Daniel Wisarve på mässa

Daniel Wisarve på mässa 

Många företag som åker på mässor, gör samma sak gång efter gång, år efter år – men tänk om det fanns möjlighet att utveckla sin strategi för mässor och events? Räcker det med bara en bra strategi, eller finns det andra hjälpmedel och tillbehör som kan göra ett bra mässdeltagande till ett fantastiskt deltagande istället? I den här artikeln ger vi dig idéer som vi hoppas kommer att göra stor skillnad på ditt nästa mässbesök. Vi riktar oss framförallt till dig som utställare, men även du som är besökare på mässan kan ha nytta av inlägget – de som följer våra råd här kommer ha en större chans att tjäna tillbaka sin deltagaravgift på mässan, plus lite till!


Var väl förberedd och ha koll på mässlokalerna i förväg De flesta som står på mässor ibland har någon gång råkat ut för missöden som uppkommer på grund av för lite planering. Exempel kan vara att man inte har med sig en vattenflaska, och närmaste ställe att skaffa något att dricka är på andra sidan mässan – och du är själv i montern. Katastrof! Många sådana missöden kan enkelt undvikas genom bra planering. Vårt tips här är att ha en checklista att följa, som man kan gå igenom inför och efter varje mässa man åker på. Detta är extra viktigt för den som inte åker på så speciellt många mässor varje år. Då går inte allt på ren rutin, utan man behövs påminnas om vad som måste göras.

Få folk att stanna kvar vid din monter – och komma ihåg den när de gått därifrån Ett mässbesök är en upplevelse som många ganska fort glömmer till stor del. Detaljer såsom vem som ställde ut vad, vilka produkter sålde företag A och vilka tjänster hade företag B, sådant försvinner i våra upptagna hjärnor. Därför är det viktigt att dels sticka ut, men också se till att du och din monter blir ihågkomna. Det finns flera bra sätt att göra detta på, men det som är viktigast i början är att göra ett bra första intryck. Det gäller att ha en snygg mässmonter med tydliga budskap, som står ut i mängden utan att vara gräll eller skrikig. Stilrent, med ditt företags färger och logga på allt material, är rätt väg att gå. Valet av material är också viktigt. Se till att allt tryckmaterial som lämnar din monter i besökares händer är av god kvalitet. Bra kvalitet känns och märks av, man vill inte bli ihågkommen som företaget som snålade på bläckpennorna eller foldrarna. Tänk så bra om dina besökare behåller pennan de fick i sin goodie bag och har i pennstället på kontoret, och lånar ut till sina kunder i sin tur?

Var effektiv i dina möten, men glöm inte att se och uppmärksamma alla som kommer till din monter! Balansen mellan att vara kort och effektiv i sin pitch på en mässa, och att samtidigt ta vara på varje enskild person som besöker din monter, är svår. Dock är den inte omöjlig, och det finns bra hjälpmedel att tillgå! Snygga och informativa foldrar hjälper dig att få besökarna att stanna kvar vid din monter medan du pratar med besökaren som du har framför dig för stunden. En tävling, kanske med två-tre 1x2 frågor och en rolig utslagsfråga får folk att stanna längre också. Det gör att du kan ta lite, lite mer tid med varje person innan du hastar vidare. Det kan också engagera hela sällskap som försöker lösa dina kluriga frågor. Var inte rädd för att låta frågorna handla om just ditt företag – till exempel så kan ju personerna tvingas hitta informationen i dina folders. Se bara till att ha ett kanonfint pris till den som vinner, så att besökarna blir sugna på att delta i tävlingen. Mässor kan vara stressiga, varma, trånga och alldeles… alldeles underbara…! Glöm inte det mest grundläggande: ha roligt! Visa hur glad du är att få vara där och visa upp dig och ditt företag. Det syns verkligen när du är 100% engagerad i det du gör. Låt den glädjen, tillsammans med rätt förberedelse och utrustning, göra dig till en mästare på mässan!


Ta del av våra guider!

  • Guide till ett framgångsrikt mässdeltagande
  • Hur man tapetserar som designeliten gör
  • Guiden hur du skyltar bäst i din butik
  • Att skapa atmosfär med unika trycksaker
  • 7 tips för mäklaren som vill stå ut i mängden
  • Hur optimerar du din byggarbetsplats med trycksaker?
  • 49 råd & tips på ökad försäljning med rätt trycksaker

Ladda ner dom gratis här!

Daniel Wisarve
042-13 77 00
daniel@colourpicture.se
www.colourpicture.se
Fråga oss om utomhusreklam, butiksreklam, expo och inredning!