reklampennor

Det är inte många som använder sig av pennor i sin marknadsföring, vi skriver detta blogginlägget för att ni ska förstå hur viktigt, starkt och enkelt verktyg pennor är inom marknadsföring.

Reklampennor har idag ett mycket högre marknadsvärde än vad många tror. En utdelad reklampenna har en livstid på minst 8 månader och under de 8 månader exponeras den mer än 3000 gånger och byter ägare 3-4 gånger. Vad detta innebär är att en penna som kostar ca 10kr har en exponering kostnad på 0,3 öre, dvs. en rekordlåg kontaktkostnad om man jämför med andra reklammedier.

Medans många marknadsförare fortfarande ser reklampennan som “bara en penna” så har färsk statistik bevisat att endast TV-reklam ger en starkare köpsignal än vad produktmedia gör och att fysisk media såsom reklampennor kan hjälpa företag att hitta nya kunder och affärer.

Vad beror detta på?

Reklampennor och annan produktmedia är en form av marknadsföring som man tar på och det som händer när du tar på pennan är att impulser skickas till din hjärna och som värderar och hanterar den data du mottar och levererar ut en känsla som du oftast reagerar på med välbehag,tacksamhet och glädje.

För att lyckas med era reklampennor så har vi tagit fram 10 faktorer som ni behöver ta hänsyn till när ni ska välja vilken reklampenna företaget ska ha.

  • Logotype & Grafisk Profil

  • Budskap till marknaden

  • Mottagare

  • Syfte & Användningsområde

  • Funktion & Design

  • Kvalitet & Miljö

  • Bransch

  • Antal pennor

  • Färg

  • Tid

1. Logotype & Grafisk Profil
 
När man ska välja sin reklampenna så är det viktigt att designen ska passa väl ihop med det varumärke som ska förmedlas. Färgen är något som de flesta har koll på men det handlar också om hur pennan är formad, formen ger också en känsla? En annan viktig faktor gällande logotypen är vart den ska vara tryckt, generellt är klipset vanligast och bäst men vissa logotyper är för stora och får därför inte plats. Om logotypen är för stor så kan man istället ha en symbol, tagline eller en hemsida på klipset. 

2. Budskap till marknaden

Vad är syftet med pennan och vad vill ni förmedla? det vanligaste budskapet är kort och gott företagets varumärke tillsammans med kontaktuppgifter till företaget. Många företag ser pennan bara som kontorsmaterial för sin personal. Varför inte utnyttja pennans fulla kapacitet genom att förse sin säljkår med visitpennor? ett nytt innovativt initiativ som kunderna garanterat kommer gilla. En visitpenna är något som inte läggs i den traditionella högen med visitkort, utan pennan ligger på skrivbordet och är alltid nära till hands tillsammans med ert varumärke.

Varför inte använda pennorna till kommande kampanjer, erbjudande och information?

3. Mottagare

Något som många glömmer är att man ska sätta sig i mottagarens skor, vad vill mottagaren egentligen ha? Tänk efter vem er målgrupp är innan ni gör era pennor, är det kvinnor?, män?, barn?, vilken bransch? m.m.

Vad är det då värt?

Det viktigaste för kunden är inte vad pennan har kostat utan att den fungerar och har ett tilltalande utseende. Om man letar efter några billiga pennor så kommer förmodligen inte dessa kriterier uppfyllas, leta därför efter något som skulle passa er målgrupp, inte er budget.

4. Syfte & Användningsområde

Man bör fundera på vad man vill åstadkomma med sina pennor och hur dem ska användas.

När du ska bygga varumärke:

Aktuella studier säger tydligt att fysisk reklam som pennor är väldigt viktigt när det handlar om att stärka och bygga positiva känslor för varumärket. Det fysiska ger starkare emotionellt engagemang än digital reklam
I mötet med andra människor:
Varje gång ni träffar nya människor så bör ni dela ut en reklampenna. En gåva stärker upplevelsen och skapar positiva känslor. Att ge bort en penna vid t.ex. säljmötet kan stärka varumärket och relationen samt bryta isen och få igång bra samtalsämnen och sedan fungerar pennan som en påminnelse om dig och erbjudandet.

5. Pennans funktion och design

Målet är att hitta en penna med bra färg och en funktion som tilltalat mottagaren. Det vanligaste är tryckpennor men vridpennor börjar bli mer och mer vanliga för reklampennor. Det finns många olika sorters pennor och det kan ni se i vårt sortiment på Colourpicture.

6. Kvalitet & Miljö

Att tänka på miljö och kvalitet är otroligt viktigt idag för många företag. Därför är det viktigt att välja en penna som går i samma spår som företaget, alltså kvalitet och miljö. Med kvalitet menar vi att tillverkningen skall vara bra och pennan ska ha refill. Med refill förlänger man pennans livslängd i samma takt som marknadsföringen som den tar med sig för ditt företag. Miljön kan handla om att bara använda pennor gjorda av återvunnen plast eller PLA. PLA är en plast som utdrivits av växtfibrer vilket gör pennan biologiskt nedbrytbar.

7. Branschen ni verkar inom

Pennor passar i alla branscher som hanterar interaktioner och möten med andra människor, vilket alla branscher gör idag på något plan. Återigen så är det därför viktigt att hitta en penna som linjerar ditt varumärke.

8. Antal

En del vet inte riktigt hur många pennor man egentligen ska köpa. Ett tips är att beställa en liten del först för att se hur många som går åt för att sedan se hur många ni behöver varje år och beställa årsvis. Att beställa årsvis är oftas mycket billigare, därför är det viktigt att hålla koll på hur många pennor ni använder varje år. En bra grundregel är att ge bort minst en penna vid varje möte med kund.

9. Färg

Färger har mycket större betydelse än vad man tror. Det är bevisat att vi reagerar och känner annorlunda för olika färger. Färger kan också betyda olika för varje land, religion eller kultur.

  • Vit - oskuld, renhet, ärlighet

  • Svart - styrka, auktoritet, mystik

  • Blå - lugn, stillhet, produktivitet

  • Brun - jord, natur

  • Grön - uppfriskande, äventyrlig, manlig

  • Gul - uppmärksamhet

  • Röd - kärlek, spänning, uppmärksamhet

  • Orange - entusiasm, värme, attraktion

  • Rosa - romantik, medkänsla, omtänksamhet

  • Lila - rikedom, rättvisa, lojalitet, kvinnlighet

Tänk noga igenom vad för känsla ni vill förmedla med pannan och färgen.
 
10. Tid
Att ha ont om tid säkerställer oftast dåliga och slarviga affärer. De vanligaste problemen man kan ställas inför när man har ont om tid kan vara:

Begränsat urval - Man blir tvingad att välja en penna som redan finns på lager och man kanske egentligen inte vill ha pennan till 100%.

Högre leveranskostnad - Priset vid en snabb leverans är många gånger betydligt högre än normalt, något man kan undvika om man har tid och har planerat i god tid.

Misstag - När man har bråttom ökar risken för misstag och man kanske inte tänker på sin målgrupp, funktion eller syftet. Då kanske ni delar ut något som era kunder inte kommer ha någon användning för.

Om ni skulle ha bråttom så kan ni alltid höra av er till oss så hjälper vi er med både design och leverans av pennor på Colourpicture. 

Sammanfattning

För att sammanfatta, en reklampenna är mycket mer än vad de flesta tror och kommer hjälpa företaget med synlighet, marknadsföring och i vissa fall försäljning. Tänk noga igenom vad ni vill ha för syfte, användning, budskap och att den går igenom alla 10 faktorer vi har beskrivit.

Behöver ni någon hjälp med design och pennor eller något annan gällande trycksaker så får ni mer än gärna höra av er till våra tryckexperter!