Profilkläder ger ett proffsigt intryck!

Profilkläder ger ett proffsigt intryck!

 

Inom begreppet profilkläder och yrkeskläder kan man samla många olika sorters plagg som tillhör ett företags profil på ett eller annat sätt. Allt från läkarens vita rock till byggarbetarens bygghjälm och reflexväst, alla är de profilkläder och de tjänar samma syfte: att dels informera om personens roll men också att marknadsföra företaget eller organisationen som personen arbetar inom.

Samhörighet ger glada medarbetare

Frågar man folk på stan så säger många att det viktigaste med arbetet är att man trivs och har det bra med sina kollegor. En viktig ingrediens i trivseln är känslan av gemenskap och samhörighet. Profilkläder är ett enkelt sätt att uppnå detta på. Det behöver inte vara en hel uniform (tänk polis, väktare eller brandmän) utan det kan räcka med en matchande pikétröja (klädesaffär, hotell och liknande). Kockmössor är ett annat exempel på profilkläder brodyr som skapar samhörighet. Inte nog med att personalen har det bra, det märks dessutom på den service och bemötande de ger sina kunder. Det i sin tur ger gladare och mer positiva kunder, som förmodligen också handlar mer.

“Gratis” marknadsföring

Yrkeskläder är väl knappast gratis, men jämfört med mycket traditionell reklam som tidningssidor och radioreklam så är det billigt. Dessutom så är det av en mer undermedveten sort, nästan som en slags påminnelse för betraktaren. Ett bra exempel på detta är att under vissa kampanjer ha ett visst tryck på profilkläder t shirt eller tröjan, det skulle kunna vara “ta tre betala för två” i en butik. Då manas kunden till att köpa mer och utnyttja kampanjen, nästan omedvetet, bara av att medarbetaren i butiken har en tröja med tryck på.

Yrkeskläder förstärker medarbetarnas roller

Visst är det smidigt när skiftledaren på snabbmatsstället har en annan färg på tröjan, eller en speciell namnbricka? Det är alltid positivt med tydlighet i kommunikation, och tydligare än så blir det inte. Samtidigt så kan rätt profilkläder med eget tryck peka kunder i rätt riktning när det gäller till exempel hotell- och restaurangvärlden. Ett klockrent exempel är i restaurangen, där det är väldigt enkelt att skilja på kockar och kypare, eftersom de har helt olika kläder. Det kan tyckas banalt, men i vissa brancher är det inte lika självklara uppdelningar. Exempelvis i mataffären så tycker vi det är smart att dela upp medarbetarna i sina olika avdelningar, som mejeri, kassa och förbutik till exempel. Det tydliggör vad personen har för kompetens och ansvarsområde, både för andra medarbetare men framförallt för kunderna.

Avslutningsvis så vill vi trycka på att se värdet av yrkesskläder till din personal. I vissa fall kan man inte tala om profilkläder online, exempelvis i brancher där man klär sig i kostym och liknande där det är svårt att trycka en logga på och få det snyggt – här tipsar vi om att jobba mer med accesoarer såsom pennor, anteckningsblock, mobilskal och liknande. Låt fantasin flöda!