chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Inlägg i kategorin "Inspiration och trender"

Hållbara förpackningar

2018-05-30 07.56

Hållbara förpackningar

När det kommer till ekologiska och hållbara omslag och förpackningar så har de i stor utsträckning kommit att bli förknippade med en helt vanligt brun pappåse, vilka ofta känns extremt livlösa, tråkiga och helt opersonliga.

Denna sorts förpackning väcker sällan engagemang, och de har allt annat än hög igenkänningsfaktor. Fördelarna med dem är, så klart, att de är fria från skadliga ämnen och representerar att miljövänligt alternativ. Men vill man etablera sitt varumärke finns det avsevärt mycket bättre alternativ.

Här ska vi titta närmare på några företag som har lyckats kombinera ekologiska förpackningar med banbrytande design.

Hippo&Crate

Hippo&Crate med design av Alphabet

Detta företag har inte bara lyckats leverera en unik förpackning, utan även en unik tjänst. De erbjuder kunder en prenumeration på vardagsprodukter så som tandborstar och tandkräm. Dessa levereras per post till prenumeranten, och i en intervall som motsvarar förbrukningsbehovet.

Förpackningen avspeglar företagets ambition att kunna tillhandahålla produkter och samtidigt göra så litet klimatavtryck som möjligt. För att undvika en onödig mängd bläck har de valt att använda minimalismen till sin fördel. Förpackningen pryds av en konkret logotyp, och är anpassad för just de produkter som den innehåller.

Design: Alphabet

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

Lacoste med design av Mind Design och Tom Dixon

När välrenommerade Lacoste bestämde sig för att lansera en begränsad upplaga av ekologiska pikétröjor så valde de även att minimera transportkraven. Genom att vakuumförpacka tröjorna och placera dem i återvunna förpackningar så lyckades de göra dem väldigt lättransporterade och även miljövänliga.

De är ett tydligt exempel på hur helhetstänk och målmedvetenhet leder till att slutresultatet blir en produkt som ger en unik helhetskänsla. Lacoste har verkligen satt trenden, då många av övriga företag inom textilbranschen till synes valt att inte prioritera miljöneutralitet särskilt högt.

Design: Mind Design och Tom Dixon

 

 

Dutch Harvest Hemp Tea 

Dutch Harvest Hemp Tea med design av Tenzing och Walther Otto Müller

Dutch Harvest har gjort sig kända för deras ekovänliga produktutbud. Därför är det inte så konstigt att de lanserar ett te som är både miljövänligt och hampabaserat. Med förpackningen valde de ett unikt grepp där den miljöneutrala förpackningen fyller en praktisk funktion, eftersom den är försedd med ett titthål som låter den blivande köparen se hur teet ser ut. Unikt är att hela förpackningen är helt och hållet biologiskt nedbrytbar.

Genom att använda smakfulla färger poängterar de produktens egenart utan att låta den ta för mycket fokus från det som säljs. Förpackningen har inspirerat många och är numera något utav en trendsättare när det kommer till klimatneutrala teförpackningar.

Design: Tenzing
Illustrator: Walther Otto Müller

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve

En bannerbow är ett perfekt exempel på både funktionalitet och estetik. De fyller den dubbla funktionen att såväl sektionera ett utrymme som att förmedla ett budskap. Genom att placera ut en tilltalande eventbåge så visar man inte bara att man är närvarande, utan får även möjligheten att förmedla sitt företags, evenemangs eller events särprägel.

Få andra produkter har den unika egenskapen att kunna fungera som såväl entré som renodlad reklamprodukt. Placera ut den i anslutning till en monter så blir den en unikt effektiv avskiljare, eller montera den i nära anslutning till en ingång så visar den med all tydlighet besökare var de ska gå. Särskilt populärt har det blivit att montera bannerbows i korsformation, för att skapa en sorts känsla av rymd som i stor utsträckning påminner om ett tredimensionellt rum.

Då de med all enkelhet går att montera så är de unikt portabla och effektfulla. Montering kräver varken mycket tid eller erfarenhet. På så sätt är det en väldigt användbar representationsprodukt som ger mycket valuta för pengarna. Tack vare väderbeständigt material så är de minst lika lämpade för att använda inom- som utomhus. Slipp oroa dig för att reklamprodukten ska ta skada av väder, vind eller temperatur.

Genom att förse en bannerbow med ett personligt tryck, egen logotyp eller företagsnamn så kan man med all enkelhet få en produkt som är portabel, effektiv och beständig. Dess flexibilitet och smidighet är helt enkelt omatchad bland övriga produkter. Möjligheten till dubbelsidigt tryck har ytterligare bidragit till dess popularitet. Bland representations- och reklamprodukter så är eventbågen på god väg att bli ett av de allra mest populära alternativen, såväl i Sverige som utomlands. Ta chansen att sticka ut från mängden och säkerställa att besökare på mässan, potentiella kunder eller personer i allmänhet lägger märke till er och det som ni har att erbjuda.

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve


Det är knappast en hemlighet att mycket har hänt i datorvärlden på väldigt kort tid. Inte bara har antalet olika sorts datorer på marknaden ökad, och mängden mjukvarulösningar och filformat. Då samtliga format har sina egna för- och nackdelar kan det vara svårt att navigera i djungeln. Men här ska vi titta närmare på några av de mest användbara och vanligast förekommande formaten.

Portable document format (PDF)

När Adobe 1993 lanserade PDF-formatet var det få som kunde tro att det skulle få det enorma genomslag som det faktiskt har haft. Vad som kännetecknar detta format är att det bjuder på en standardiserad framställning oavsett mjukvara, hårdvara och operativsystem. Ambitionen var att lansera ett format som både var skalbart och användbart oavsett det egna systemets förutsättningar.

Photoshop document file (PSD)

Precis som PDF så lanserade Adobe PSD som en sorts universellt format med all relevant information. Men detta format var främst tänkt att användas i samband med deras egen mjukvara Photoshop. Och även om ett stort antal program på senare tid har kommit att kunna visa PSD-filer så är det främst deras eget program som stödjer alla dess funktioner. Med hjälp av PSD så kan man separera en bild i olika lager och även dokumentera alla ändringar. Ett användbar format som tyvärr i stor utsträckning kräver att man har Photoshop.

Joint Photographic Expert Group (JPG)

Detta filformat är ett av de allra vanligast förekommande och är numera något utav en defacto standard när det kommer till komprimerade och lätthanterliga bilder. Ofta används JPG när det kommer till att publicera bilder på webben, men har även blivit vanligt förekommande i övriga publiceringssammanhang. Det som kännetecknar detta format är att det komprimerar bilderna, vilket minskar kvaliteten på bilderna men sparar utrymme. Just möjligheten att få förhållandevis små bildfiler har gjort JPG till ett av de allra mest populära formaten. Vid sidan av PNG är det nog det mest standardiserade bildformatet som är tillgängligt.

Portable network graphics (PNG)

Vid sidan av JPG är PNG förmodligen ett Internets mest välanvända filformat på internet. Vad som kännetecknar PNG är att det klarar ett stort antal färger och kan presentera grafik i väldigt hög upplösning.

Graphics interchange format (GIF)

Detta filformat har på senare tid fått något utav ett uppsving. Talande för det är att det möjliggör enklare animationer med en förhållandevis hög grad av kompression som bjuder på en ganska smidig filstorlek.

Scalable vector graphics (SVG)

Detta förhållandevis moderna filformat har kommit att bli en informell standard när det vektorgrafik. En stor fördel med formatet är att det kan hantera samtliga upplösningar. Därför är det ett populärt format på såväl webben som när det kommer till publicering. Tack vare en skalbar struktur och lätthanterligare filer är detta ett av de allra mest populära formaten.

Adobe Illustrator (AI)

Detta är ett av Adobes egna format och kännetecknas av vektorer. Därmed har formatet ingen fast storlek utan kan skalas utifrån individuella behov. Därför har det blivit enormt populärt när det kommer till publikationer. Eftersom det bygger på linjer, snarare än pixlar, är det enkelt för mjukvara att matematiskt skal bilderna till den storlek som behövs.

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve

Krita

Oavsett om man satsar på en designkarriär eller bara vill förbättra sina privata bilder så är det väldigt viktigt att ha tillgång till kraftfulla grafik- och redigeringsprogram. Även om Adobes produktserie, så som Photoshop, Illustrator och Lightroom har kommit att bli något utav de facto-standard när det kommer till grafikredigering så bör man inte utgå från att riktigt bra grafikprogram måste kosta pengar. På senare tid har antalet bra gratisprogram blivit allt fler, och många av dem kan definitivt mäta sig med betalprogrammen.

Den som letar efter budget- eller gratisalternativ behöver inte oroa sig för att vara utelämnad till andrahandsvalen. Nu för tiden finns det ett stort antal grafikredigeringsprogram som är gratis och har precis lika omfattande funktionalitet som de ofta väldigt dyra professionella alternativen. Imponerande nog så kan många av dessa program även användas direkt i webbläsaren, online utan att man behöver installera något. Därför behöver man sällan kompromissa mellan funktionalitet och smidighet.

Här ska vi titta närmare på några av de gratisprogram som kommer att ta ert projekt till nya höjder.

1. Inkscape
Inkscape är ett gratis grafikprogram som är baserat på öppen mjukvara och erbjuder en fullskalig arbetsmiljö för vektorgrafik. Det är i stor utsträckning anpassat för filformatet SVG, men stödjer import och export av ett stort antal andra vanligt förekommande format. Lika så finns programmet tillgängligt för såväl Windows som Mac OS X och Linux. Därför är Inkscape en perfekt arbetsmiljö för den som samarbetar med personer på många olika plattformar.

2. Gimp
När det kommer till Photoshop-utmanare så har Gimp en riktig särställning. Detta var nämligen det första gratisprogram som kunde mäta sig med dyra professionella alternativ. Med ett stort antal verktyg, filter och funktioner har det blivit en favorit bland de som ritar på frihand eller sysslar med fotoredigering. Då Gimp uppdateras regelbundet så kan man alltid vara säker på att ha tillgång till de senaste och mest användbara funktionerna.

3. Gravit Designer
Uppstickaren Gravit Designer är unik på det sättet att programmet är tillgängligt både online och på i stort sett samtliga moderna operativsystem. Däribland Windows, Linux, Mac OS X och Chrome OS. Med ett stort antal funktioner för smidig vektorgrafik kan man med Gravit Designer exportera till många format såsom PDF samt SVG, och även lagra bilderna i en molntjänst.

4. Pixlr
För den som gillar att kunna arbeta på språng så är Pixlr ett perfekt fotoredigeringsprogram för mobila enheter. Med stöd för både Android och iOS är det ett alternativ för de stunder då man känner inspiration, eller behöver redigera något på plats. Det är tillgängligt gratis på App Store och Google Play, beroende vilken sorts enhet man själv har.

5. Krita
Trots att det funnits ända sedan slutet av 90-talet så är Krita fortfarande förhållandevis okänt. Det finns tillgängligt för Windows, Mac OS X och Linux. Det har blivit enormt populärt bland illustratörer, på grund av den stora uppsättningen av smidiga förinställningar som bidrar till smidigt arbetsflöde. Utan att kompromissa med teknik så förkortar Krita vägen från idé till färdigt projekt.

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve

Att trycka på aluminiumkomposit och Dibond

När det kommer till aluminiumkomposit så har Dibond en särställning. Att skriva ut på detta material har blivit väldigt populärt tack vare att det i sin natur är lätthanterligt, enkelt att framställa och lämpligt för många olika användningsområden. Det är numera en given favorit bland såväl reklambyråer som formgivare och inredningsarkitekter.

Vad är det som gör Dibond så populärt? Och vilka är egentligen de fördelar som får allt fler att prioritera detta material före alternativen? Här kommer vi att titta närmare på exakt vad som gör Dibond till en given favorit.

Dibond är vad som har kommit att kallas för sandwichpanel. Det är helt enkelt en sammansättning bestående av en inre kärna av polyeten och ett ytskikt av aluminium. Fördelen med detta är att materialet blir enkelt att bearbeta, får en låg vikt och samtidigt blir styvt och hållbart. Med unika tryckegenskaper och omfattande tålighet har det blivit något utav ett goto-alternativ i branschen.

Ett material med beprövad historik

Materialet har en historik som sträcker sig till början av 1900-talet. De tyska ingenjörerna och affärsmännen Erwin Lauber, Albert Gmür och Robert Victor Neher utvecklade ett sätt att framställa väldigt tunna aluminiumpaneler. Intressant nog kom det däremot att dröja närmare hela hundra år innan teknologin lanserades i större omfattning. Storföretaget 3A Composites. som under 1990-talet skaffade licens på materialet och skapade förutsättningarna för att lansera det på den internationella marknaden, är numera nära förknippat med Dibond.

På senare tid har Dibond blivit en högt eftertraktad stapelvara som används i såväl företagsmässiga som privata sammanhang. Dessa paneler var länge vanligt förekommande inom främst arkitekturella sammanhang, på grund av den strukturella tåligheten, men förekommer numera minst lika ofta i representations- och reklamsammanhang.

Vilka är fördelarna med Dibond? Den kanske främsta anledningen till materialets popularitet är dess hållbarhet och otroliga slitstyrka. En reklampelare som tillverkats av Dibond kommer definitivt att hantera såväl väder som vind, och stå emot de flesta sorters åverkan. Utöver tålighet så har materialet den stora fördelen att det kan anpassas, justeras och monteras på ett i det närmaste oändligt antal sätt. Dibond är lika lätthanterligt som det är tåligt. Ett slutresultat som man kan lita på Att placera sitt tryck på Dibond är ett utmärkt sätt att få tryckprodukter som är redo att monteras utomhus, inomhus eller på valfri annan plats. En stor fördel jämfört med övriga beständiga material är att Dibond även kan förses med högupplösta bilder. Så länge man ser till att bilden har yttre ramar som har en geometrisk form som är tillräckligt enkel för att klippas så kan man vara säker på att man får en effektiv och tilltalande produkt.

Letar ni efter en utomhusprodukt som klarar krävande omständigheter? Vill ni ha en prisvärd produkt där ni inte behöver kompromissa? Dibond är ett perfekt material som har bevisat bärkraft och stabilitet. Det är ingen slump att det har blivit lika populärt i byggbranschen som det har blivit i reklambranschen. Få liknande material ger så pass beständiga produkter som samtidigt förmedlar ett budskap på ett tydligt och effektivt sätt.

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve

 

Att designa en logga eller grafisk profil är en kreativ process som är fylld med fallgropar både för den erfarna grafisk designern och den frilansande nybörjare. En grafisk design börjar sitt liv vid klientens beställning för att sedan växa fram med hjälp av din färdighet, disciplin och kreativitet.

En lyckad logotyp, grafisk profil och bra branding drar kunder till ett företag. Grafik, text, färg och form talar direkt till kundernas känslor. Med en bra känsla blir de benägna att titta närmare på produkten eller tjänsten vilket leder till ett köp. En mindre lyckad design kan däremot ha en direkt avskräckande effekt. För att hjälpa dig på vägen finns det fyra grundprinciper att ha i åtanke när du arbetar fram en ny design, och även ett antal fallgropar att undvika.

  1. Process. Börja med att lyssna till kunden och se till att följa instruktionerna! Om du är osäker är det bättre att stämma av en gång till. Som den kreativa personen som du är har du en massa idéer. Kom bara ihåg att det inte är din design, utan din klients. Se också till att inte lova för mycket – var realistisk när du uppskattar leveranstiden!

  2. Originalitet. Var inte rädd att tänka utanför ramarna och vara original. Framför allt undvika den stockfoton som kan finnas på hundra andra ställen! Var gärna original utan att för sakens skull överdriva – ingen vinner från övertänkande. Enkel design utan krusiduller räcker långt.

  3. Typsnitt. Ett typsnitt kan hjälpa eller stjälpa ditt budskap. Raka linjer eller romantiska kurvor? Lägg tid på att välja ett typsnitt som framhäver designen och undvik att strula till det med för många olika typsnitt! Se också till att kerningen är perfekt – detaljerna är viktiga.

  4. Språk. Kolla stavningen och grammatiken en sista gång, sedan ytterligare en gång! Inget avskräcker mer än en felstavning, tvetydig särskrivning eller grammatiska fel.

 

Offertförfrågan

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve


Att pryda väggarna är förmodligen ett av tidernas mest beprövade sätt att förgylla ett rum och skapa en känsla av rymd. På senare tid har alternativen för att göra väggar mer personliga ökat, och man har numera stora möjligheter att kunna framställa unikt personliga väggtryck som fototapeter med eget motiv. Oavsett om det handlar om egna affischer, fotoprodukter eller tavlor har man stora möjligheter att på ett prisvärt sätt pryda väggarna med ett valfritt motiv.

Bestäm helt själv

Internet har gett oss ett stort antal fördelar. En av dem är att vi numera har tillgång till mer information än någonsin tidigare. Detta innebär att man även kan hitta ett stort antal bilder. Vill man skapa ett personligt tryck, men inte är säker på vad man vill använda så är det alltid en bra idé att söka på internet för att hitta något som inspirerar. Mängden bilder som är tillgängliga är gigantiskt, och man har stora möjligheter att hitta något som passar.

Hitta något som passar

Man har inte bara möjligheten att välja motiv, utan kan även anpassa storlek och utförande på de produkter som man önskar. Oavsett om man vill ha personliga fototapeter eller tavlor med eget tryck så kan man vara säker på att hitta något som passar ens egna preferenser. Vad som är unikt är att det nu för tiden går att ordna produkter med eget tryck utan att man behöver lägga ut stora summor pengar. Anledningen har mycket att göra med att trycktekniken helt enkelt blivit väldigt prisvärd, men även då omsättningen ökat i den utsträckningen att man inte längre behöver beställa stora upplagor för att det ska vara prisvärt med egna tryck. Leta själv upp ett tryck som passar, och se om du kan hitta ett utförande som på bästa sätt förmedlar trycket på ett fysiskt material.

Offertförfrågan

Varför välja oss?

100% nöjd kundgaranti

 

Vi hjälper till med korrektur och originalframställning

Faktura 30 dagar

Vi levererar till hela EU

Canva knapp

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve



Begreppet typografi dyker ofta upp i ett stort antal sammanhang, men blir sällan tydligt definierat. Vad det däremot åsyftar är helt enkelt den grafiska presentationen av text och bild i tryck. Det handlar om hur man arrangerar text så att det bidrar till en enhetlig grafisk framställning. Det fyller syftet att presentera all text i ett visst sammanhang på ett sätt som gör att läsaren får känslan av att texten härrör från en och samma avsändare, och även bidrar till en enhetlig framtoning. Typografi är därför både oumbärligt och oerhört vanligt förekommande. Så vanligt att det ofta tas för givet.

Historiskt sett så sträcker sig typografi ända tillbaka till antiken. Grekerna var ett av de första folken att börja harmonisera typsättning för att underlätta läsning. Därefter kom det att bli ett givet sätt att säkerställa att text blev enhetlig och tydlig. Nu för tiden har typografi kommit att bli standardiserad med hjälp av ett flertal populära typsnitt. Här ska vi titta närmare på några gemensamma drag när det kommer till fonter och typografi.

Vad är en serif? Och bör man använda dem?

Två begrepp som dyker upp regelbundet är ”serif” och ”sans serif”. Detta är något väldigt grundläggande när det kommer till typografi, och åsyftar helt enkelt huruvida det förekommer en serif. Men vad är egentligen en serif? Det är helt enkelt ett avslutande streck som dyker upp i vissa typsnitt. Och sans? Det betyder utan. Så vad det hela handlar om är hurivida typsnittet är med eller utan avslutande streck. För- och nackdelar med seriffer har diskuterats länge, och det finns inget givet svar. Generellt sätt så anses däremot typsnitt med seriffer vara enklare att läsa. Men vetenskapliga studier har inte lyckas bekräfta detta påstående. Därför verkar det vara upp till var och en att avgöra huruvida det är en bra idé eller inte. Vilken stil bör man använda på texten? Samtliga typsnitt kan framställas i ett flertal olika stilar. Absolut vanligast är normal, kursiv och fetstil. Dessa används för att emfasera och variera texten. Utöver detta så framställs typsnitt i de flesta fall i ett stort antal variationer, däribland extra fet, tunn och så vidare. Dessa olika stilar har sin grund i ett typsnitts ursprungliga utformning. Så det som är mest avgörande är såklart vilket typsnitt som man använder. Men olika stilar kan användas för att betona delar av texten. Använd därför olika stilar för att se till att vägleda läsaren i hur texten ska tolkas. Spelar typsnitt någon roll? Gör det någon skillnad vilka typsnitt man använder? Om man bara har kommit i kontakt med standardtypsnitten så kanske man inte tänker att saker och ting gör så stor skillnad. Men det har mycket att göra med att dessa är anpassade till att fungera i de flesta sammanhang. När man däremot väl ser ett riktigt malplacerat typsnitt så förstår man varför det är viktiga att spendera lite extra tid på sitt val.

På samma sätt som fel typsnitt kan dra ned helhetsintrycket så kan rätt typsnitt göra mycket för att förhöja framställningen. När du väl har hittat ett typsnitt som passar så är det viktigt att se till att tillämpa det på allt material som man framställer. En enhetlig grafisk profilering är ett sätt att skapa ett stort mått av igenkänning utan särskilt omfattande ansträngningar. Välj därför typsnitt med omsorg.

 

Offertförfrågan

Varför välja oss?

100% nöjd kundgaranti

 

Vi hjälper till med korrektur och originalframställning

Faktura 30 dagar

Vi levererar till hela EU

Canva knapp

Snabba offerter!

Välj fil

Så tycker våra kunder om oss

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve


Ett begrepp som har börjat diskuteras på senare år är bildsamhället. Vad det åsyftar är att vi i allt större utsträckning kommunicerar genom bilder, snarare än de traditionella kommunikationskanalerna tal och skrift. Betyder detta att skriftspråket är dött? Så långt behöver vi inte dra det hela. Vad det däremot betyder är att du nu för tiden är viktigare än någonsin att ha en enhetlig grafisk profil och säkerställa att man kommunicerar så effektivt som möjligt. Här kommer några tips som hjälper dig på vägen.

1. Var inte rädd för att inspireras

Det finns ett numera klassiskt påstående som säger att bra artister kopierar medans riktigt bra artister stjäl. Detta påstående har härletts till ett stort antal olika personer, och numera kan ingen med någon större säkerhet säga var det kommer ifrån. Vad det åsyftar är däremot att man inte ska vara rädd för att ta andras idéer och kombinera med ens egen vision för det projekt man för tillfället arbetar med. Tillåt dig själv att inspireras.

2. Kom ihåg att tänka målmedvetet och strukturerat

Den första frågan man bör ställa sig är vad man egentligen vill uppnå. För det spelar ingen roll hur effektiv bild man har om den inte träffar det mål som man har satt för sig själv. Vill du kommunicera med din målgrupp eller helt enkelt framställa något som alla kommer ihåg? Svaret är väldigt avgörande för huruvida du kommer att uppnå effektiv kommunikation. Försök därför inte att visualisera slutet av projektet förrän du har tagit de inledande stegen och kommit igång. Att noggrant tänka igenom varje enskilt steg leder med största sannolikhet till att avsevärt mycket bättre resultat än om man bara hoppade blint in i vad man nu ska göra.

3. Använd internet som en informationskälla

Detta tips kanske låter konstigt. Men om man är osäker på hur man gör något är det en perfekt idé att göra en enkel sökning. I de flesta fall så hittar man svaret direkt. Oavsett om det handlar om förslag på användbara program eller hur man uppnår en viss grafisk effekt så har internet med största sannolikhet svaret. Med tanke på att internet är en gigantisk kunskapsbas så är det ganska konstigt att vi inte mer ofta vänder oss till den för svar på våra frågor.

4. Var öppen för folks åsikter

Om man är öppen för vad folk anser om det man presterar så får man många helt gratis möjligheter att förbättras. Genom att inte ta människors åsikter som kommentarer gällande ens egen person kan man kanalisera det till att förbättra och öka sin kreativitet. Att släppa på sin egen prestige är ett felsäkert sätt att nå nya höjder.

5. Se till att du utför projektet på ditt sätt

Få saker är så svåra som att göra något man inte har fallenhet för. Genom att se till att projektet både motsvarar dina egna förmågor och samstämmer med dina ambitioner kan du vara säker på att det hela blir avsevärt mycket mer framgångsrikt än om du försöker göra något enligt någon annans kriterier.



Canva knapp

Så tycker våra kunder om oss

Egen print on demand-lösning av kreativ reklam

Det ska vara snabbt och enkelt att skapa kreativ reklam. Vi presenterar till dig, en egen personlig Print Portal (print on demand-lösning) med er företags grafiska profil.

I Print Portalen samlar du all din reklam på ett ställe och säkerställer er grafiska profil på er reklam. På några minuter har du skrivit ett nytt reklambudskap, justerat pris och skickat iväg din beställning i Print Portalen. Colourpicture Print Portal ger dig verktyget som håller din grafiska profil redo när du snabbt vill ändra ditt reklambudskap. Varför en egen Print Portal? För att samla allt på ett ställe. Säkerställa er grafiska profil och därmed inger ett mer seriöst intryck. Ni spar tid och sparar pengar genom att ta del av er volymrabatt hos oss.

Är du nyfiken och vill veta mer?

 

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg
Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve

Med rätt grafisk formgivning får du fler kunder

Den grafiska designen är omedvetet det första du tänker på när du besöker en hemsida. Om allt är designat på rätt sätt så känner besökaren att det bara stämmer utan att kunna sätta fingret på vad det är och det är också det som är meningen. Allt har betydelse – storlek på text, linjer, färger och vilka bilder som används. Ett bra samspel mellan alla element är det som gör skillnad. Vad ska visas i mobilen och inte? Behöver verkligen allt vara med där?

Jennie om hur grafisk design lyfter företagets hemsida

– Det som jag tycker är roligt med webbdesign är att inget företag är det andra likt. Alla har olika saker de vill lyfta fram så hemsidan fyller sin funktion. Jag tycker utmaningen med en hemsida är att få kunden att stanna och klicka sig vidare in på hemsidan. Efter att sidan är klar är mätning en annan sak som jag tycker är mycket viktigt och som många glömmer. För tro det eller ej – även en webbdesigner kan ha fel. Man vet egentligen ingenting förrän man har testat. När en sida är klar så lämnas den ofta där men det är ju nu det roliga arbetet börjar! Testa, testa, testa. Mät hur många som lämnar din sida direkt, gör en liten justering och mät igen!

Detsamma gäller med ett företags grafiska profil. En grafisk profil ska fungera i alla lägen oavsett om det gäller stora skyltar, mindre trycksaker eller webb. Det jag tycker är roligt med att ta fram ett företags grafiska profil är att jag får vara med från början och sätta en prägel på ett visst företag. Men även om det bara ska göras små justeringar i en redan befintlig profil så är det kul för jag är ”tvungen” att sätta mig in i just det företaget och hur det fungerar i alla frågor runt omkring. Till exempel vilket miljötänk de har och vilken ton de vill förmedla till sina kunder samt vilka värden de har.

Kontakta mig

Behöver du hjälp med er grafiska profil eller justering med formgivning på redan befintliga trycksaker eller webbsida? Tveka inte att höra av dig till mig så diskuterar vi tillsammans fram en bra lösning. Du kan se vad jag gjort tidigare och läsa om alla mina tjänster på min hemsida www.kreativaformer.se


Jennie Wallgren

Jennie Wallgren

Art Director

Telefon: 0705-13 08 14
E-post: jennie@kreativaformer.se

Visas i Inspiration och trender av Daniel Wisarve
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5