Lisbeth Svengren Holm

Idag gästbloggar den eminenta professorn vid Göteborgs Universitet: Lisbeth Svengren HolmHon är även föreståndare för forskningscentret Business & Design Lab, ett samarbete mellan HDK och Handelshögskolan i Göteborg. Lisbeth har sedan sent 80-tal haft en stark passion för hur design kan påverka företag och organisationer i deras kreativitetsarbete och värdeskapande. Hon anser att det är en faktor vars relevans ökar i dagens globaliserade samhälle. Vi ställde lite frågor till henne för att ta reda på hur företag kan arbeta på ett bättre och mer effektivt sätt med design och dess egenskaper. Läs vidare: Har du lust att berätta om din roll som föreståndare för forskningscentret Business & Design Lab, BDL?

– ”Jag fick min professur år 2015 från Göteborgs Universitet och har sedan dess varit aktiv med att bedriva forskning, anordna workshops, seminarium och liknande.”

Hon fortsätter med att berätta om verksamheten:

– ”Forskningscentret BDL grundades 2011 av Handelshögskolan och HDK i Göteborg. De såg ett behov för samverkan över institutionsgränserna och näringslivet som faktiskt har ett stort intresse för design. Samverkan är såklart väldigt viktigt och det skapar en mötesplats för frågeställningar om design och business, d.v.s. både affärsutveckling och öka den innovativa förmågan. Inte bara för kommersiell men även offentlig sektor.”

Du har även varit professor vid Borås Universitet, berätta om din roll där?

– ”Jag var professor i Fashion Management i Borås där ett av de stora områden är textil som är fantastiskt spännande material. Det var ett starkt fokus på hållbarhet, då en av de stora bovarna när det gäller hållbarhet är textil och mode. Just därför bedrev jag forskning kring hur modeföretag kunde bli mer hållbara, eller mindre skadliga. Bomull som är väldigt stor produkt med stor efterfrågan har en krävande produktion, t ex krav på land, besprutningar och enorma vattenåtgång. Val av material är viktigt, helst ska vi inte slänga utan återanvända så att det kommer till återanvändning. T ex reparera jeans och andra kläder samt använda en s.k. lånegarderob.”

Du ser design som en katalysator för exempelvis hållbarhet, innovation, forskning, ledning, och så vidare. Berätta gärna mer kring ditt resonemang?

– ”Design är framtidsorienterat. Design är en kreativ process. Design kan vara en katalysator som kan börja med att ifrågasätta nuvarande lösningar och vända på saker, se problem som en resurs och undersöka hur det kan leda till nytänkande och nya lösningar. En annan fördel är att många designer arbetar över olika sektorer vilket kan föra över erfarenheter från en bransch till en annan.”

Om ett företag skulle vilja arbeta mer med design, vad är dina 3 bästa råd?

1. – ” Involvera designen i de visionära diskussionerna, vad vill man uppnå? Skapa en vision om vad man vill åstadkomma. Visualisera eller gestalta den, skapa ett scenario som utgår ifrån användarens upplevelse.”

2. – ”Låt designprocessen bli en katalysator.”

3. – ”Lita på processen och att det blir ett resultat som kanske inte är det man hade tänkt sig, men det man behövde.”

Med de avslutande orden tackar vi Lisbeth Svengren Holm för en fantastiskt givande gästblogg!

 

Canva knapp

Så tycker våra kunder om oss

Egen print on demand-lösning av kreativ reklam

Det ska vara snabbt och enkelt att skapa kreativ reklam. Vi presenterar till dig, en egen personlig Print Portal (print on demand-lösning) med er företags grafiska profil.

I Print Portalen samlar du all din reklam på ett ställe och säkerställer er grafiska profil på er reklam. På några minuter har du skrivit ett nytt reklambudskap, justerat pris och skickat iväg din beställning i Print Portalen. Colourpicture Print Portal ger dig verktyget som håller din grafiska profil redo när du snabbt vill ändra ditt reklambudskap. Varför en egen Print Portal? För att samla allt på ett ställe. Säkerställa er grafiska profil och därmed inger ett mer seriöst intryck. Ni spar tid och sparar pengar genom att ta del av er volymrabatt hos oss.

Är du nyfiken och vill veta mer?

 

Kontakta mig

Ring eller maila mig så vi kan prata vidare om hur just ert behov ser ut av kreativ reklam!


Daniel Wisarve

Daniel Wisarve

Specialist kreativ reklam

Telefon: 042-13 77 00
E-post: daniel@colourpicture.se

  • Telefon 042-13 77 00

    Mån - Fre kl 8 - 17
  • E-post kontakt@colourpicture.se

    Inom 24 timmar
  • Huvudkontor Karta

    Colourpicture Europe AB
    Box 7088
    SE-250 07 Helsingborg
  • Utleveranser (08.00-16.00) Karta

    Rapid Distribution AB
    Depågatan 87
    SE-254 64 Helsingborg