chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms

Inlägg i kategorin "Marknadsföring"

Effektiv marknadsföring är viktigare än någonsin

Det finns ett gammalt klassiskt påstående som säger att man helt enkelt inte finns om man inte syns. Även om det är en aningen tillspetsat så pekar det trots allt på en viss sanning. Om potentiella kunder inte vet att man existerar så finns det av naturliga skäl inget sätt för dem att ta del av av ens varor eller tjänster. I detta sammanhang så blir reklam ett naturligt sätt att nå ut till sin nuvarande eller tilltänkta målgrupp. Men i en tid då allt fler företag konkurrerar om samma kunder så krävs det nya grepp för att både bibehålla sin nuvarande omsättning och få nya kunder. Att hantera all sin reklam och profilering via internet har därför blivit ett populärt och effektivt alternativ.

Nu för tiden väljer allt fler personer att först etablera en enhetlig profilering för sitt företag. Detta innebär i de flesta fall att man i förväg bestämmer den färgsättning, typsnitt och logotyp som man använder sig av. Därefter används denna profil som företagets, eller projektets, ansikte utåt i samtliga sammanhang där man vill profilera sig på trycksaker. Detta ger en väldigt bra grund för att uppnå ett enhetligt sätt att presentera företaget.

Smidigare reklam med hjälp av internet

Internet har inte bara resulterat i att man når ut till fler personer och större målgrupper. Det har även gjort att allt fler tjänster är tillgängliga direkt när man behöver dem. Många har själv fått uppleva hur mycket enklare det blir om man använder print on demand för sina trycksaker. Vad detta innebär att man helt enkelt laddar upp sin grafiska profil, för att sedan kunna applicera den på de trycksaker, profilkläder eller give aways som man för tillfället behöver.

Med web to print får man därmed en enhetlig lösning som alltid är tillgänglig. Att få en praktisk överblick över sin grafiska profil blir även enkelt då man vid behov kan justera detaljer. Detta sätt att förhålla sig till tryckt material har kommit att bli extremt populärt och print on demand Sverige är nu större än någonsin tidigare.

Många fördelar och mindre administration

När det kommer till trycksakerprofilkläder eller give aways så finns det få saker som slår print on demand priser. Den främsta anledningen till detta är att man helt enkelt plockar bort mellanhänder. Genom att själv skapa sin reklam så minskar man i stor utsträckning sina omkostnader. Man får även större kontroll och inflytande över sin profilering. Många företag i storstäder har gått över till denna sorts lösningar och inte minst print on demand Göteborg är verkligen populärt.

Just möjligheten att få kontroll hela vägen till slutprodukt är vad som tilltalar många. Ofta är det en väldigt ineffektiv lösning att behöva kommunicera med mellanhänder där risken för missförstånd och fördröjning är stor. Genom att själv kunna godkänna exakt vad som skickas vidare till tryck så kan man tidsoptimera och få möjligheten att prioritera andra saker som för tillfället är mer viktiga. Man slipper även risken för att felbeställningar skapar oönskade merkostnader som i värsta fall gör att man måste skjuta upp det pågående profileringsprojektet.

Visas i Marknadsföring av Colourpicture

7 Anledningar till varför kataloger fungerar än idag

Vi vet att kataloger är en av den äldsta och mest pålitliga form av marknadsföring. Katalogernas roll förändras och har utvecklats till ett kraftigt kommunikationsverktyg. Forskning antyder att utvecklingen av katalogen har säkerställt en viktig del i omnichannel-marketing. Här är 7 anledningar till varför kataloger fungerar:

Tillgänglighet

Fördelarna med kataloger är deras enkla användningsområde, pålitligheten och tillgängligheten. Dem är bärbara, målsättande och designade för omanvändning. Medans internet spelar en roll i all retail så erbjuder katalogen ett komplett brand-in-the-hand med alla produkter tillgängliga direkt för kunden. Enligt en statistik från länderna i Norden så kollar 38% av alla kunder först i en katalog innan dem går in på webben och beställer.

Information

Kataloger är en enkel källa av information som besvarar de flesta frågorna direkt på sidorna. Pris, utseende, färg, storlek och färg kommuniceras snabbt ut till kunden. Enligt forskning så säger 34% kunder att kataloger har en mer relevant produktinformation. Informationen utvecklas med QR koder och ger kunden en genväg direkt från boken ut i webben för mer bilder, videor och information.

Trafikledande

Eftersom personer som läser katalogen är intresserade över produkterna så kommer också katalogerna driva personerna till hemsidan för att genomföra ett köp. Kunderna kommer till hemsidan via vouchers och QR koder.
En katalog erbjuder kunderna en väg in i märkets värld och ger dem en blick som går bortom skyltfönstret. Att använda bra design och papper kommer leda till att produkterna blir mer tilltalande för kunden och kan göra att kunden kommer genomföra ett köp. Katalogen stärker ditt varumärke och produceras idag med en bra kombination av underhållning, utbildning och reklam.

Inriktningsmöjligheter

Katalogen är bara en av många delar som kunden berör och borde alltid vara en del av omni-kanal strategi för de flesta retailers. Kataloger fungerar bäst när deras distribution är inriktad till kunder som är intresserade över produkterna på många sätt. Ett bra ställe att rikta sina kataloger kan vara på kunder med liten internetåtkomst, oftast äldre personer.

Från papper till pixel integration

Kataloger ses ofta som en ‘kolla i bok’, den visar vad som är tillgängligt i en fysisk eller virtuell affär. Dessa typer av kataloger kommer ge inspiration, en mer intressant presentation av alla produkter genom färger och modeller samt visa kunderna in i affärerna. Hur som helst så kommer det leda till potentiella köpare fysiskt eller virtuellt.

Effektivitet

Väldigt många större märken tycker fortfarande att katalogen är deras förstahandsval till sälj. Katalogerna kombinerat med direkt och omedelbarheten av e-handel, höjer effektiviteten av båda delarna. När man spårar köp via koder i katalogerna så kan man använda detta till att optimera och effektivisera layouten för nästa katalog.

Visas i Marknadsföring av Colourpicture

Att på ett proffsigt sätt kunna presentera sitt erbjudande med tryckt material hjälper till att skapa företagets identitet.

Tryckt material i en digital värld

I dagens företagsvärld läggs ofta stort fokus på att synas online. Mycket krut läggs på att ha en väldesignad och ständigt uppdaterad webbsida och en marknadsföringsstrategi med sociala medier. Men trots att vi har trätt in i den digitala tidsåldern är ändå det tryckta materialet fortfarande viktigt för ett företags profilering.

Varför behövs tryckt säljmaterial?

Konkurrensen är hård i de flesta branscher och nätet som enda marknadsföringskanal räcker inte till för de flesta företag. För att utmärka sig är fysiskt säljmaterial väldigt viktigt. Detta är något man kan räcka fram vid ett möte, på konferens eller andra möten med potentiella kunder.

Detta tryckta material hjälper till vid det personliga mötet med kunden. Att på ett proffsigt sätt kunna presentera sitt erbjudande med tryckt material hjälper till att skapa företagets identitet på ett sätt som en webbsida inte kan, denna kan ofta upplevas som opersonlig.

Tryckt säljmaterial kan göra hela skillnaden!

För många typer av företag kan den första kontakten en kund får med företaget vara via tryckt material. Det kan röra sig om en tidningsannons, en reklamaffisch på stan, olika typer av rollups på branschmässan eller varför inte det klassiska visitkortet. Just visitkortet är ett paradexempel på ett tryckt material som är livsviktigt för säljare världen över. Det är det första man räcker fram till en ny affärskontakt. Den introducerar företagets namn, logotyp och kontaktuppgifter. I dagsläget har många visitkort även utrustats med QR-kod vilket gör att man med hjälp av kortet och en mobiltelefon snabbt kan besöka företagets hemsida.

En proffsigt designad folder är mycket användbar på ett kundmöte. Man kan bygga en hel företagspresentation kring materialet i foldern och den tjänar som ett bra komplement till powerpointmaterialet. När mötet väl är över kan denna typ av broschyr lämnas kvar för att deltagarna lätt ska komma ihåg presentationen vilket också gör det lättare vid senare uppföljning.

Vepor, Rollups och affischer är alla tryckt reklammaterial i det större formatet. Detta stora material hjälper företaget att synas ute på olika offentliga platser. Människan är en visuell varelse och det är viktigt att synas för att bli ihågkommen.

Vi hjälper dig med design för ditt presentations- och marknadsföringsmaterial så att du kan presentera ditt företag i tryck på ett proffsigt vis!

Visas i Marknadsföring av Colourpicture

Nu för tiden finns det otroligt många olika kanaler som man kan använda för att förmedla något eller etablera ett varumärke. Men ett stort antal tryckprodukter är i sin natur anpassade för att förmedla kortare budskap, och passar därför bättre som reklamprodukter eller stämningshöjare. Att trycka egen tidning är däremot ett praktiskt och populärt sätt att förmedla en längre text till mottagarna.

Dessa dagar krävs inte omfattande upplagor för att det ska vara möjligt att trycka tidning billigt. Med modern teknik är det möjligt att slippa mellanhänder och priseffektivisera. Då allting sker med onlinebaserade gränssnitt så kan man på egen hand hantera planering, utformning och beställning. Att framställa en helt egen tidning är att smidigt alternativ om man vill nå ut till en väldigt bred grupp på ett smidigt sätt. Kombinationen av kostnadseffektivitet och prisvärdhet är unikt hög.

Ett perfekt sätt att förmedla mer omfattande texter

Tidningar är väldigt väl lämpade för att förmedla större mängder text på ett grafiskt tilltalande och samtidigt prisvärt sätt. Genom att på egen hand kunna anpassa upplägget och presentera texterna så som man själv önskar har man stora möjligheter att förmedla inte bara ett visst innehåll, utan även se till att mottagarkretsen tar del av informationen på att visuellt tilltalande sätt.

Avgör själv vilken sorts formgivning och upplägg som är bäst lämpad för den målgrupp som ni satsar på att nå ut till. Få kanaler ger sådan bra balans mellan stor tryckyta och tillgängligt format. Resultatet blir en tidning som går att dela ut på valfri plats, sprida via postkanaler eller helt enkelt låta vara tillgänglig i reception eller liknande. För privatpersoner kan en tidning även vara ett roligt sätt att komma ihåg en särskild händelse eller som ett unikt och minnesvärt sätt att förmedla något.

Visas i Marknadsföring av Colourpicture

Hur bra är du på att kommunicera?

Var tydlig i din marknadskommunikation!

 

Det här med att anpassa sitt budskap efter sin publik är något som de flesta säkert hört talas om. Man brukar ju säga att man ska “tala med bönder på bönders vis”, men vad menar man egentligen? Här går vi igenom några do’s and don’ts så att din marknadskommunikation kan bli ännu vassare.

 

Våga vara personlig – men inte för personlig

Ett budskap som ska nå en publik i ett informativt eller säljande syfte bör vara sakligt – eller? Självklart så måste fakta stämma, inte bara för att det är lag på att man inte får luras i reklam eller annan marknadskommunikation, utan för att ärlighet varar längst och dina kunder kommer inte uppskatta att bli förda bakom ljuset. Men om du vet vem dina kunder är, om du har koll på målgruppen, så kan du kosta på dig att vara lite mer personlig. Det kan vara något så enkelt som att använda sig av lite harmlös slang om din målgrupp är yngre människor. Här vill vi varna för att vad som är “Inne” ändras otroligt fort bland unga idag, så var försiktig med budskapet och vad du använder dig av. Ett bra tips här är att ta in en ungdom och fråga vad han eller hon tycker om ditt budskap, och sättet du förmedlar det på. Förhoppningsvis har ungdomen koll på vad som är inne och ute just nu.

Förenkla utan att dumförklara din publik

Reklam och annan marknadskommunikation gör sig bra i ett enkelt och lättbegripligt format. När målgruppen är högutbildade, till exempel jurister, revisorer eller liknande så höjs ribban såklart – det är inte så lätt att läsa en facktidning för revisorer om man inte läst ekonomi tidigare! I andra änden av spektrumet hittar vi reklam av enklare slag, till en bred målgrupp. Exempel på detta skulle kunna vara ICA-reklamen, som de flesta skrattar åt och känner igen sig i. Vi är av meningen att enkelhet är att föredra, eftersom att din marknadskommunikation bör upplevas inkluderande – inte exkluderande! Vi tror att om du bjuder in folk istället för att stänga dem ute, så når du en bredare målgrupp, (kanske till och med bredare än du tänkt dig), och förhoppningsvis resulterar det i mer försäljning också. Samtidigt är det viktigt att se upp med hur du kommunicerar, så att kunderna inte känner sig dumma som behöver få allting förenklat. Sikta mot lättsamt och lättillgängligt, så blir det inte fel tror vi.

Interaktion höjer känslan av gemenskap

De bästa ambassadörerna för ditt varumärke är dina nöjda kunder. Låt dem bli en del av din kommunikation! Använd kundundersökningar, kundfeedback och liknande. Var inte rädd för att skylta med bra citat, till exempel i din butik eller din restaurang. Kunderna känner att de är delaktiga på ett helt annat sätt, vilket är positivt för er relation i det långa loppet. Det gäller också att vässa ditt budskap – varför inte fråga kunder vad de tycker är bra kommunikation? Hur vill de få information, erbjudanden och liknande från dig? Det höjer också känslan av medbestämmande hos kunden, vilket gör relationen längre och förhoppningsvis mer givande för båda parter.

Det är viktigt att vara tydlig, ärlig och personlig i sin kommunikation mot sina kunder. Kan du anpassa ditt budskap efter din målgrupp så är hälften vunnet. Detta underlättas av att ha ständig kontakt med marknaden och med kunderna, så att du är säker på dels vem din målgrupp är och hur de vill ha kontakt med ditt företag. Keep it simple och ta inte budskapet på alltför stort allvar, utan lek fram det – inom rimliga gränser. Det är vårt recept på lyckad marknadskommunikation. Rätt budskap, på rätt sätt och till rätt målgrupp.

Visas i Marknadsföring av Colourpicture