Nu kör vi igång vår tredje branschvecka och denna veckan består av tips och tricks hur du lyckas som säljare med hjälp av trycksaker!

Som säljare är det viktigt att göra ett bra intryck av dig själv och produkten du säljer för att kunden ska komma ihåg dig.

Innan möten brukar säljare arbeta med proaktiv försäljning, med det menar vi att säljaren gör sin research och finner en eller flera lösningar på kundens behov eller problem. Att arbeta som säljare innebär att du alltid måste vara energisk, positiv och ha rätt mindset för att lyckas. Kunden kommer inte behålla en säljares visitkort om säljaren inte presenterar några lösningar på kundens problem eller om säljaren är trött, negativ eller okunnig. 

En bra metod att arbeta efter som säljare är EASE-metoden. EASE står för:

  • Earn the right to sell
  • Ask
  • Solution
  • Execute

Earn the right to sell
Detta innebär att du måste förtjäna att sälja till kunden, dvs. kunden måste känna ett förtroende för dig, din produkt och att relationen kommer vara lönsam.

Ask
Vad vi menar med ask är att man som säljare måste ställa tillräckligt många relevanta frågor för att få full kunskap om vad kundens behov är.

Solution
Som säljare måste man ta fram en eller flera relevanta lösningar på kundens behov eller problem.

Execute
Gå på avslut, hur ska du leverera lösningen till kunden på det mest optimala sättet? Hur följer du upp med kunden?

 

Hos oss på Colourpicture kommer ni hitta allt som behövs för ett optimalt säljkit, allt med eget tryck! Säljkitet bör bestå av är exklusiva visitkort för att kunden ska komma ihåg dig som person och företaget du arbetar för, en snygg folder eller mapp med plats för ett extra visitkort och en penna, kanske pennan innehåller samma information som visitkortet då visitkort ofta tappas bort eller hamnar i den traditionella "visitkortshögen". Visste ni att en penna har en livslängd på minst 8 månader och under de 8 månaderna exponeras den mer än 3000 gånger och byter ägare 4-5 gånger, detta innebär att en penna som kostar ca 10 kr har en exponeringskostnad på 0,3 öre, dvs en rekordlåg kontaktkostnad om man jämför med andra marknadsföringstyper.

Om man ska hålla i ett större möte så kan det vara bra att ha med sig en snygg rollup med kontaktuppgifter och logga som kunderna ser medans du håller i mötet. Att vara förberedd är det viktigaste som säljare 'know your audience', genom att vara förberedd kan du besvara frågor kunden kan ha innan kunden själv har kommit på dem.

En säljare jobbar konstant och därför kan ett anteckningsblock vara bra att ha med sig för att komma ihåg vad kunden behöver hjälp med nu och i framtiden.

Att använda sig av alla dessa produkter och verktyg kommer ge dig en starkare USP (unique selling point) då kunden lättare kommer ihåg dig och ditt vaumärke.

  

 

 

Att beställa från oss på Colourpicture är otroligt enkelt och väldigt kundanpassat då ni som kunder väljer vad ni vill ha, hur det ska se ut och när ni vill ha era varor levererade. Om ni skulle behöva hjälp eller har några frågor så får ni mer än gärna kontakta oss för experthjälp!

 

Ida Thorin
042-13 77 00
ida@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!