chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms

Inlägg i kategorin "Guider"

Säljarveckan

2017-05-19 06.30

Nu kör vi igång vår tredje branschvecka och denna veckan består av tips och tricks hur du lyckas som säljare med hjälp av trycksaker!

Som säljare är det viktigt att göra ett bra intryck av dig själv och produkten du säljer för att kunden ska komma ihåg dig.

Innan möten brukar säljare arbeta med proaktiv försäljning, med det menar vi att säljaren gör sin research och finner en eller flera lösningar på kundens behov eller problem. Att arbeta som säljare innebär att du alltid måste vara energisk, positiv och ha rätt mindset för att lyckas. Kunden kommer inte behålla en säljares visitkort om säljaren inte presenterar några lösningar på kundens problem eller om säljaren är trött, negativ eller okunnig. 

En bra metod att arbeta efter som säljare är EASE-metoden. EASE står för:

  • Earn the right to sell
  • Ask
  • Solution
  • Execute

Earn the right to sell
Detta innebär att du måste förtjäna att sälja till kunden, dvs. kunden måste känna ett förtroende för dig, din produkt och att relationen kommer vara lönsam.

Ask
Vad vi menar med ask är att man som säljare måste ställa tillräckligt många relevanta frågor för att få full kunskap om vad kundens behov är.

Solution
Som säljare måste man ta fram en eller flera relevanta lösningar på kundens behov eller problem.

Execute
Gå på avslut, hur ska du leverera lösningen till kunden på det mest optimala sättet? Hur följer du upp med kunden?

 

Hos oss på Colourpicture kommer ni hitta allt som behövs för ett optimalt säljkit, allt med eget tryck! Säljkitet bör bestå av är exklusiva visitkort för att kunden ska komma ihåg dig som person och företaget du arbetar för, en snygg folder eller mapp med plats för ett extra visitkort och en penna, kanske pennan innehåller samma information som visitkortet då visitkort ofta tappas bort eller hamnar i den traditionella "visitkortshögen". Visste ni att en penna har en livslängd på minst 8 månader och under de 8 månaderna exponeras den mer än 3000 gånger och byter ägare 4-5 gånger, detta innebär att en penna som kostar ca 10 kr har en exponeringskostnad på 0,3 öre, dvs en rekordlåg kontaktkostnad om man jämför med andra marknadsföringstyper.

Om man ska hålla i ett större möte så kan det vara bra att ha med sig en snygg rollup med kontaktuppgifter och logga som kunderna ser medans du håller i mötet. Att vara förberedd är det viktigaste som säljare 'know your audience', genom att vara förberedd kan du besvara frågor kunden kan ha innan kunden själv har kommit på dem.

En säljare jobbar konstant och därför kan ett anteckningsblock vara bra att ha med sig för att komma ihåg vad kunden behöver hjälp med nu och i framtiden.

Att använda sig av alla dessa produkter och verktyg kommer ge dig en starkare USP (unique selling point) då kunden lättare kommer ihåg dig och ditt vaumärke.

  

 

 

Att beställa från oss på Colourpicture är otroligt enkelt och väldigt kundanpassat då ni som kunder väljer vad ni vill ha, hur det ska se ut och när ni vill ha era varor levererade. Om ni skulle behöva hjälp eller har några frågor så får ni mer än gärna kontakta oss för experthjälp!

 

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning! 

Visas i Inspiration och trender Företaget Guider av Anton Lebenius

 

Andra veckan av branschveckorna! Denna veckan fokuserar vi på Bygg och fastighetsbranschen!

Vi tror att trycksaker kan öka både försäljning och marknadsföring i alla branscher.

I Bygg och fastighetsbranschen är det viktigt att synas för sina kunder, men även att säkerheten skall vara optimal på arbetsplatsen. På Colourpicture hittar ni alla trycksaker som kan behövas för er bransch, för att öka säkerheten på arbetsplatsen kan ni använda er av våra varningsskyltar som funkar i alla väder. Varningsskylten är tillverkad i plåt och fungerar även bra som fasadskylt men går lika bra att ha den inomhus.

Att synas för kunderna och från utsidan av arbetsområdet är också viktigt, en fasadvepa längst staketet eller annat stortryck är väldigt bra exponering av ert varumärke. Finns i många olika typer, former och material. Ett annat sett att synas utifrån är med våra reklamflaggor.

 

 

Att beställa från oss på Colourpicture är otroligt enkelt och väldigt kundanpassat då ni som kunder väljer vad ni vill ha, hur det ska se ut och när ni vill ha era varor levererade. Om ni skulle behöva hjälp eller har några frågor så får ni mer än gärna kontakta vår trycksaksexpert! 

 

 

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning! 

Visas i Inspiration och trender Företaget Guider av Anton Lebenius

Hissa flaggan i topp!

2016-08-10 11.16

Hissa flaggan i topp! Guiden om flaggor

Hissa flaggan i topp! Guiden om flaggor

 

Hur hissar man en flagga?

Flaggstänger är det många som har i sina trädgårdar och främst tänker man att en flaggstång används enbart på Sveriges nationaldag när man hissar svenska flaggan. En flagga och en flaggstång kan användas till så mycket mer!

Reklamflaggor syns väldigt tydligt på nära håll men kan även visa ett budskap på långt håll. Det är även lättare att lokalisera vart företaget ligger någonstans när det finns en flagga som vägleder.

Reklamflaggor finns i mängder av olika former och storlekar. En reklamflagga är enkel att se både för de som är utomhus och de som är inomhus. Det är helt enkelt ett utmärkt sätt att göra sig synlig och sticka ut på.

En väl upphissad flagga kan göra under för ert företag. Välj ut er logga eller arbeta med text på flaggan, någonting som representerar företaget. Tänk på att genom att använda färger så sticker man ut och syns bättre än enbart svart och vitt. Eller varför inte ha en helt svart botten med loggan på? Det skapar garanterat uppmärksamhet!

Det är viktigt att flaggan hissas ordentligt och sitter tätt kring flaggstångskulan annars riskerar man att ge ett slarvigt intryck. Flaggan ska hissas med stolthet!

Har man en flaggstång med en flagglina med repöglor i är det bäst att knyta en enkel eller dubbel skotstek. Många av dagens flaggstänger och flagglinor har plastkrokar som gör att det är smidigt att haka i.

Hissa flaggan i topp! Guiden om flaggor

 

Hur sköter man sin flagga?

En smutsig flagga kan tvättas i 40 grader utan blekmedel. Tänk på att låta flaggan torka helt innan den viks ihop. En urblekt en fransig flagga bör bytas ut för att inte ge ett slarvigt intryck. En reklamflagga sitter uppe dygnet runt därav slits den snabbare. Man brukar säga att en flagga har en livslängd på ungefär 4-6 månader sedan bör den bytas ut. Livslängden beror givetvis också på klimat och väderförhållanden. 

 

Vad ska man tänka på när man köper flagga?

Vår rekommendation är att flaggstången ska vara ungefär en tredjedel högre än huset den ska stå bredvid eller 3-4 meter över taknocken. Man bör även tänka på eventuella nivåskillnader på tomten mellan huset och flaggstångens placering.

Själva flaggans storlek bestäms utifrån höjden på flaggstången.

8 m flaggstång = flagga: 200 x 120 cm.

9 - 10 m flaggstång = flagga: 240 x 150 cm

9 - 10 m flaggstång = flagga: 150 x 300 cm, stående

12 m flaggstång = flagga: 300 x 200 cm


Ida Thorin
042-13 77 00
kontakt@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Guider av Ida Thorin

Hur bra är du på att kommunicera?

Var tydlig i din marknadskommunikation!

 

Det här med att anpassa sitt budskap efter sin publik är något som de flesta säkert hört talas om. Man brukar ju säga att man ska “tala med bönder på bönders vis”, men vad menar man egentligen? Här går vi igenom några do’s and don’ts så att din marknadskommunikation kan bli ännu vassare.


Våga vara personlig – men inte för personlig

Ett budskap som ska nå en publik i ett informativt eller säljande syfte bör vara sakligt – eller? Självklart så måste fakta stämma, inte bara för att det är lag på att man inte får luras i reklam eller annan marknadskommunikation, utan för att ärlighet varar längst och dina kunder kommer inte uppskatta att bli förda bakom ljuset. Men om du vet vem dina kunder är, om du har koll på målgruppen, så kan du kosta på dig att vara lite mer personlig. Det kan vara något så enkelt som att använda sig av lite harmlös slang om din målgrupp är yngre människor. Här vill vi varna för att vad som är “Inne” ändras otroligt fort bland unga idag, så var försiktig med budskapet och vad du använder dig av. Ett bra tips här är att ta in en ungdom och fråga vad han eller hon tycker om ditt budskap, och sättet du förmedlar det på. Förhoppningsvis har ungdomen koll på vad som är inne och ute just nu.

Förenkla utan att dumförklara din publik

Reklam och annan marknadskommunikation gör sig bra i ett enkelt och lättbegripligt format. När målgruppen är högutbildade, till exempel jurister, revisorer eller liknande så höjs ribban såklart – det är inte så lätt att läsa en facktidning för revisorer om man inte läst ekonomi tidigare! I andra änden av spektrumet hittar vi reklam av enklare slag, till en bred målgrupp. Exempel på detta skulle kunna vara ICA-reklamen, som de flesta skrattar åt och känner igen sig i. Vi är av meningen att enkelhet är att föredra, eftersom att din marknadskommunikation bör upplevas inkluderande – inte exkluderande! Vi tror att om du bjuder in folk istället för att stänga dem ute, så når du en bredare målgrupp, (kanske till och med bredare än du tänkt dig), och förhoppningsvis resulterar det i mer försäljning också. Samtidigt är det viktigt att se upp med hur du kommunicerar, så att kunderna inte känner sig dumma som behöver få allting förenklat. Sikta mot lättsamt och lättillgängligt, så blir det inte fel tror vi.

Interaktion höjer känslan av gemenskap

De bästa ambassadörerna för ditt varumärke är dina nöjda kunder. Låt dem bli en del av din kommunikation! Använd kundundersökningar, kundfeedback och liknande. Var inte rädd för att skylta med bra citat, till exempel i din butik eller din restaurang. Kunderna känner att de är delaktiga på ett helt annat sätt, vilket är positivt för er relation i det långa loppet. Det gäller också att vässa ditt budskap – varför inte fråga kunder vad de tycker är bra kommunikation? Hur vill de få information, erbjudanden och liknande från dig? Det höjer också känslan av medbestämmande hos kunden, vilket gör relationen längre och förhoppningsvis mer givande för båda parter.

Det är viktigt att vara tydlig, ärlig och personlig i sin kommunikation mot sina kunder. Kan du anpassa ditt budskap efter din målgrupp så är hälften vunnet. Detta underlättas av att ha ständig kontakt med marknaden och med kunderna, så att du är säker på dels vem din målgrupp är och hur de vill ha kontakt med ditt företag. Keep it simple och ta inte budskapet på alltför stort allvar, utan lek fram det – inom rimliga gränser. Det är vårt recept på lyckad marknadskommunikation. Rätt budskap, på rätt sätt och till rätt målgrupp.


Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Guider av Ida Tholin

Hur bra är du på att kommunicera?

Tips på hur man exponerar sitt skyltfönster!

 

Idag vill vi bjuda på en mini-guide på hur du kan optimera din utomhusexponering. Många företag som saknar en direkt front (alltså skyltfönster och liknande) inser inte alltid potentialen i en bra utomhusexponering. Vi tyckte det var ett lämpligt ämne, nu när våren verkar vara på gång på allvar. Här ger vi lite goda råd om hur du kan tänka kring detta.

 

Tänk på hur vädret kan påverka ditt budskap

Det kanske kan verka uppenbart att vädret avgör hur din exponering syns – det är nog ingen som hänger ut sina små öppet-flaggor när det är full storm ute. Det vi menar är snarare att tänka på att ha robusta flaggor, skyltar och liknande när du ska skylta ute. Bra material är plast, glas och liknande. Vädret kanske inte rår på din informationstavla som du satt upp utanför kontoret, men de som ska läsa den vill nog helst inte stå och bli blöta heller. Att planera i förväg och sätta upp ett litet tak ger en betydligt bättre upplevelse för besökaren.

Var kritisk, och ta hjälp av dina kunder

Kanske känns det lite svårt att vara självkritisk när man varit duktig och skyltat om hela sitt skyltfönster, putsat rutorna och satt ut de nya flaggorna. Det är inte så konstigt, trots allt är företagets exponering något man bryr sig mycket om (och det borde vara så!) Detta till trots så är vårt tips att gå ut från butiken, kontoret, restaurangen eller vad det nu gäller, och gå ett varv runt kvarteret. När du sedan kommit tillbaka, försök att ta på dig kundens “glasögon” – se allt med deras ögon! Om något känns fel, så är det förmodligen inte rätt. Allt måste stämma, så gör dina förändringar och gå sedan ett varv till. Eller be någon annan att göra det. Varför inte fråga en eller ett par kunder vad de tycker? Troligtvis kommer du få tips och idéer som du själv aldrig hade kommit på. Här är det viktigt att inte vara för stolt för att lyssna på bra idéer, oavsett om de kommer från en medarbetare eller en kund eller besökare.

Anpassa ditt budskap efter din målgrupp, och välj rätt målgrupp

Detta råd är kanske mer allmängiltigt för reklam och marknadskommunikation, det är nästan lite kliché över det – men vi tycker att det är en väldigt viktig punkt att ha koll på. Nyckeln till bra kommunikation är att första den du försöker nå fram till. Ta reda på vad som är viktigt för dem! Vill de ha tydliga, raka budskap med pris, villkor och andra hårda fakta direkt på skyltfönstret? Vad är mest intressant på en mäklares skyltar med objekt till salu? Vet man det så har man ett stort övertag mot konkurrenterna. Föreställ dig att du är kunden. Vad vill du ha reda på, varför har du besökt företaget? Det är viktiga frågor att besvara för att få större förståelse för kunden.

Det finns många fler saker att tänka på än dessa tre, såsom att maximera sin exponering, se till att hitta ytor som så många som möjligt ser. Det finns optimala mönster, färger och liknande för att förmedla vissa budskap. Vi tror att man kan komma långt på sunt förnuft och att sätta sig in i kundens situation och tankesätt.

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Guider av Ida Tholin

Daniel Wisarve på mässa

Daniel Wisarve på mässa 

Många företag som åker på mässor, gör samma sak gång efter gång, år efter år – men tänk om det fanns möjlighet att utveckla sin strategi för mässor och events? Räcker det med bara en bra strategi, eller finns det andra hjälpmedel och tillbehör som kan göra ett bra mässdeltagande till ett fantastiskt deltagande istället? I den här artikeln ger vi dig idéer som vi hoppas kommer att göra stor skillnad på ditt nästa mässbesök. Vi riktar oss framförallt till dig som utställare, men även du som är besökare på mässan kan ha nytta av inlägget – de som följer våra råd här kommer ha en större chans att tjäna tillbaka sin deltagaravgift på mässan, plus lite till!


Var väl förberedd och ha koll på mässlokalerna i förväg De flesta som står på mässor ibland har någon gång råkat ut för missöden som uppkommer på grund av för lite planering. Exempel kan vara att man inte har med sig en vattenflaska, och närmaste ställe att skaffa något att dricka är på andra sidan mässan – och du är själv i montern. Katastrof! Många sådana missöden kan enkelt undvikas genom bra planering. Vårt tips här är att ha en checklista att följa, som man kan gå igenom inför och efter varje mässa man åker på. Detta är extra viktigt för den som inte åker på så speciellt många mässor varje år. Då går inte allt på ren rutin, utan man behövs påminnas om vad som måste göras.

Få folk att stanna kvar vid din monter – och komma ihåg den när de gått därifrån Ett mässbesök är en upplevelse som många ganska fort glömmer till stor del. Detaljer såsom vem som ställde ut vad, vilka produkter sålde företag A och vilka tjänster hade företag B, sådant försvinner i våra upptagna hjärnor. Därför är det viktigt att dels sticka ut, men också se till att du och din monter blir ihågkomna. Det finns flera bra sätt att göra detta på, men det som är viktigast i början är att göra ett bra första intryck. Det gäller att ha en snygg mässmonter med tydliga budskap, som står ut i mängden utan att vara gräll eller skrikig. Stilrent, med ditt företags färger och logga på allt material, är rätt väg att gå. Valet av material är också viktigt. Se till att allt tryckmaterial som lämnar din monter i besökares händer är av god kvalitet. Bra kvalitet känns och märks av, man vill inte bli ihågkommen som företaget som snålade på bläckpennorna eller foldrarna. Tänk så bra om dina besökare behåller pennan de fick i sin goodie bag och har i pennstället på kontoret, och lånar ut till sina kunder i sin tur?

Var effektiv i dina möten, men glöm inte att se och uppmärksamma alla som kommer till din monter! Balansen mellan att vara kort och effektiv i sin pitch på en mässa, och att samtidigt ta vara på varje enskild person som besöker din monter, är svår. Dock är den inte omöjlig, och det finns bra hjälpmedel att tillgå! Snygga och informativa foldrar hjälper dig att få besökarna att stanna kvar vid din monter medan du pratar med besökaren som du har framför dig för stunden. En tävling, kanske med två-tre 1x2 frågor och en rolig utslagsfråga får folk att stanna längre också. Det gör att du kan ta lite, lite mer tid med varje person innan du hastar vidare. Det kan också engagera hela sällskap som försöker lösa dina kluriga frågor. Var inte rädd för att låta frågorna handla om just ditt företag – till exempel så kan ju personerna tvingas hitta informationen i dina folders. Se bara till att ha ett kanonfint pris till den som vinner, så att besökarna blir sugna på att delta i tävlingen. Mässor kan vara stressiga, varma, trånga och alldeles… alldeles underbara…! Glöm inte det mest grundläggande: ha roligt! Visa hur glad du är att få vara där och visa upp dig och ditt företag. Det syns verkligen när du är 100% engagerad i det du gör. Låt den glädjen, tillsammans med rätt förberedelse och utrustning, göra dig till en mästare på mässan!


Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Guider av Ida Tholin

 

Hur beroende är ett företag av sina skyltar? Måste en skylt vara modern och tala ett tydligt språk till kunderna? Var ska dina skyltar placeras och vad är det egentligen som en skylt ska tala om för att vara effektiv? Frågorna är många och det är inte lätt att veta allt som företagare i en hela tiden skiftande värld. Det finns olika information om detta och de som har gjort relativt grundliga undersökningar. Här kommer du att få mycket av den vitala information som du så väl behöver för att stå dig i konkurrensen beträffande dina skyltar för ditt företags räkning.

 

Vad är en skylt och vad har den för syfte?

När det handlar om fysiska skyltar är ditt företags placering naturligtvis det som i första hand talar om hur viktig din skylt kommer att vara. En skylt har syftet att tala till dina kunder på ett sätt som engagerar och skapar ett intresse för det som presenteras. I detta fallet kommer du som använder dig av skyltar vara helt och hållet beroende av att dina kunder finns där skylten placeras. Ligger ditt företag i utkanten av stadens centrum, kanske du inte får samma effekt som ett företag som ligger placerat där kundströmmen är hög. Det betyder också att du som ligger avsides, kan få en bättre effekt av din skylt genom att placera den i ett centralt läge.

 

Naturligtvis finns det även många olika syften med skyltar. Här finns säljande skyltar, informativa skyltar och varningsskyltar. När det gäller dessa olika skyltar har de alla ett värde för företaget. En del rent ekonomiskt, medan andra kan bidra till upplysning och eventuellt skydd.

 

Olika typer av skyltar

När det talas om vikten av skyltar för ett företag är det oftast de säljande skyltarna som nämns, men även de andra skyltarna kan ha ett mycket stort värde för många företag. 

 

  • Informativa skyltar: Detta avser skyltar som ska ge information om en kommande händelser. I många fall kan detta vara en mässa, en föreläsning eller någon annan information som i slutändan ska väcka ett intresse för det som presenteras. I en del fall ger de en vägledning till information om en produkt som i slutändan köps av företagets intresserade kunder.
  • Varningsskyltar: Dessa skyltar har företaget en stor nytta av. De kommer att ge information om olika delar och platser där både kunder och anställda ska vara vaksamma. Skyltarna måste vara tydliga och tala ett klart språk som alla förstår. Även företagets ekonomiska vinning kan få del av dessa skyltar då eventuella kostsamma olyckor kan förhindras där de anställda eller kunderna har varit inblandade.
  • Säljande skyltar: Detta är naturligtvis företagens absolut viktigaste skyltar och de ska enbart uppfylla syftet att skapa ett intresse av en produkt eller tjänst.Genom dessa ska det med bild och text kortfattat skapas ett kraftig intresse och behov av den produkt eller tjänst som erbjuds, vilket är en konst och inte någonting som varje företagare klarar av på egen hand.

I denna artikel ska det koncentreras på just säljande skyltar och hur dessa ska utformas för att ge största möjliga effekt enligt de senaste undersökningarna som har utförts på ett internationellt plan.

 

Vad är viktigast med en säljande skylt?

Vare sig du placerar din säljande skylt i den fysiska världen eller på en plats i den virtuella näthandeln, kommer det att behövas kunskaper om hur denna skylt ska utformas för att locka till sig kunder som annars skulle ha gått över till konkurrenterna. Idag är det många företagare som fortfarande inte förstår hur viktigt det är att deras skyltar talar till deras kunder. Enligt en undersökning gjord i Amerika har 8 av 10 presumtiva kunder tagit steget in i en butik med anledning av den skylt som placerats ut för att skapa ett intresse. Eftersom en skylt kan göra så mycket, förstår du säkert hur viktigt det är att den är rätt utformad. Här följer mycket av den statistik som uppsnappades av samma undersökning.

 

  • 42 procent av alla kvinnor tog steget in i en butik som de aldrig tidigare hade besökt, enbart baserat på företagets skylt, medan 31 procent av alla män gjorde samma sak. Hela 58 procent av både kvinnor och män avstod att gå in i butiker som inte hade någon skylt.
  • Logotypen är ytterst viktigt för ditt företag och din skylt. 79 procent av alla i undersökningen talade om att de kommer ihåg ett företag eller en butik baserad på den logotyp som de har sett. Det gör att din logotyp är ett av dina viktigaste vapen i din marknadsföring.
  • När det handlar om att få effekten av att folk talar om ditt erbjudande eller ditt företag, påvisade undersökningen att din skylt har en avgörande effekt även i det fallet. Om skylten väcker intresse visade undersökningen att hela 75 procent av de som sett den var benägna att tala om detta för någon annan. 68 procent av de som hade tagit del av en bra skylts information och erbjudande gjorde ett köp av produkten eller tjänsten baserat på skyltens effekt.

Vad är det då som utgör vad som verkligen kommer att bli en säljande skylt som skapar den effekt som du och ditt företag önskar?

 

När det gäller män som ska fångas av din skylt avser detta:

  • Läsbarhet 60 procent
  • Kreativitet och unik upplevelse 51 procent
  • Färger och kombinationer av dessa 34 procent

 

Beträffande kvinnor ser det ut på detta sätt: 

  • Läsbarhet 76 procent
  • Kreativitet och unik upplevelse 63 procent
  • Färger och kombinationer av dessa 43 procent

Bara detta kommer att ge dig mycket av den information som du behöver och fortfarande har det egentligen inte talats om något budskap. För att få fram budskapet är det dock viktigt att du vet innan hur det på bästa sätt ska presenteras.

 

Så ska du presentera ett budskap för att fånga kundens intresse

Vad är det då som verkligen säljer i detta fall? Här är det många faktorer som spelar in och naturligtvis kommer det hela i slutändan att falla på en attraktiv produkt och det budskap som du ger dina presumtiva kunder i bild och text. Det finns dock olika sätt att förstärka detta budskap och den undersökning som utfördes visar att tre saker är det absolut viktigaste. Det skall vara starka och enkla visualiseringar av text och bild på dina skyltar. Det är helt enkelt så att rena, enkla och starka skyltar attraherar den största delen av de som ser dem. 

 

Tre faktorer som har den största effekten

  • Grafisk talande och attraktiva skyltar. Här menar man den formgivning och stil som skylten har. Detta kan vara en kombination av texter och bilder, för att ge den mest tilltalande visualiseringen av en produkt eller tjänst. Här tyckte 77 procent av de tillfrågade att detta hade en relevans.
  • Ljusa och färgstarka skyltar var också någonting som stod på topp för alla de som fångades av en skylts budskap. Detta var viktigt och avgörande för effekten av din skyltning för 72 procent av de tillfrågade. I detta avseende avses det helt enkelt att ge ett budskap som är tydligt i tilltalande färger.
  • En skylt måste vara klar och tydlig. Det är det absolut viktigaste i skyltarnas värld. Om din skylt inte är ren, tydlig samt enkel att läsa och förstå, kommer du inte att lyckas med ditt syfte beträffande skyltningen. Detta var det absolut viktigaste och uppfattningen delades av hela 90 procent av de som deltog i undersökningen.

 

Detta ska du absolut se upp med när det gäller skyltar

När det handlar om att skapa bra skyltar finns det även många fallgropar och det är tyvärr alltför många som tar dessa genvägar utan att tänka på vilken skillnad i effekt det skulle ge om det var rätt utfört. I stort sett finns det fyra stora misstag som du kan göra när du skapar en skylt och egentligen är dessa ganska självklara om du ser till tidigare information och använder lite sunt förnuft.

 

De fyra fallgroparna

  • Störande, förargelseväckande och förolämpande skyltar. Ibland kan det vara så att du vill göra din skylt lite rolig och då måste du vara helt och hållet klar över att din humor inte uppfattas på samma sätt av alla. Här kan du lätt göra bort dig och skapa en skylt som ger ett felaktigt och otrevlig budskap för vissa. Detta är den största fallgropen och delades av 70 procent enligt den utförda undersökningen. Det är alltid bäst att vara klar, tydlig och konkret med rätt grafik och färger.
  • Felstavade skyltar är faktiskt ett stort problem. Här handlar det definitivt inte om att skylten inte kan förstås av dina kunder. Kunden är smart och förstår budskapet iallafall, men en felstavad skylt ger tyvärr andra budskap som inte är så positiva för din verksamhet. De ger ett intryck om att du inte är noggrann, samt att du inte anser att kunden är viktig för dig. Se alltid över stavningen på dina skyltar. Detta var ytterst viktigt för hela 63 procent i denna undersökning.
  • Smutsiga skyltar får du definitivt inte ha. Att skylta dina produkter och tjänster genom att använda smutsiga skyltar har en extremt motverkande effekt. Det ger också ett eventuellt intryck av att din butik och din produkter skulle följa samma mönster. Tillse alltid att du håller dina skyltar och din information inför dina kunder rena och snygga. Det kommer att betyda att du slipper förlora upp till 56 procent av dina presumtiva kunder.
  • Dåligt eller slarvig tillverkade skyltar. Ska du få någon effekt av dina skyltar finns det inga genvägar. Här kan du inte slarva över allt och göra dina skyltar i en hast. Det hela handlar om, som tidigare information talar för, att dina skyltar måste vara genomtänkta och tydliga. Detta uppnår du inte genom att snabbt skriva en skylt med en otydlig text. Detta var viktigt för hela 52 procent av de tillfrågade.

 

Vilka är de produkter och tjänster som verkligen säljer?

När du nu har all denna kunskap om hur du ska skapa bra, informativa och säljande skyltar som verkligen talar dina kunders språk, är det ju bara produkterna och tjänsterna som är kvar. Hur vet du då vilka produkter och tjänster som kommer att sälja? Detta är faktiskt någonting som inte går att svara på. Det hela beror på dina demografiska faktorer. Vad är det som säljas i just det område där du är verksam och hur intresserade är människor av reklam inom din nisch?

 

Det finns de som kan sälja tjänster och produkter som helt och hållet anses sakna värde och andra som inte kan sälja produkter vilka alla människor använder dagligen som till exempel förbrukningsvaror. Här är det fortfarande så att det hela kommer till den marknadsföring som du gör i form av skyltar samt annan reklam och information. Är din information och dina skyltar attraktiva, finns det nästan inga gränser för vad som kan säljas genom en effektiv marknadsföring.

 

Var används säljande skyltar?

Som en sista gren i all denna information ska det benas ut var säljande skyltar egentligen används. Här finns det många olika platser som dessa är extremt användbara på i både den fysiska och den virtuella världen. När det gäller den fysiska världen, placeras naturligtvis det bästa skyltarna i direkt anslutning till den butik eller det företag som säljer produkten eller tjänsten. Efter detta finns det mässor och andra platser vid motorvägar som kan skapa ett mycket stort intresse för de produkter och tjänster som erbjuds.

 

Skyltar är dock även extremt viktiga i den virtuella världen. Här handlar det om marknadsföring för alla de webbutiker och företag som är presenterade på nätet. Inom detta område är det nästan alltid bäst att placera sin skyltning direkt i webbutiken på förstasidan, eller via de nyhetsbrev som skickas ut till intresserade kunder. Var bara noga med att vid alla tillfällen av skyltning och marknadsföring i den fysiska världen och den virtuella följa de lagar och bestämmelser som finns beträffande marknadsföring. Här är det speciellt viktigt att vara påläst i den virtuella världen, då detta annars lätt anses som en kränkande eller störande skylt som tar platsen i en av de fallgropar som finns.

 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik

Ladda ner dom gratis här!

Lycka till!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se

Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!

Visas i Guider av Daniel Wisarve

Vi vill på ett enkelt sätt visa hur och vad som behövs för montering av banderoller. Därför har vi skapat en översikt som går att ladda hem.

Självklart går det bra med kantförstärkning och öljetter runtom!
Visas i Guider av Daniel Wisarve