Colourpicture.se besökte Formexmässan!

 

Formexmässan 2016

Formexmässan i Stockholm är i full gång och Colourpicture var självklart på plats för att inspireras och se vilka trender som råder inom framförallt mönsterdesign och tryck på unika material.

 

Varje år besöks Formex av tusentals inredningsdesigners, inköpsansvariga, bloggare, journalister och andra designproffs. Mässan är nordens största fackmässa inom inredningsdesign och presentartiklar och arrangeras två gånger om året.

 

När man börjar djupdyka i ett ämne som "tryck på unika material" så ser man plötsligt en hel värld av möjligheter! Det trycks hejvilt på porslin, glas, trä, keramik, textilier, leksaker och tapeter!

 

Odd Mollys monter var den mest uppseendeväckande, där de lockade folk till montern genom att ha en stor stripad folkbuss som konstverk mitt i sin heminredningskollektion. Att foliera sin företagsbil har blivit allt vanligare då företagets grafiska profil syns vart man än är och blir ett naturligt sätt att visa upp sitt varumärke på.

 

Ett bra tips på hur man kan få sitt varumärke att synas är att trycka sin logotyp på en påse i antingen ekologisk bomull eller annat material. Denna kommer sannolikt att återanvändas många gånger av kunden och blir en gratis annonseringsyta på stan. 

brickor och kuddfodral

 Jag talade länge med Sollan Staflin som driver Soulway, och som designar sina egna mönster och trycker upp i olika material och på olika produkter. För henne är det viktigt att de tryckerier som hon jobbar med finns i Sverige, så att hon kan använda detta i sin försäljning, "tillverkad i Sverige". Hon tyckte dock att det är ett problem för mindre beställare att det oftast är volymkrav på trycksaker. Det problemet har inte Colourpicture's kunder då vi oftast kan lösa mindre volymer! 


designa egna brickor

Något det finns gott om är designade brickor - i alla former. Se några utvalda exempel från Nadja Wedin Design, Soulway, Solstickan Design, Citron Elles, Come to Sweden och Mini Empire

Många montrar var inredda med fototapeter och tapeter med tryckta mönster, för att addera en extra dimension till den ganska kvadratiska ytan som en mässmonter har. Ett exempel kommer från en möbelutställare som adderat extra möbler i montern genom att ha dem tryckta på tapeten snarare än att tävla om utrymmet på djupet.

 

Detta var årets rapportering från Formexmässan! Vilken monter var din favorit? Skicka gärna in bilder på dina favoriter så vi kan sprida all härlig design! Skicka till ida@colourpicture.se

 

 Trevlig helg! 

 

Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Ida Thorin
042-13 77 00
kontakt@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!