljera med dina kunskaper!

Visas i Grafisk formgivning av Colourpicture
  1. 1
  2. 2