chat email plant phone magnifying-glass shopping-bag facebook-with-circle instagram-with-circle linkedin-with-circle twitter-with-circle arrow-bold-down arrow-long-down arrow-long-up arrow-cart icon-arrow-right icon-eye icon-idea icon-image icon-tag icon-time icon-design icon-christmas-tree icon-sign-in icon-sign-out icon-heart icon-handshake icon-upload icon-phone-2 icon-people icon-shipped icon-business icon-adapt icon-team icon-circular icon-check
Varukorg
0,00 kr

Du har inga varor i din varukorg.

Summa
0,00 kr
moms
Fraktfritt
Snabb leverans
100% Nöjd kundgaranti
Faktura 30 dagar

Vad ska man tänka på när man skapar sin grafiska profil?

Ofta kan den grafiska djungeln vara svår att navigera i. Det finns många olika begrepp som kan låta som grekiska för gemeneman, så här tänkte vi reda ut de vanligaste begreppen och svara på de viktigaste frågorna så du kan skapa din egen design!

 

Vilka tryckmetoder går att använda med textiler?

Tryckkonsten har kommit lång väg från Gutenbergs tryckpress, och idag utvecklas branschen ständigt. Numer kan i stort vem som helst skriva ut dokument och motiv på ett stort antal material. Men när vi tänker på utskrifter så är det oftast papper, böcker, planscher och liknande pappersmaterial som dyker upp i tankarna. Men något som på senare tid blivit enormt populärt är att trycka på textiler. Tack vare samtida lösningar kan man numera trycka i stort sett allt ifrån högupplösta bilder till enklare texter på diverse olika textilmaterial.

Nu för tiden behöver man inte heller beställa enorma upplagor för att det ska vara prisvärt att trycka på textiler. Resurseffektivisering och tekniska framsteg har gjort denna sorts tryck tillgängliga för konsumenter och slutkunder utan att det behöver bli särskilt kostsamt.

 

 

 

Hållbara profilprodukter

 

 

Hur får man bra tryck på textil?

Precis som med övrigt tryck så är det avgörande att man ser till att ha tillräckligt högupplöst material. Beroende på storleken som trycket skall ha på produkten kan kvalitén variera, använder man en lågupplöst bild till att trycka stora affischer kan de se pixligt ut. Att ha en högupplöst bild är helt klart nyckeln till framgång. Därefter så bör man se till att välja en textilprodukt som motsvarar det som ens primära målgrupp efterfrågar. Detta kräver att man helt enkelt känner sina befintliga och framtida kunder. Oavsett om man i slutänden kommer fram till att man vill trycka på sängkläder eller hållbara bärkassar, så kommer den extra tid man spenderat på att efterforska sin målgrupps önskemål verkligen att löna sig.

Ofta så finns det tillgång på färdiga mallar för textiltryck där man kan se hur trycket kommer sitta på textilen och hur stor yta man har att jobba med, och då är det bara att ladda ned mallen för den produkt man vill förse med tryck och sedan infoga sin egen bild, logotyp, text eller övrigt tryck. Så länge man använder sig av en högupplöst bild så kan man vara säker på att trycket blir bra.

 

 

 

Vilken tryckteknik är bäst?

Dessa dagar har man ibland att välja mellan ett stort antal trycktekniker. Då alla har sina för- och nackdelar så kan det vara bra att ha vissa saker att förhålla sig till. Vilken av de olika metoderna man väljer beror helt och hållet på egna preferenser och material.

Vattenbaserat tryck, eller så kallat Ink Jet-tryck, har blivit populärt för att det anses erbjuda väldigt mjuka färger och har blivit ett givet val när det kommer till tryck på kläder. Vill man trycka något i ljusa färger är det ett bra val då tekniken verkligen framhäver denna sorts nyanser.

Screentryck, ibland även kallat plastisol, är en av de mest vanligt förekommande metoderna för att trycka på textiler. Den kännetecknas av bra matchning av färger, vilket gör den väl lämpad för grafiskt intensiva tryck så som logotyper. Bland olika tekniker för textiltryck så är detta helt klart den allra mest använda och anses ofta vara något utav textiltryckets förfader.

Sublimeringstryck har blivit populärt först på senare tid och används främst på material som är helt eller delvis syntetiska. Vet man att produkten består av polyester är detta en prisvärd tryckteknik som ger ett hållbart och tåligt resultat. Denna sorts tryck är kända för att kunna stå emot ett i det närmaste oändligt antal tvättar, samtidigt som det bjuder på unikt hög andningsförmåga.

 

 

 

 

 

Vad är RGB & CMYK?

RGB står för rött, grönt och blått och används som grundfärger i färgblandning. Det är en utav de absolut vanligaste färgrymderna och är vad man kallar för en additiv färgblandning. En addativ färgblandning innebär att en skärm kan ha ljus av eller på, och vid RGB-färg innebär det att ju mer man ökar ljuset desto ljusare/starkare blir färgen. Genom att du kan kontrollera ljusflödet med dessa tre färger kan du få ett större färgomfång än vad du kan med exempelvis CMYK-färger. På skärmen kan du vrida upp ljusstyrkan och därmed få en starkare färg, men t.ex på ett vitt papper kan du aldrig få en vitare färg än själva papperet. Du har kanske varit med om att färgerna på skärmen inte är exakt likadana när de exempelvis kommer ut i pappersform via din skrivare. RGB används främst i digital färgsättning och i det grafiska arbetet.

CMYK står för cyan, magenta, yellow och key-colour (svart). Vid produktion av trycksaker talar man ofta om just CMYK, som även kallas för fyrfärgstryck. Det används främst i både tryckerier och i färgskrivare. Genom att blanda de olika färgerna i proportioner får man fram färger. CMYK kallas för en subraktiv färgblandning eftersom ju mer färg man tillför i blandningen desto mörkare blir färgen. Vill du exempelvis ha en ljusgrön färg använder man endast cyan och gult likt om du målar med vattenfärg. Ljusa nyanser framställs genom att trycka färgen i väldigt små punkter så de vita papperet blir synligt mellan de små punkterna.

 

 

 

Hur skapar man sitt egna motiv?

För det första behöver du ett program som du kan skapa dina designer i. Det finns en rad olika sådana man kan använda sig av, de med fler funktioner brukar kosta pengar men det finns ofta tillgång till en gratis provperiod. Det allra bästa programmet för logodesign och kreativt skapade är Adobe Illustrator. Där kan man enkelt ladda ner programmet och starta sin provperiod.

Att designa en logga eller grafisk profil är en kreativ process som är fyllt med fallgropar både för den erfarna designer och den frilansade nybörjaren. En grafisk design börjar ofta med klientens beställning för att sedan växa fram med hjälp av din färdighet, disciplin och kreativitet.

En lyckad design eller logotyp drar kunder till ett företag. Grafiken, texten, färgen och formen talar till kundernas känslor samtidigt som den ska representera erat budskap. Får kunden en bra känsla är det en bra hjälp på vägen till ett samarbete med din potentiella kund och slutar förhoppningsvis i köp.

Om vi vänder på det och tittar på vad en misslyckad design kan göra är det något som kan leda till att din potentiella kund väljer någon annan att samarbeta med. En mindre lyckad design på logotypen eller den grafiska profilen kan ha en avskräckande effekt. För att hjälpa dig på traven har vi listat 4 grundprinciper att ha i åtanke när du ska påbörja ditt kreativa skapande!

Att påbörja processen

Börja med att lyssna på kundens önskemål och tankar kring designen och se till att följa instruktionerna! Om du är osäker är det bättre att stämma av en gång till, hellre ett samtal för mycket än att din kund ser designen som felaktig eller ett misslyckande. Som den kreativa personen som du är har du självklart en massa idéer. Viktigt att komma ihåg är bara att det inte är din design, utan din klients. Om du har idéer som är spännande och som du tror klienten skulle gilla, gör istället andra alternativ till kundens önskemål som din kund kan välja mellan. Se också till att inte lova för mycket – var realistisk när du uppskattar leveranstiden!

Var originell!

Var inte rädd att tänka utanför ramarna och vara originell. Man ska framför allt undvika de stockfotona som kan finnas på hundratals andra ställen! Var gärna originell utan att för sakens skull överdriva – ingen vinner från övertänkande. Enkel design utan krusiduller räcker långt. Tänk dig Apple till exempel, enkelt, koncist och framför allt stilrent.

Typsnitt

Ett typsnitt kan hjälpa eller stjälpa ditt budskap. Raka linjer eller romantiska kurvor? Lägg tid på att välja ett typsnitt som framhäver designen och undvik att strula till det med för många olika typsnitt! I exempelvis Illustrator har du en stor mängd typsnitt i programmet du enkelt kan välja mellan, saknar du något där kan du enkelt ladda ner det typsnittet du söker online. Se till att typsnittet får laddas ner! Se också till att kerningen är perfekt – detaljerna är viktiga.

Språk

Kolla stavningen och grammatiken en sista gång, sedan ytterligare en gång! Inget avskräcker mer än en felstavning, tvetydig särskrivning eller grammatiska fel.

 

 

 

Vektorgrafik

 

Vad innebär vektorgrafik?

Vektorgrafik innebär att motivet/logotypen är ritad i ”banor” istället för pixlar. Banor innebär att den är skapad med matematiska formler vilket innebär att designen är skalbar. En logotyp skapad med vektorgrafik gör det möjligt att skalförändra loggan utan att den tappar upplösning eller kvalitet. Du kan alltså öka storleken med tusen procent utan att upplösningen blir sämre, samma princip vid minskning.

Hur ser jag om min design är i vektorgrafik?

Om du öppnar din logotyp i valfritt program som stödjer vektorgrafik och zoomar in på loggan ser du tydligt om den skulle vara suddig eller pixlig i kanterna eller om den behåller sin skärpa. De vanligaste filformaten för vektorgrafik är AI, EPS och PDF. Bilder och foton som är skapade i JPG & PNG-format är alltid i pixlat format och är således ej vektoriserade.

Kan jag konvertera min logotyp till vektor?

Det finns många olika sätt att konvertera en bild i pixlar till vektoriserat format. I de vanligaste programmen som stödjer vektorgrafik brukar det finnas en funktion där man automatiskt kan konvertera om pixlade bilder till vektorformat, men det kräver en bra upplösning på bilden för att resultatet skall bli bra. Har man en bild i för låg upplösning och använder sig av denna funktionen kan kanterna bli väldigt ojämna och man får fixa till det mesta själv för hand.

Hur bra upplösning bör jag ha för att kunna trycka det på trycksaker?

Först och främst beror det helt på vad för typ av produkt du vill ha ditt tryck på. Om du exempelvis vill trycka upp stora banderoller på staket för att sprida ditt budskap behövs en bättre upplösning då din bild kommer bli rejält förstorad vid tryckning.

Skriv vilken upplösning och rekommenderas

Skulle du istället vilja trycka på till exempel kontorspennor där de kommer ha ett litet tryck på sig spelar det inte lika stor roll. Självklart är det alltid bra att utgå från att upplösningen ska vara så bra som möjligt, men när tryckprodukten är liten och trycket på kommer hålla små mått blir det oftast bra i slutändan ändå.

 

 

Upplösning

 

Upplösning

Det är knappast en hemlighet att mycket har hänt i datorvärlden på väldigt kort tid. Inte bara har antalet olika sorts datorer på marknaden ökad, och mängden mjukvarulösningar och filformat. Då samtliga format har sina egna för- och nackdelar kan det vara svårt att navigera i djungeln. Men här ska vi titta närmare på några av de mest användbara och vanligast förekommande formaten.

Nedan finns en lista på de vanligaste formaten

 

Portable Document Format (PDF)

När Adobe 1993 lanserade PDF-formatet var det få som kunde tro att det skulle få det enorma genomslag som det faktiskt har haft. Vad som kännetecknar detta format är att det bjuder på en standardiserad framställning oavsett mjukvara, hårdvara och operativsystem. Ambitionen var att lansera ett format som både var skalbart och användbart oavsett det egna systemets förutsättningar.

Photoshop document file (PSD)

Precis som PDF så lanserade Adobe PSD som en sorts universellt format med all relevant information. Men detta format var främst tänkt att användas i samband med deras egen mjukvara Photoshop. Och även om ett stort antal program på senare tid har kommit att kunna visa PSD-filer så är det främst deras eget program som stödjer alla dess funktioner. Med hjälp av PSD så kan man separera en bild i olika lager och även dokumentera alla ändringar. Ett användbar format som tyvärr i stor utsträckning kräver att man har Photoshop.

Joint Photographic Expert Group (JPG)

Detta filformat är ett av de allra vanligast förekommande och är numera något utav en defacto standard när det kommer till komprimerade och lätthanterliga bilder. Ofta används JPG när det kommer till att publicera bilder på webben, men har även blivit vanligt förekommande i övriga publiceringssammanhang. Det som kännetecknar detta format är att det komprimerar bilderna, vilket minskar kvaliteten på bilderna men sparar utrymme. Just möjligheten att få förhållandevis små bildfiler har gjort JPG till ett av de allra mest populära formaten. Vid sidan av PNG är det nog det mest standardiserade bildformatet som är tillgängligt.

Portable Network Graphics (PNG)

Vid sidan av JPG är PNG förmodligen ett Internets mest välanvända filformat på internet. Vad som kännetecknar PNG är att det klarar ett stort antal färger och kan presentera grafik i väldigt hög upplösning.

Graphics Interchange Format (GIF)

Detta filformat har på senare tid fått något utav ett uppsving. Talande för det är att det möjliggör enklare animationer med en förhållandevis hög grad av kompression som bjuder på en ganska smidig filstorlek. En GIF innebär ofta korta videoloopar.

Scalable vector graphics (SVG)

Detta förhållandevis moderna filformat har kommit att bli en informell standard när det vektorgrafik. En stor fördel med formatet är att det kan hantera samtliga upplösningar. Därför är det ett populärt format på såväl webben som när det kommer till publicering. Tack vare en skalbar struktur och lätthanterligare filer är detta ett av de allra mest populära formaten.

Adobe Illustrator (AI)

Detta är ett av Adobes egna format och kännetecknas av vektorer. Därmed har formatet ingen fast storlek utan kan skalas utifrån individuella behov. Därför har det blivit enormt populärt när det kommer till publikationer. Eftersom det bygger på linjer, snarare än pixlar, är det enkelt för mjukvara att matematiskt skal bilderna till den storlek som behövs.