chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms

Inlägg i kategorin "Hållbara tryckprodukter"

Hållbara förpackningar

2018-05-30 07.56

Hållbara förpackningar

När det kommer till ekologiska och hållbara omslag och förpackningar så har de i stor utsträckning kommit att bli förknippade med en helt vanligt brun pappåse, vilka ofta känns extremt livlösa, tråkiga och helt opersonliga.

Denna sorts förpackning väcker sällan engagemang, och de har allt annat än hög igenkänningsfaktor. Fördelarna med dem är, så klart, att de är fria från skadliga ämnen och representerar att miljövänligt alternativ. Men vill man etablera sitt varumärke finns det avsevärt mycket bättre alternativ.

Här ska vi titta närmare på några företag som har lyckats kombinera ekologiska förpackningar med banbrytande design.

Hippo&Crate

Hippo&Crate med design av Alphabet

Detta företag har inte bara lyckats leverera en unik förpackning, utan även en unik tjänst. De erbjuder kunder en prenumeration på vardagsprodukter så som tandborstar och tandkräm. Dessa levereras per post till prenumeranten, och i en intervall som motsvarar förbrukningsbehovet.

Förpackningen avspeglar företagets ambition att kunna tillhandahålla produkter och samtidigt göra så litet klimatavtryck som möjligt. För att undvika en onödig mängd bläck har de valt att använda minimalismen till sin fördel. Förpackningen pryds av en konkret logotyp, och är anpassad för just de produkter som den innehåller.

Design: Alphabet

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

När välrenommerade Lacoste bestämde sig för att lansera en begränsad upplaga av ekologiska pikétröjor så valde de även att minimera transportkraven. Genom att vakuumförpacka tröjorna och placera dem i återvunna förpackningar så lyckades de göra dem väldigt lättransporterade och även miljövänliga.

De är ett tydligt exempel på hur helhetstänk och målmedvetenhet leder till att slutresultatet blir en produkt som ger en unik helhetskänsla. Lacoste har verkligen satt trenden, då många av övriga företag inom textilbranschen till synes valt att inte prioritera miljöneutralitet särskilt högt.

Design: Mind Design och Tom Dixon

 

 

Dutch Harvest Hemp Tea 

Dutch Harvest Hemp Tea med design av Tenzing och Walther Otto Müller

Dutch Harvest har gjort sig kända för deras ekovänliga produktutbud. Därför är det inte så konstigt att de lanserar ett te som är både miljövänligt och hampabaserat. Med förpackningen valde de ett unikt grepp där den miljöneutrala förpackningen fyller en praktisk funktion, eftersom den är försedd med ett titthål som låter den blivande köparen se hur teet ser ut. Unikt är att hela förpackningen är helt och hållet biologiskt nedbrytbar.

Genom att använda smakfulla färger poängterar de produktens egenart utan att låta den ta för mycket fokus från det som säljs. Förpackningen har inspirerat många och är numera något utav en trendsättare när det kommer till klimatneutrala teförpackningar.

Design: Tenzing
Illustrator: Walther Otto Müller

 

Visas i Hållbara tryckprodukter av Colourpicture

Få saker har nog fått så pass stort genomslag som just plastpåsar med eget tryck. Denna sorts produkt dyker upp i ett stort antal skilda sammanhang. Så vanliga är de att det numera är i det närmaste omöjligt att besöka en butik utan att komma i kontakt med en plastkasse med tryck. Såväl matvarubutiker som övriga butiker erbjuder dem, direkt tillgängliga i kassan. Vad som gjort dessa produkter till oumbärliga är att de fyller ett enkelt och konkret syfte. Den som har varit och handlat vill av naturliga skäl ha ett enkelt sätt att transportera hem sina varor. Och det är här som plastkassar med eget tryck fyller ett tomrum. De kombinerar praktisk nytta med möjligheten att förmedla ett budskap.

Dessa påsar är inte bara användbara utan är även funktionella för den som vill etablera sitt varumärke eller helt enkelt sprida ett särskilt budskap. Genom att förse påsar med ett representativt tryck så får man stora möjligheter att nå ut till en bred målgrupp. Det spelar egentligen ingen roll om man behöver dem för att använda i dagligvaruhandeln eller helt enkelt vill använda dem för en privat tillställning eller som en del av en goodie bag.

Numera riktigt prisvärda

Tekniken kring tryck och framställning har gjort det möjligt att få plastpåsar med tryck pris till en förmånlig summa. Därför är detta inte längre något som är reserverat företag. Även privatpersoner kan dra stor nytta av plastpåsar som befäster det som man vill förmedla inför ett särskilt evenemang eller en viss händelse. En stor fördel med dessa påsar är att de i sin natur är både miljövänliga och återanvändbara. Ofta går de under benämningen miljökassar, men oavsett vad man kallar dem för så har de visat sig vara oumbärliga i vår vardag.

Visas i Hållbara tryckprodukter av Colourpicture

Sverige är ett land som i väldigt stor utsträckning ligger i framkant när det kommer till miljöhänsyn. Det är knappast en slump utan ett resultat av många års gediget arbete. Detta är förmodligen en stor anledning till varför tygkassar har kommit att bli väldigt populära. Till skillnad från traditionella plastpåsar så går tygkassar att använda ett flertal gånger. De är enkla och praktiska att ta med sig, särskilt då självscanning börjar bli allt mer utbrett.

För företag som vill etablera sin logotyp, eller för privatpersoner som helt enkelt vi+ll skapa en unik kasse, så är tygkasse med tryck ett väldigt bra val. Samtida utveckling har även gjort att möjligheten att få billiga tygpåsar med eget tryck blivit en verklighet. Man behöver inte längre skaffa enormt stora upplagor för att det ska bli priseffektivt och konkurrenskraftigt att välja tygpåsar med tryck.

Ett medvetet val

Att erbjuda tygkassar signalerar i dagsläget en hög nivå av medvetenhet gällande såväl miljö som vikten av att begränsa slit och släng-konsumtionen. En tygpåse med tryck blir därför snabbt en medveten och viktig del av den egna verksamheten. Fast även om man inte driver företag så kan tygpåse tryck vara ett riktigt bra sätt att skapa en rolig produkt inför ett särskilt evenemang.

Nu för tiden har de flesta aktörer börjat inkludera tygkassar i sitt standardutbud. Inte bara då det varit efterfrågat av kunder, utan även då dessa numera förväntas vara en del av företagens aktiva miljöarbete. Ligg rätt i tiden och erbjud unika tygkassar som ger en återkommande nytta. De har unikt hög prisvärdhet eftersom de kan återanvändas gång på gång. Vid behov kan de även tvättas vilket gör dem till extra användbara produkter. Ta en titt på utbudet så kommer du garanterat att hitta något som passar när det kommer till färg och form.

 

Visas i Hållbara tryckprodukter av Colourpicture

164 planterade träd!

2015-09-04 10.59

Under Plant for the Planet "Billion Tree Campaign" har människor, organisationer och näringsliv planterat träd. Detta med syfte att plantera minst en miljard träd i världen varje år. Idén för Plant for the Planet inspirerades av professor Wangari Maathai, nobelpristagaren för 2004 och grundare av Kenyas Green Belt Movement, som har planterat mer än 30 miljoner träd i 12 afrikanska länder sedan 1977.

När en koncern i USA berättade professor Maathai att det planeras att plantera en miljon träd var hennes svar: "Det är bra, men vad vi verkligen behöver är att plantera en miljard träd."

Under de första fem åren av kampanjen, var 12,585,293,312 träd planteras och registreras på Billion Tree Campaign webbplats.

Vi på Colourpicture.se har under 2015 (fram tills nu) planterat 164 träd enligt Plant for the Planets riktlinjer. Vill du vara med i vår kampanj för miljön? Klicka här!

Visas i Hållbara tryckprodukter av Colourpicture