Det är viktigt att ha rätt produktbilder, det kan vara stor skillnad på köpa bilder eller fotografera själv

Rätt bild på rätt sida

Människan är en visuell varelse och vi använder synen som vårt viktigaste sinne för att tolka världen omkring oss. Det är detta som gör det så viktigt att få till den visuella kommunikationen på din webbsida. Grafisk formgivning, layout och ditt val av bilder kan vara precis lika viktigt som texten för en framgångsrik hemsida.

För att ta ett exempel från världen utanför internet: restauranger, caféer och krogar jobbar alla med sin inredning och design för att deras lokaler ska förmedla den rätta känslan till deras under. Ofta kan det vara stämningen man upplever lika väl som kvaliteten på menyn som får kunden att komma tillbaka. På samma sätt kan en oattraktiv design på din sida få potentiella kunder att lämna sidan innan din text har hunnit bli läst.

Problemet med grafisk formgivning är att lämpligt val av formspråk kan skilja sig åt rejält beroende på den tilltänkta mottagaren. Därför är det viktigt att man har bra koll på vilka som är din sidas tilltänkta målgrupp och hur man bäst kommunicerar med dessa visuellt.

Fotografera eller köpa färdiga bilder?

När det gäller bilder på dina hemsidor har du två huvudalternativ att förhålla dig till och det finns inget självklart val som är rätt i alla lägen. Antingen kan du använda dig av egna bilder eller köpa bilder från en så kallad bildbank. Detta brukar kallas för “Stock photography”. Dessa bildbanker har ofta förknippats med generiska bilder av sämre kvalitet. Allt eftersom behovet av professionella bilder har vuxit på internet har dessa bilbankers sortiment dock breddats och kvalitetsnivån höjts. Det är dock inte givet att du kan hitta en bild som passar bra för just dina ändamål.

För vissa typer av sidor kan det finnas ett stort urval av lämpliga bilder att välja mellan medan för en del andra sidor inom smala nischer helt kan sakna lämpligt bildmaterial. Oavsett vad för slags sida man bygger bör man alltid överväga alternativet att istället anlita en yrkesfotograf, eller om man besitter de grundläggande färdigheterna som krävs, fotografera själv. I fall man kontinuerligt behöver bilder i en liknande stil till exempel när man bygger en E-handel kan egna fotografier vara ett måste.

Konsten att hitta rätt bild online

En sökning online på “stock photo” ger en otrolig mängd olika sidor att leta efter bildmaterial på. Ett gott råd för de flesta är att man bör använda en stor och väletablerad bildbank. Dessa har ett stort urval och en bra sökfunktion. Ett exempel på en stor och seriös bildbank är Shutterstock med snart 15 år i branschen och ca 90 miljoner bilder att välja mellan. Det finns många mindre sidor och en del kan ha bilder som är helt gratis att använda. Problemet med dessa är dock att de oftast har en lägre kvalitet och de bästa gratisbilderna har ofta redan använts flitigt på andra sidor. Att ha en bild som dina besökare känner igen från andra tillfällen ger i Prova en rad olika söktermer relaterade till det innehåll du vill att din bild ska ha och de känslor de ska förmedla. Nominera sedan kandidater som stämmer in på dina krav och välj ut en bild som passar ditt företag eller din webbsida. Målet ska vara att hitta en bild som känns så naturlig som möjlig och inte direkt ger intrycket av att vara lånad från ett annat sammanhang. På större bildbanker kan man ofta hitta bildserier av samma fotograf med en rad variationer på ett liknande tema. Detta gör det lättare att få fler bilder som passar bra tillsammans.

För att få bilden att passa in bättre på din sida kan man behöva justera den på egen hand i till exempel Photoshop. Man kan då beskära bilden, justera färgerna så att den passar till sidans övriga layout, eller till och med lägga till ditt företags logotyp. Om du inte själv är bekväm med bildbehandling kan du anlita en firma för grafisk formgivning eller en frilansare att utföra detta arbete.

Egen fotografering för e-handel

För att få bilden att passa in bättre på din sida kan man behöva justera den på egen hand i till exempel Photoshop. Man kan då beskära bilden, justera färgerna så att den passar till sidans övriga layout, eller till och med lägga till ditt företags logotyp. Om du inte själv är bekväm med bildbehandling kan du anlita en firma för grafisk formgivning eller en frilansare att utföra detta arbete.

Ett exempel på när egen fotografering ofta är ett måste är när man behöver bilder på de produkter man ska sälja på en e-handelssida. Bra, unika bilder i en enhetlig stil är ett måste för en framgångsrik e-handel. Om produkterna man ska ta bilder på är i det mindre formatet kan man ofta fotografera dessa i en enklare hemmastudio. Det går att köpa färdiga kit för att bygga en liten studio. Dessa innehåller det mest grundläggande som belysning, skärmar och stativ. Med ett sådant kit kan man ofta få riktigt bra resultat till och med genom att använda en smartphone förutsatt att man har en modell med bra kamera.

På en e-handelssida ska fotona visas bredvid varandra för att kunna ge en överblick på ditt sortiment. Därför är en enhetlig stil mycket viktig för att inte bilderna ska skära sig med varandra. Hemmastudion ger möjligheten att skapa bilder med identisk ljussättning, bakgrund och med korrekt färgåtergivning. Genom noggrannhet och träning kan man få ett proffsigt utseende på sin E-handel. Denna guide har förhoppningsvis gett dig en bra grund för att hur du ska välja bilder till din sida. Ett bra och genomtänkt bildurval kommer garanterat hjälpa dig att få bättre resultat.

Ladda ner våra E-guider!

Ida Thorin
042-13 77 00
kontakt@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!