Maxa Malmö

Maxa Malmö gänget

 

I fredags gick finalen av Maxa Malmö, Tillväxt Malmös årliga Draknäste för startup företag, av stapeln för det här året. Processen har tagit mer än ett halvår att genomföra och runt 300 företag med varsin idé har kokat ner till drygt tjugo – som sedan skulle få träffa de riktiga drakarna, investerarna.


För Colourpictures del började det hela med en föreläsning på Malmö Högskola i höstas, där Daniel Wisarve deltog som föreläsare. En tid senare ringde Malmö stad upp och tipsade om deras egna Draknäste, Maxa Malmö. Det var snabba bud direkt, de ringde en torsdag och redan på tisdagen veckan därpå var första delmomentet. Första träffen gick ut på att pitcha sin idé inför en jury som sedan får ge antingen tumme upp eller tumme ner. Efter att ha fått tummen upp av hela juryn gick Daniel vidare till nästa omgång, tillsammans med runt tjugo andra entreprenörer.

Det är extra roligt, tycker vi, eftersom att det bekräftar det vi redan visste – att Colourpictures idé om att med hjälp av nätet underlätta och möjliggöra för människor att beställa trycksaker som de vill, när de vill och till bra priser verkligen fungerar.

Sedan bjöd Maxa Malmö på två utbildningsdagar där entreprenörerna vässade sina presentationstekniker. Första tillfället lärde de sig hur de skulle pitcha sin idé, och berätta om vad de ska säga när de berättar om sin idé inför investerarna. Tillfälle nummer två handlade om hur man säger det – alltså kroppsspråk, tonalitet och liknande. Allt för att vara så förberedda som möjligt inför finalen den 8 april.

Sedan gick tiden, och det blev äntligen dags att träffa investerarna och se om idén verkligen höll när det gällde. På Malmömässan utanför shoppingcentret Emporia i utkanten av Malmö samlades de förväntansfulla entreprenörerna, och det bjöds på mingel i ett litet greenroom (tänk Melodifestivalen). Där hade man laddat upp med små vitaminshots, tilltugg och annat smått och gott för att alla skulle vara på topp innan det var dags att köra igång. Efter minglet blev det tre snabba omgångar speed dating med investerarna, där varje deltagare fick först fem minuter att pitcha sin idé och därefter fem minuters utfrågning av ”draken”. Därefter bröt man och gick vidare till nästa investerare – ifall idén var bra och pitchen satt som den skulle så fick man också boka ett möte med investeraren.

Efter speed datingen så följde ett mingel där investerarna stod vid små bord med sitt namn på, så att entreprenörerna kunde söka upp lämpliga investerare själva. Humöret och stämningen var på topp, och många intressanta möten ägde rum. Till slut så bröt man evenemanget och det bjöds på champagne laget runt, och så var Maxa Malmö slut för i år – nu är det upp till varje entreprenör att göra det bästa av sina möten de bokat.

På tal om möten, så bokade Daniel tre av tre möjliga på speed datingen, och ytterligare fem vid minglet – överlägset flest av alla deltagare. Så det är svårt att inte känna sig som vinnare. Vi ser med spänning fram emot att se vad för frukt dessa möten kan bära, och hoppas ni som läser vill fortsätta att följa oss på vår resa!


Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!