reklampennor

Det är inte många som använder sig av pennor i sin marknadsföring, vi skriver detta blogginlägget för att ni ska förstå hur viktigt, starkt och enkelt verktyg pennor är inom marknadsföring.

Reklampennor har idag ett mycket högre marknadsvärde än vad många tror. En utdelad reklampenna har en livstid på minst 8 månader och under de 8 månader exponeras den mer än 3000 gånger och byter ägare 3-4 gånger. Vad detta innebär är att en penna som kostar ca 10kr har en exponering kostnad på 0,3 öre, dvs. en rekordlåg kontaktkostnad om man jämför med andra reklammedier.

Medans många marknadsförare fortfarande ser reklampennan som “bara en penna” så har färsk statistik bevisat att endast TV-reklam ger en starkare köpsignal än vad produktmedia gör och att fysisk media såsom reklampennor kan hjälpa företag att hitta nya kunder och affärer.

Vad beror detta på?

Reklampennor och annan produktmedia är en form av marknadsföring som man tar på och det som händer när du tar på pennan är att impulser skickas till din hjärna och som värderar och hanterar den data du mottar och levererar ut en känsla som du oftast reagerar på med välbehag,tacksamhet och glädje.

För att lyckas med era reklampennor så har vi tagit fram 10 faktorer som ni behöver ta hänsyn till när ni ska välja vilken reklampenna företaget ska ha.

  • Logotype & Grafisk Profil

  • Budskap till marknaden

  • Mottagare

  • Syfte & Användningsområde

  • Funktion & Design

  • Kvalitet & Miljö

  • Bransch

  • Antal pennor

  • Färg

  • Tid

1. Logotype & Grafisk Profil
 
När man ska välja sin reklampenna så är det viktigt att designen ska passa väl ihop med det varumärke som ska förmedlas. Färgen är något som de flesta har koll på men det handlar också om hur pennan är formad, formen ger också en känsla? En annan viktig faktor gällande logotypen är vart den ska vara tryckt, generellt är klipset vanligast och bäst men vissa logotyper är för stora och får därför inte plats. Om logotypen är för stor så kan man istället ha en symbol, tagline eller en hemsida på klipset.