Färgens betydelse för varumärket

Det är inte många som vet att färgerna spelar en så stor roll för ens varumärke, med visste du att 73% av alla genomförda köp i butik är gjorda genom visuellt tilltalande färger och produkter?

Det är inte lätt att välja färgen för sitt varumärke eftersom man måste tänka på vem som har behov av produkten och vem ens målgrupp är, ålder, kön eller ekonomi. Däremot är de grundläggande begreppen och uppfattningarna ganska lika bland konsumenterna.

Hur du vill att personer ska uppfatta och se ditt varumärke beror därför en del på vad du väljer för färg. Te.x färgen röd uppfattas som ungdomlig och stark, företag som då använder sig av färgen röd står ofta ut från mängden.

Kolla vidare ner på infografen för att avläsa resten av färgerna och se vad för färger som kan hjälpa dig med ditt varumärke!

 

Farger inom branding

Ida Thorin
073-073 55 79
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga mig om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!